3-32 C 176. Door toeneming van het verkeer zijn de invalswegen van de stad niet meer berekend voor hun taak. Hoe staat het met de verschillen de plannen voor oplossing van dit probleem? a. 2e brug over Van Harinxmaka- naal b. aanpassing Vrijheidsplein c. aansluiting weg Bolsward op de stad. 176. Met betrekking tot het bouwen van een 2e brug over het Van Harinxma- kanaal ten behoeve van de verrui ming van de zuidelijke in-/uitvals- weg dient te worden gesteld dat een oplossing hiervoor zal moeten wor den gevonden in het kader van de vaststelling van het thans nog in voorbereiding zijnde Verkeersstruc- tuurplan. Na de aanvaarding van dit plan door de raad zal eventueel het definitieve plan voor dit werk dat waarschijnlijk door de provincie zal worden gerealiseerd verder kun nen worden uitgewerkt. Het voren staande geldt eveneens voor het plan voor de aanpassing van het Vrijheids plein. Wij stellen ons voor dat na de aanvaarding van het Verkeersstruc- tuurplan door de raad een werkgroep de aanpassing van het plein zal voor bereiden. In deze werkgroep dienen die instanties te worden vertegen woordigd die bij het tot stand ko men van de uiteindelijke oplossing moeten worden betrokken. Voor het voorbereiden van de plannen voor het aanleggen van het zuidtan gent (tussen de provinciale weg Leeuwarden-Bolsward en de provinci ale weg Leeuwarden-Drachten), voor het maken van een brug over de Zwette en voor het maken van een brug over de Wirdumervaart heeft de raad reeds op 13 september 1976 een krediet van 115.000,— beschikbaar gesteld. Hierna is aan D.H.V. Raadgevend Ingenieursbureau B.V. verzocht een schetsontwerp met globale kostenop zet te maken voor de aanleg van de weg en de beide bruggen. Verder heeft de raad op 22 juni 1970 en op 27 september 1971 de nodige kredieten beschikbaar gesteld voor het voorbereiden door de N.V. Neder landse Spoorwegen van een bestedings- klaar plan voor het maken van een ongelijkvloerse kruising ten behoeve van het zuidtangent a. met de spoorweg Leeuwarden-Arnhem en b. met de spoorweg Leeuwarden- Staveren. Zodra het definitieve tracé van het zuidtangent zal zijn vastgesteld en de juiste plaats van de onderdoorgan gen kan worden aangegeven zal met de voorbereiding van deze werken door de N.S. een begin worden gemaakt.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1977 | | pagina 53