- 6 -
De bezwaren van reclamant kunnen in de volgende rubrieken
verdeeld worden:
a. Algemeen;
b. Verkeer;
c. Exploitatie;
d. Juridisch plan
1. Wijzigingsbevoegdheid en uitwerkingsplicht;
2. Voorschriften;
e. (Geluid)hinder;
f. Diversen.
De brief van 5 november valt ons inziens onder de rubrieken a
en b.
Aan de hand van bovenstaande rubrieken zullen wij thans nader
ingaan op de bezwaren en opmerkingen van de heer Van der Zijl.
a. Algemeen.
Reclamant beroept zich op de inhoud van de brief van G.S.
van 15 augustus 1975 aan ons college in welke brief uit
gebreid commentaar werd geleverd op het plan van 1974-
Deze brief is uitvoerig in de toelichting aan de orde ge
steld. (pag. 6 en 7 van de toelichting). Aan de bezwaren
en opmerkingen van G.S. is tegemoet gekomen door de ont
wikkeling van een geheel nieuw plan. In de toelichting is
onder de hoofdstukken II en III nader ingegaan op de func
tie van Camminghaburen binnen Leeuwarden alsook in een
breder kader. Daarbij is aandacht geschonken aan kwanti
tatieve en kwalitatieve aspecten. Opmerkingen van reclamant
als "nu aan de verplichtingen van G.S. niet is voldaan"
(pag. 1en "nu mij elk zicht op verdere ontwikkelingen
in en buiten het plan ontbreekt" (pag. 2) moeten als on
juist beschouwd worden. Overigens liggen aan de uitgangs
punten en doelstellingen ten grondslag onderzoeken naar de
bevolkingsontwikkeling, de woningproductie, de bodemgesteld
heid en waterhuishouding, de voorzieningen en het verkeer.
b. Verkeer.
Reclamant spitst zijn bezwaren meermalen toe op de ver
keersproblematiek.
Op pag. 1 stelt hij, dat "t.a.v. planning van het verkeers-
stelsel de aandacht moet worden verlegd van de eigen func
tie (verkeersafwikkeling) naar de negatieve effecten van
de ontsluitingsfunctie zoals versnijding, isolatie, geluids
hinder, luchtverontreiniging en zichtbederfIn hoofd
stuk III van de toelichting wordt als hoofddoelstelling
voor de te ontwerpen verkeersstructuur genoemd, dat gestreefd
moet worden om, binnen een redelijk afwikkelingsniveau
de negatieve invloed van het gemotoriseerd verkeer op het
woonmilieu te minimaliseren. Deze hoofddoelstelling is nader
uitgewerkt in basisprincipes en planeisen t.a.v. de verschil
lende soorten verkeer.
Reclamant beklemtoont in het bijzonder zijn bezwaren tegen
de verbindingstoegangen van Camminghaburen naar de binnen
stad. Op pag. 2 stelt reclamant, "dat er op de Schil-oost
een te grote verkeersdruk komt te staan" alsook, "dat eerst
de verkeersafwikkeling in Schil-oost bekeken en vastgesteld
dient te worden". Reclamant vreest, dat "de Emmakade toch
weer een functie als tangentweg (hoofdverkeersweg) krijgt
toebedeeld" (pag. 2), en hij wenst, "dat i.v.m. oplossing
verkeersafwikkeling in de richting van de Emmakade reeds
nu uitspraken worden gedaan ten aanzien van de in Schil-
oost te volgen inspraakprocedure" (pag. 5/6).
- 7 -
De problematiek van de verkeersstructuur en verkeers
afwikkeling van Camminghaburen naar de binnenstad maakt
onderdeel uit van de totale verkeersproblematiek welke
aan de orde komt in het ontwerp-verkeer'sstructuurplan
dat thans is afgerond en binnenkort aan de raad zal
worden aangeboden. Thans kan daarop niet worden vooruit
gelopen. T.a.v. onderdelen van dit ontwerp-verkeersstruc-
tuurplan zoals de verkeersstructuur Schil-oost en de ver
bindingsweg Camminghaburen-Binnenstad zullen eventueel
afzonderlijk beslissingen kunnen worden genomen. Daarbij
wordt ook de mogelijkheid van inspraak door de bevolking
gegeven, zoals thans reeds het geval is met betrekking tot
de verkeersstructuur Schil-oost in het kader van de ontwik
keling van het ontwerp-structuurplan Schil-oost.
c. Exploitatie.
Ten aanzien van de exploitatieberekening stelt reclamant
ten onrechte dat met de kosten van de verschillende ver-
keersvoorzieningen geen rekening zou zijn gehouden, (pag. 4)
De kosten van de Oosttangent evenwel, inclusief kunst
werken, komen niet ten laste van het plan.
De kosten van het doortrekken van de Egelantierstraat tot
aan de Oosttangent wel, evenals de helft van de kosten van
de verbinding Oosttangent-rondweg.
Reclamant stelt verder, dat het bestemmingsplan niet vast
gesteld moet worden, voordat uitsluitsel is verkregen over
het lokatiesubsidieaangezien anders bij een tegenvallend
lokatiesubsidie gelden voor andere projecten ten behoeve
van Camminghaburen aan de begroting moeten worden onttrok
ken.
Wij gaan er voorshands van uit, dat op basis van de huidige
exploitatieberekening lokatiesubsidie wordt verkregen.
Indien de hoogte van deze subsidie niet beantwoordt aan
onze verwachtingen, zal de financiële opzet opnieuw bekeken
moeten worden.
d. Juridisch plan.
1. Wijzigingsbevoegdheid en uitwerkingsplicht.
Het betreft hier een globaal bestemmingsplan dat nader
dient te worden uitgewerkt door ons college. Een gede
tailleerd bestemmingsplan zal voor de burger duidelijker
zijn en meer controlemogelijkheden geven.
Het is echter niet goed mogelijk voor een zo omvangrijk
gebied als het plangebied Camminghaburen op dit moment
alles in detail te regelen.
Daarom is gekozen voor de huidige opzet. In de Vet op
de Ruimtelijke Ordening is de bevoegdheid voor het maken
van een globaal bestemmingsplan juist opgenomen om het
mogelijk te maken, dat de uiteindelijke gedetailleerde
stedebouwkundige vormgeving eerst wordt bereikt tegelijk
met de realisering van het plan of een onderdeel daarvan.
De globaal aangegeven bestemmingen moeten wel duidelijk
zijn om voldoende zekerheid te geven omtrent datgene
wat uiteindelijk moet worden gerealiseerd.