- 2 - Uitgangspunten van de projectgroep. Deze uitgangspunten zijn gebaseerd op de volgende overwegingen. - de raad heeft besloten dat de Oostergoweg in twee rijstroken zal wor den aangelegd; - in de opdracht voor de planontwikkeling is aangegeven dat rekening moet worden gehouden met een zekere ruimte voor kantorenbouw; - er is behoefte aan terreinen voor (kleinere) kantoren in de onmiddel lijke omgeving van het openbaar vervoer en de binnenstad; - kantorenbouw langs de Oostergoweg is een logische voortzetting van die welke reeds is gerealiseerd in de aangrenzende gebieden Huizum- Sixma en Huizum-Badweg; - in het ontwerp-bestemmingsplan Huizum-Oost is ter plaatse eveneens de bestemming "Kantoren" aangegeven; - laatstgenoemd ontwerp-bestemmingsplan is de basis voor het door het Rijk aanvaarde sanerings- en reconstructieplan voor dat betreffende gebied waarbij een aanzienlijke bijdrage is beschikbaar gesteld. Op grond van deze uitgangspunten is kantoorbebouwing geprojecteerd aan weerszijden van de Oostergoweg. Deze bebouwing is aan de oostzijde gemengd met woningen, terwijl aan de westzijde achter de te handhaven woonbebouwing aan de Verlengde Schrans wordt gedacht aan kantoorbebou wing met aangepaste hoogte (structuurmodel 5 uit het rapport Huizum- Bornia) Nadere standpuntenbepaling van de projectgroep. Als gevolg van de bezwaren vanuit de wijk en na kennisname van de discussie in de raad, heeft de projectgroep zich beraden over haar hier- voorgenoemd voorstel. Zij is daarbij tot de volgende conclusie gekomen. - de door het wijkcomité voorgestane eenheid van het gebied is door de vergevorderde amovering niet meer aanwezig; - de woonbebouwing langs de Verlengde Schrans heeft reeds sedert lang een van de achterliggende wijk onafhankelijke functie; - de in het plan Nieuw-Bornia geprojecteerde fiets- en loopbrug creëert een gecompliceerde en met een woongebied moeilijk verenigbare situatie; - een fietsers- en voetgangerstunnel in de Huizumerlaan past goed in de relatie tussen Schrans en binnenstad enerzijds en de wijken Huizum- Bornia, Huizum-Dorp, Aldlan-West en Aldlan-Oost anderzijds; - een buurt Huizum—Bornia uitsluitend gesitueerd aan de oostzijde van de aan te leggen Oostergoweg heeft niet minder levensvatbaarheid dan een iets grotere buurt die ook bebouwing omvat aan de westzijde van de Oostergoweg; - de behoefte aan terreinen voor kleinere kantoren in de nabijheid van station en binnenstad en aan een belangrijke invalsroute is nijpend. Dit heeft er toe geleid, dat de projectgroep een nieuw model (struc tuurschets 7 arch. nr. 31A-17heeft ontwikkeld. In dit model is de kan torenbebouwing aan de oostzijde van de Oostergoweg geheel vervangen door woonbebouwing en is ruimte gereserveerd voor een fietsers- en voetgan gerstunnel in de Huizumerlaan. Standpunt van het college. Hst gebied Huizum—Bornia kan worden gesplitst in 4 deelgebieden namelijk: 1. het gebied ten noorden van de Huizumerlaan en het gebied van het ver zorgingshuis Triotel; 2. het z.g. rehabilitatiegebied globaal begrensd door de Huizumerlaan, de Menningastraat, de Borniastraat en de Wiardastraat; 3. het tracé van de Oostergoweg; 4. het nieuwbouwgebied ter weerszijden van de Oostergoweg. Wij hebben vastgesteld dat tussen het wijkcomité en de projectgroep over de toekomstige ontwikkeling c.q. bestemming van de eerste 3 gebie den geen verschillende standpunten meer worden ingenomen. Voorts hebben wij geconstateerd, dat de opvattingen omtrent de in deling van het vierde gebied in zoverre overeenstemmen dat beide groepen woningbouw en kantorenbouw in hun plannen hebben opgenomen. De opvattingen t.o.v. dit facet lopen in feite slechts uiteen ten aanzien van de plaats van deze bestemmingen. De projectgroep acht het gewenst, dat de gronden ten westen van de Oostergoweg worden bestemd deels voor woningbouw (langs de Verlengde Schrans en de Huizumerlaan) deels voor kantorenbouw en dat het gebied ten oosten van deze weg een aaneengesloten woongebied wordt. Het wijk comité is van mening, dat het gebied ter weerszijden van de Oostergoweg in eerste instantie is bestemd voor woningbouw. De door haar toegelaten kantoorbebouwing dient in het woongebied te worden geïntegreerd en wel zodanig dat deze wordt omsloten door woonbebouwing. Deze gedachte heeft er toe geleid, dat zij de kantoorbebouwing heeft geprojecteerd ter weerszijden van de Oostergoweg omsloten door woonbebouwing. De ontwikkeling van het model van het wijkcomité vloeit voort uit de opvatting, dat het hiervoor omschreven (woon)gebied een eenheid was en dient te blijven. Het is naar ons oordeel reëler ervan uit te gaan dat het gewensb is de woonfunctie te versterken in het gebied ten oosten van de Oostergoweg. Dit gebied vertoont in velerlei opzicht reeds een eenheid. Deze verster king moet dan inhouden dat het huidige woongebied wordt uitgebreid met nieuwbouw tussen de Doniastraat en de Oostergoweg. De versterking van de woonfunctie op deze plaats is niet gediend met een ver doordringen van gemengde bebouwing in het woongebied. Hierdoor zou ondermeer veel voor de wijk verstorend verkeer ontstaan. Wij achten het daarom gewenst de woonbebouwing uitsluitend te situ eren ten oosten van de Oostergoweg en de kantoorbebouwing ten westen van deze weg. Wellicht ten overvloede merken wij op, dat de woonbebou wing langs de Verlengde Schrans en de Huizumerlaan dient te worden ge handhaafd. Wanneer slechts aan één zijde van de Oostergoweg woonbebou wing aanwezig is, kan de loopbrug vervallen. De wethouders ten Brug en de Vries zijn er nog niet bij voorbaat van overtuigd, dat de in het meerderheidsvoorstel gedachte aantal m2 kantoor bebouwing niet aan beide zijden van de Oostergoweg gerealiseerd zou kun nen worden. De zo juist omschreven wijk ligt in de onmiddellijke nabijheid van de Schrans en de binnenstad. Daar zijn voldoende winkels aanwezig welke de taak van de wijkwinkel kunnen vervullen. De van ouds aanwezige ver binding met beide hiervoorgenoemde gebieden loopt via de Huizumerlaan. De projectgroep heeft de suggestie gedaan om een fiets— en voetgangers— tunnel te maken ter plaatse van de kruising van deze straat met de Oos tergoweg. Wij achten dit niet direct noodzakelijk. Naar onze mening kan hier een veilige fiets- en voetgangersverbinding worden bereikt met be hulp van een moderne verkeerslichteninstallatie. De opzet van de toekomstige ontwikkeling van het gebied IIuizum-Bornia zoals hiervoor is omschreven hebben wij doen vastleggen in Structuur schets d.d. maart 1978 (arch. 31A-20). Wij stellen U voor dit model te aanvaarden.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1978 | | pagina 289