- 6 - Tijdens de hoorzitting werd de vrees geuit, dat de aanliggende wegen zullen worden gebruikt als parkeerplaats voor de auto's van de bezoekers van de sportterreinen. Deze vrees is ongegrond, aangezien bij de ontwikkeling van het plan "'t Vierhuis" voldoende parkeerterreinen zullen worden aange legd. J. Geen inzage in het exploitatie-overzicht van het plan en de uitkomst daarvan. Over het algemeen dient in de toelichting op een bestemmingsplan de economische uitvoerbaarheid te worden aangetoond. Dit gebeurt veelal aan de hand van een exploitatie-opzet. Nu het plan in feite reeds is gerealiseerd is een dergelijke opzet thans niet opgenomen. Voorts merken wij op dat Bilgaard deel uitmaakt van het exploitatie- gebied '"t Ielan". Hiertoe behoren eveneens de gebieden Lekkumerend, Lekkumerend-Oost, Bijenhof en Rengerspark (inclusief Camstraburen) Volgens ramingen zal dit exploitatiegebied geen voordelig saldo te zien geven. Overigens wijzen wij U er op dat in het algemeen voordelige saldi van exploitaties van bestemmingsplannen worden gestort in het Fonds ter dekking van nadelige exploitatiesaldi bestemmingsplannen. Voor alle duidelijkheid zij hier gesteld, dat indien een exploitatie- gebied een voordelig saldo te zien geeft dit niet zonder meer tot gevolg heeft, dat in de binnen dit exploitatiegebied gelegen wijk voorzieningen zullen worden getroffen die in andere wijken wegens exploitatietekorten achterwege zouden moeten blijven. Het beleid is er op gericht, dat elke wijk die voorzieningen krijgt die nodig zijn, zulks binnen het kader van de alge mene financiële mogelijkheden van de gemeente. K. De maximum bouwhoogte voor het terrein bij de Kei is te hoog. Wij hebben er geen bezwaar tegen de maximale bouwhoogte roor dit ter- reintje, waarop thans nog twee noodlokalen staan, terug te brengen tot 7 De westelijke bebouwingsgrens kan wel worden verlegd in die zin, dat tussen die grens en de woningen een afstand komt van 15 m. De óntwerp-plankaart hebben wij in dit opzicht aangepast. L. Bestemming tot "Bijzondere doeleinden" van een deel van het groen nabij de 7-hoog flat aan de Duif, zulks ten behoeve van het (bestaande) wijk centrum. Het bestaande tijdelijke wijkcentrum is abusievelijk als permanente bestemming in het ontwerp opgenomen. Wij hebben de ontwerp-plankaart inmid dels aangepast: ter plaatse is de bestemming "Openbaar groen" aangegeven. M. Tengevolge van het ontwerp wordt de leefbaarheid van de wijk niet vergroot. Er moeten komen: een wijkcentrum; meer groen in plaats van parkeermoge- lijkheid; bouwplaatsen voor kinderen. De financiële realiseerbaarheid van een wijkcentrum valt buiten het kader van dit ontwerp. Ten aanzien van een mogelijke plaats van het wijk centrum hebben wij onder H mededelingen gedaan. Onder E zijn wij ingegaan op het scheppen van nieuwe parkeerplaatsen. Over het bezwaar omtrent het ontbreken van bouwplaatsen voor kinderen merken wij het volgende op. Dit bezwaar richt zich niet tegen het bestemmingsplan zelf, doch tegen de uitvoering daarvan. Binnen de bestemming "Openbaar groen" mogen namelijk speelterreintjes en speelwerktuigen worden opgericht. Het ligt in de bedoeling een inventari satie te maken van speelvoorzieningen welke in de diverse wijken nog zou den moeten worden aangebracht. Aan de hand daarvan zullen te zijner tijd binnen het kader van de mogelijkheden nadere voorstellen worden gedaan, wel ke in overleg met de bevolking moeten worden uitgewerkt. N. Het ontbreken van snelheidsverlagende verkeersvoorzieningen. Ook dit bezwaar kan niet worden aangemerkt als te zijn gericht tegen het ontwerp. De bestemming "weg" laat het maken van de bedoelde voorzienin gen wel toe. Realisatie daarvan hangt af van de financiële mogelijkheden. 0. Er is in het ontwerp geen tunnel voor langzaam en snel verkeer onder de Dammelaan opgenomen, nabij de kruising met Skrok en Jelsumerstraat. Bedoeld zal hier zijn de kruising Wollegaast-Dammelaan-Jelsumerstraat. Ook hier geldt weer, dat het ontwerp de aanleg van een dergelijke tunnel niet uitsluit. Het ligt evenwel in de bedoeling dit kruispunt te beveiligen met een verkeerslichteninstallatie. Het bovendien nog aanbrengen van een tun nel staat naar onze mening niet in reële verhouding tot de kosten. Verwacht mag namelijk worden, dat voetgangers en fietsers de met verkeerslichten be veiligde oversteek a niveau zullen verkiezen boven de tunnel met een helling of eventueel met trappen. P. Ou het B.D.-terrein langs het Skrok (westelijk van garage Nagelhout) kan te dicht bij en te hoog ten opzichte van de aan de overzijde gelegen eengezinshuizen worden gebouwd. Na heroverweging zijn wij bereid de zuidelijke bebouwingsgrens voor het nog onbebouwde gedeelte van dit terrein (waarop het bezwaar in feite betrekking heeft) 5 m in noordelijke richting te verschuiven. Gelet daarop achten wij handhaving van de geprojecteerde hoogte aanvaardbaar. De ontwerp-plankaart hebben wij in dit opzicht aangepast. Q,. Tengevolge van bebouwing van het onder P. bedoelde terrein zullen nog meer auto's ou straat worden geparkeerd, hetgeen gevaarlijk is voor over stekende kinderen. Verzocht wordt dit terreingedeelte onbebouwd te laten en te benutten voor leraren van de nabijgelegen scholen en bezoekers van het gymnastieklokaal. Bij bebouwing van dit terrein zal, bij hantering van de parkeereis, de parkeerdruk op de openbare straat niet behoeven toe te nemen. Wij zijn bereid dit terrein vooralsnog niet voor bebouwing uit te geven in afwachting van de verdere ontwikkelingen ten aanzien van de parkeersituatie in dit ge deelte van de wijk. R. Er zijn geen verkeersvoorzieningen in het ontwerp opgenomen voor het oversteken van de Dammelaan bin de kruising met Dokkumertrekweg en Eeskwerd. Zoals reeds eerder is gesteld biedt het ontwerp juridisch de mogelijk heid om een tunnel ter plaatse aan te leggen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1978 | | pagina 253