- 6 - De bezwaren van reclamant kunnen in de volgende rubrieken verdeeld worden: a. Algemeen; b. Verkeer; c. Exploitatie; d. Juridisch plan 1. Wijzigingsbevoegdheid en uitwerkingsplicht; 2. Voorschriften; e. (Geluid)hinder; f. Diversen. De brief van 5 november valt ons inziens onder de rubrieken a en b. Aan de hand van bovenstaande rubrieken zullen wij thans nader ingaan op de bezwaren en opmerkingen van de heer Van der Zijl. a. Algemeen. Reclamant beroept zich op de inhoud van de brief van G.S. van 15 augustus 1975 aan ons college in welke brief uit gebreid commentaar werd geleverd op het plan van 1974- Deze brief is uitvoerig in de toelichting aan de orde ge steld. (pag. 6 en 7 van de toelichting). Aan de bezwaren en opmerkingen van G.S. is tegemoet gekomen door de ont wikkeling van een geheel nieuw plan. In de toelichting is onder de hoofdstukken II en III nader ingegaan op de func tie van Camminghaburen binnen Leeuwarden alsook in een breder kader. Daarbij is aandacht geschonken aan kwanti tatieve en kwalitatieve aspecten. Opmerkingen van reclamant als "nu aan de verplichtingen van G.S. niet is voldaan" (pag. 1en "nu mij elk zicht op verdere ontwikkelingen in en buiten het plan ontbreekt" (pag. 2) moeten als on juist beschouwd worden. Overigens liggen aan de uitgangs punten en doelstellingen ten grondslag onderzoeken naar de bevolkingsontwikkeling, de woningproductie, de bodemgesteld heid en waterhuishouding, de voorzieningen en het verkeer. b. Verkeer. Reclamant spitst zijn bezwaren meermalen toe op de ver keersproblematiek. Op pag. 1 stelt hij, dat "t.a.v. planning van het verkeers- stelsel de aandacht moet worden verlegd van de eigen func tie (verkeersafwikkeling) naar de negatieve effecten van de ontsluitingsfunctie zoals versnijding, isolatie, geluids hinder, luchtverontreiniging en zichtbederfIn hoofd stuk III van de toelichting wordt als hoofddoelstelling voor de te ontwerpen verkeersstructuur genoemd, dat gestreefd moet worden om, binnen een redelijk afwikkelingsniveau de negatieve invloed van het gemotoriseerd verkeer op het woonmilieu te minimaliseren. Deze hoofddoelstelling is nader uitgewerkt in basisprincipes en planeisen t.a.v. de verschil lende soorten verkeer. Reclamant beklemtoont in het bijzonder zijn bezwaren tegen de verbindingstoegangen van Camminghaburen naar de binnen stad. Op pag. 2 stelt reclamant, "dat er op de Schil-oost een te grote verkeersdruk komt te staan" alsook, "dat eerst de verkeersafwikkeling in Schil-oost bekeken en vastgesteld dient te worden". Reclamant vreest, dat "de Emmakade toch weer een functie als tangentweg (hoofdverkeersweg) krijgt toebedeeld" (pag. 2), en hij wenst, "dat i.v.m. oplossing verkeersafwikkeling in de richting van de Emmakade reeds nu uitspraken worden gedaan ten aanzien van de in Schil- oost te volgen inspraakprocedure" (pag. 5/6). - 7 - De problematiek van de verkeersstructuur en verkeers afwikkeling van Camminghaburen naar de binnenstad maakt onderdeel uit van de totale verkeersproblematiek welke aan de orde komt in het ontwerp-verkeer'sstructuurplan dat thans is afgerond en binnenkort aan de raad zal worden aangeboden. Thans kan daarop niet worden vooruit gelopen. T.a.v. onderdelen van dit ontwerp-verkeersstruc- tuurplan zoals de verkeersstructuur Schil-oost en de ver bindingsweg Camminghaburen-Binnenstad zullen eventueel afzonderlijk beslissingen kunnen worden genomen. Daarbij wordt ook de mogelijkheid van inspraak door de bevolking gegeven, zoals thans reeds het geval is met betrekking tot de verkeersstructuur Schil-oost in het kader van de ontwik keling van het ontwerp-structuurplan Schil-oost. c. Exploitatie. Ten aanzien van de exploitatieberekening stelt reclamant ten onrechte dat met de kosten van de verschillende ver- keersvoorzieningen geen rekening zou zijn gehouden, (pag. 4) De kosten van de Oosttangent evenwel, inclusief kunst werken, komen niet ten laste van het plan. De kosten van het doortrekken van de Egelantierstraat tot aan de Oosttangent wel, evenals de helft van de kosten van de verbinding Oosttangent-rondweg. Reclamant stelt verder, dat het bestemmingsplan niet vast gesteld moet worden, voordat uitsluitsel is verkregen over het lokatiesubsidieaangezien anders bij een tegenvallend lokatiesubsidie gelden voor andere projecten ten behoeve van Camminghaburen aan de begroting moeten worden onttrok ken. Wij gaan er voorshands van uit, dat op basis van de huidige exploitatieberekening lokatiesubsidie wordt verkregen. Indien de hoogte van deze subsidie niet beantwoordt aan onze verwachtingen, zal de financiële opzet opnieuw bekeken moeten worden. d. Juridisch plan. 1. Wijzigingsbevoegdheid en uitwerkingsplicht. Het betreft hier een globaal bestemmingsplan dat nader dient te worden uitgewerkt door ons college. Een gede tailleerd bestemmingsplan zal voor de burger duidelijker zijn en meer controlemogelijkheden geven. Het is echter niet goed mogelijk voor een zo omvangrijk gebied als het plangebied Camminghaburen op dit moment alles in detail te regelen. Daarom is gekozen voor de huidige opzet. In de Vet op de Ruimtelijke Ordening is de bevoegdheid voor het maken van een globaal bestemmingsplan juist opgenomen om het mogelijk te maken, dat de uiteindelijke gedetailleerde stedebouwkundige vormgeving eerst wordt bereikt tegelijk met de realisering van het plan of een onderdeel daarvan. De globaal aangegeven bestemmingen moeten wel duidelijk zijn om voldoende zekerheid te geven omtrent datgene wat uiteindelijk moet worden gerealiseerd.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1977 | | pagina 309