Hierbij moet het volgende worden opgemerkt.
- De in punt I en II gehanteerde uitgangspunten met betrekking tot de
bezettingsgraad worden ondersteund door het advies van het Ingenieurs
bureau D.H.».r., d.d. medio december 1977» Dit bureau heeft de uitgangs
punten zoals die zijn gehanteerd als "zeer waarschijnlijk" bestempeld
en heeft daarbij tevens opgemerkt dat de eindbezetting van 42% wellicht
aan de lage kant is.
- De omvang van de investering per parkeerplaats is gebaseerd op indica
tieve calculaties d.d. medio januari 1978 van een bouwonderneming, die
in het kader van een informatieve selectieprocedure als een serieuze ge
gadigde kan worden beschouwd.
- De gehanteerde rentepercentages zijn gebaseerd op exacte marktinformatie
d.d. 1 februari 1978.
- De in de berekening betrokken variabele kosten per parkeerplaats zijn
gebaseerd op betrouwbare informatie op grond van ervaringen elders en
houden enige reserveruimte in zich.
- De veronderstelling dat het inflatietempo 0% per jaar zou zijn is
gelet op de huidige omstandigheden irrealistisch. De aanwezigheid van
enige vorm van inflatie zal van jaar tot jaar leiden tot verbetering
van de exploitatieresultaten.
- De vraag in hoeverre het tarief van 1,25 per uur als "haalbaar in de
Leeuwarder verhoudingen" is te beschouwen, is moeilijk te beantwoorden.
In het algemeen wordt gesteld, dat parkeertarieven slechts een geringe
prijselasticiteit bezitten. In hoeverre de sprong van het tarief van het
huidige niveau naar dat van 1,25 structurele consequenties heeft voor
de bezettingsgraad is niet met zekerheid te zeggen. Een tijdelijke terug
houdendheid is in de aannamen met betrekking tot de bezettingsgraad in
gebouwd. Gelet op de zeer gunstige vestigingsplaats van de garage en de
omvang van de parkeerbehoefte in Leeuwarden in de binnenstad is het ta
rief van 1,25 per uur als uitgangspunt van de calculatie aanvaardbaar
te noemen.
Op grond van deze overwegingen kan worden geconcludeerd, dat:
- de onder de punten I en II weergegeven exploitatie-opzet enerzijds is
gebaseerd op uitgangspunten die een zekere realiteitswaarde bezitten,
maar anderzijds vanwege enkele moeilijk in te schatten onzekere factoren
eveneens een zeker risico inhoudt;
- de onder het punt III weergegeven omvang van "kwade kansen" in hun
uiterste consequenties (ad III.5) onwaarschijnlijk moet worden geacht;
- de onder punt II weergegeven exploitatie-opzet bruikbaar is als uit
gangspunt bij het nemen van de investeringsbeslissing, maar dat tevens
de aanwezigheid van garanties ter dekking van eventuele verliezen in
verband met de risicospreiding gewenst is.
V. Benodigde financieringsmiddelen op lange termijn, (korte termijn later
Voor de lange termijn financieringsbehoefte: regelen)
netto investeringen: 40 jaar 8.7OO.OOO,(afgerond)
15 jaar 1.000.000,
totaal 9-700.000,
aanloopverliezen 1e, 2e en
3e jaar 700.000,—
te garanderen door de gemeente ƒ11.000.000,(afgerond, incl. onvoorzien)
(via beslissing gemeenteraad
voor garantie van rente en
aflossing)
V. Exnloitatiegaranties (stand van zaken en conclusies).
Als uitgangspunt voor het verkrijgen van exploitatiegaranties ter dekking
van eventuele verliezen is vastgesteld dat in totaal 625.OOO,per jaar
aan garanties door de gezamenlijke partners moet worden verstrekt. Dit gedurende
d>> eerste vijf jaar. De verschillende partners zijn voor de volgende bedragen
"aangeslagen"
- de Raad voor het Grootwinkelbedrijf, kring Leeuwarden 200.000,
- de Commissie Centrum Winkeliers/Stichting Parkeergarages
Leeuwarden f 200.000,
- de Stichting Bedrijfsgebouwen Leeuwarden 100.000,
- de Maatschappij voor Nijverheid en Handel, Departement
Leeuwarden e.o. f 100.000,
- de Gemeente Leeuwarden f 25.000,
totaal 625.OOO,
In de onderhandelingen is daarbij tevens gesteld, dat de Gemeente Leeuwarden:
- de eigen garantie zal verhogen, indien één of meer van de partners het
nagestreefde bedrag niet bereikt. Een en ander tot de 625.000,weer
"vol" is;
- in de plaats zal treden van de andere garanten indien in de praktijk de
garanten om wat voor reden dan ook niet aan de garantie kunnen voldoen;
- eventuele tekorten boven de 625.000,aanzuivert;
- gedurende de gehele levensduur rente en aflossing van de aan te trekken
leningen garandeert.
De onderhandelingen hebben het volgende opgeleverd:
a. Raad voor het Grootwinkelbedrijf
V. en D. 10% van het tekort (inclusief te activeren aanloopverliezen)
met een maximum van 100.000,per jaar, gedurende 5 jaar. Bijkomende
voorwaarden
de jaarlijkse, annuiteit mag maximaal 800.000,bedragen;
de variabele kosten per parkeerplaats mogen in het eerste jaar maximaal
550»per parkeerplaats bedragen;
de aan de Gemeente Leeuwarden verschuldigde onroerend goedbelasting
mag geen deel uitmaken van het verlies;
in totaal moet door het Grootwinkelbedrijf 200.000,worden gegarandeerd;
de in de praktijk uit te keren garantie moet in redelijke verhouding
staan tot de bijdragen van de overige garanten;
de Gemeente Leeuwarden garandeert na de eerste vijf jaar de exploitatie.
De overige leden van de Raad voor het Grootwinkelbedrijf hebben tot dusverre
f 65.OOO,aan garanties bijeengebracht. De bijkomende voorwaarden
daarvan zijn niet bekend. Aangenomen mag worden dat die gelijkluidend
aan die van V. en D. zullen zijn. Onderhandelingen zijn nog gaande met de
Hema; C. en A.P. en C.; en Miro. Aan deze vier bedrijven is gevraagd de
ontbrekende 35-000»te garanderen. Er zijn indicaties dat dit inderdaad
zal gebeuren.
Dit betekent dat met redelijke zekerheid de Raad voor het Grootwinkelbedrijf
20% van het eventueel tekort garandeert met een maximum van 200.000,
en gedurende de eerste vijf jaar.
Schriftelijke bevestigen zijn nog niet ontvangen.
b. Commissie Centrum Winkeliers/Stichting Parkeergarages Leeuwarden.
Deze instantie heeft schriftelijk verklaard 200.000,te zullen garanderen
gedurende de eerste vijf jaar. Bijkomende voorwaarden:
de overige partners zullen hun gevraagde garanties ook moeten nakomen;
verdeling van aan te spreken garanties moet in verhouding tot de gevraagde
garantiesommen plaatsvinden;
uitbetaalde garanties moeten worden terugbetaald uib eventuele overschotten
in latere jaren; hetgeen daarna nog overblijft moe^ worden gereserveerd
voor andere parkeervoorzieningen, c.q. stadsverfraaiïng