maar: hoe leiden wij deze ontwikkeling planologisch- en bestuurlijk in goede banen. Gedacht kan worden aan een versnelde gewestvorming en aan de ontwikkeling van een struktuurplan waarin de ontplooiing van de randkernen is opgenomenEen derde mogelijkheid is nog, dat men binnen dc huidige gemeentegrens van Leeuwarden niet alleen streeft naar kom- pakte bestemmingsplannen, direkt aansluitend aan de huidige bebouwde kom, maar dat men de verdere ontplooiing van dorpen als Goutum, Wirdum, Wytgaard en Lekkum mogelijk maakt. In de Tweede Nota Ruimtelijke Ordening wordt gepleit voor het kreëren van keuzemogelijkheden in het woonmilieu. Voor het gewest-Leeuwarden zou dit kunnen betekenen dat de keuze doelbewust wordt aangeboden tus sen het wonen direkt aan de stadsrand (b.v. Camminghaburenof het wo nen op iets grotere afstand (b.v. Goutum, Hardegarijp)Door in het wo nen aan de stadsrand meer tegemoet te komen aan bewonerswensen (meer laagbouw, niet te hoge dichtheid, kleinschaligheid, groen etc.) zal de stadsrand de konkurrentie met dc kernen op grotere afstand waarschijn lijk beter aankunnen, zeker wanneer tevens wordt gepoogd de kostentoe rekening naar de verschillende tfbuwplaatsen op een reële wijze te doen plaatsvinden Het woningmarktonderzoek heeft niet de pretentie een planologisch rap port tc zijn. De planologische mogelijkheden worden minder als konklu- sie dan wel als vraagpunt opgeworpen. Het zal de lezer duidelijk zijn dat zonder een algemene planologische visie op de toekomstige ontwik keling van het gewest-Leeuwarden ook de toekomstige woningmarkt in de lucht komt te hangen. 6.2. De probleemstelling Wij keren thans weer terug naar de probleemstelling waarmee wij onze beschouwing over de Leeuwarder woningmarkt startten. Deze probleemstel ling luidde: a. Hoe funktioneert de woningmarkt te Leeuwarden thans? Welke problemen doen zich hierbij voor? b. Welke aantallen woningen dienen in de komende jaren te worden ge bouwd in Leeuwarden voor een optimale woningvoorziening? c. Voor wi-e kan nieuwbouw worden gebouwd? d. Hoe dienen de komende woningkomplexen te worden gedifferentieerd naar - bouwhoogte en woonvorm; - eigendomsverhouding; - prijsklasse; - woninggrootte. e. Welke middelen kan het gemeentebestuur te baat nemen, naast de wij ze waarop de nieuwbouw wordt geprogrammeerdom in de komende jaren tot een optimale woningvoorziening in Leeuwarden te komen? In de voorgaande hoofdstukken, kregen de antwoorden op deze vragen, naarmate de rapportage van de resultaten van de diverse onderzoeks- komponenten vorderden, steeds meer gestalte. De uiteindelijke beant woording van de vragen is nu een kwestie van een zekere kombinatie van deze verschillende komponenten. 6.3. Hoe funktioneert de woningmarkt in Leeuwarden thans? 'We bekijken allereerst de wijze waarop de woningmarkt in Leeuwarden thans funktioneert. Zoals wij zagen, wordt de woningmarkt in Leeuwarden in toenemende mate beheerst door het verschijnsel "suburbanisatie". Door het jaarlijks weerkerend vertrekoverschot wordt op zichzelf enig soelaas gebracht in de woningnood van de gemeente Leeuwarden. Niettemin is de lijst woningzoekenden in het recente verleden langer geworden. Beide verschijnselen wijzen erop dat de nieuwbouwproduktie in liet jongste verleden te gering is geweest en tegelijkertijd niet in optimale mate was afgestemd op de behoeften van de bevolking. Deze laatste konklusie wordt nog gevoed door de konstatering dat zich in betekenende mate leegstand in de nieuwbouw heelt voorgedaan, terwijl er tezelfdertijd vele woningzoekenden bij de gemeente waren geregis treerd Anderzijds kan wel worden vastgesteld dat Leeuwarden qua doorstroming geen gek figuur slaat. Direkt iridirekt veroorzaakt de bouw van 100 woningen 65 doorstromingsgevallen. Een honderdtal woningen werd in het verleden betrokken door gemiddeld 25 starters, 'i0 doorstromers en 35 immigranten 6.1). V/elke aantallen woningen moeten worden gebouwd? Om met de thans aantoonbare tekorten af te rekenen is in elk geval een toename van het produktieniveau nodig. De aantallen woningen die in 1969 en 1970 in aanbouw zijn genomen (513, resp. 1»12) illustreren dat Leeuwarden thans qua bouwaktiviteiten een dieptepunt doormaakt. Om het thans aantoonbare tekort in Leeuwarden te kunnen wegwerken in een periode van 5 jaar en tevens de migratiebalans in evenwicht te brengen is een piroduktieniveau van circa 1000 woningen per jaar noodza kelijk. Als de migratiebalans positief zou kunnen gaan uitslaan, zijn zelfs iets hogere produkties verantwoord. 6.5. Voor wie kan nieuwbouw worden gebouwd? De behoefte aan circa 1000 woningen per jaar blijkt te kunnen worden gedekt door een in Leeuwarden geregistreerde huur - c.q. koopkrachtige vraag. Op grond van gegevens en schattingen kan worden gesteld dat op de nieuwbouwmarkt van Leeuwarden 50$ van de woningzoekenden opereren, circa een kwart van de potentiële doorstromers en bijna geen enkele krotbewoner Naar schatting komen 900 thans ingeschreven woningzoekenden, 1800 po tentiële doorstromers en 1200 nieuwe starters in de komende 3 jaar in aanmerking voor nieuwbouw in Leeuwarden, mits aan de volgende voor waarden wordt voldaan: - overwegend matig prijsniveau in de nieuwbouwsektor (huurniveau voor namelijk tussen 200 en 250 per maand); - gebruikmaking van individuele huursubsidie door een deel van de door stromers - zodanig kwaliteitsniveau in de nieuwbouwsektor dat deze op de door stromers een geduchte aantrekkingskracht gaat uitoefenen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1977 | | pagina 157