Met "betrekking tot het gedeelte van dit tracé vanaf de Oosttangent
tot aan de Willem Lodewijkstraat is er keuze uit twee mogelijkheden
namelijk via Schilkampen-Kanaalweg en via De Merodestraat
Uit de genoemde studie blijkt tevens, dat het, om een viertal met
name genoemde redenen, gewenst is te kiezen voor het deel-tracé via de
(noordkant van) Schilkampen-Kanaalweg. Wij geven U dan ook in overweging
dit deel-tracé te kiezen.
Over het deel van het tracé langs de Willem Lodewijkstraat bestaat
naar onze mening geen verschil van opvatting.
Op de definitieve verbinding tussen Willem Lodewijkstraat en Zuider
plein komen wij hierna onder punt 5 terug.
Een tijdelijke oplossing zal moeten worden gevonden via Achter de
Hoven-Zuidergrachtswal en/of een voorlopige verbinding via Tulpenburg-
Klanderij straat
In deze situatie zullen tijdelijk maatregelen moeten worden getrof
fen bij de tweede Kanaalbrug ten behoeve van Emmakade N.Z. en Z.Z. om
ongewenste verkeersbewegingen via deze beide straten te voorkomen.
b. Verkeerssituatie na 1985.
Uit eerdergenoemde studie alsmede uit de Reactienota blijkt dat het
verkeer Camminghaburen-Stadscentrum alsmede het verkeer vanuit het zuiden
zodanig toeneemt, dat met de onder a genoemde verbinding niet kan worden
volstaan.
De onvoldoende capaciteit van de tweede Kanaalbrug blijkt voornamelijk
het knelpunt te zijn.
In het verkeersstructuurplan is als oplossing voor dit probleem
aangegeven de navolgende aanvullende route:
- Emmaplein-nieuwe brug over het Nieuwe Kanaal-Emmakade N.Z., hierna aan
geduid met route 1
De aanleg van genoemde nieuwe brug past in de conceptie van een verkeers
luw gebied Schil-Oost zoals deze uitvoerig is omschreven in het rapport
"Verkeersstructuur Schil-Oost"
De Reactienota geeft - mede naar aanleiding van suggesties van recla
manten - aan dat ter oplossing van het gesignaleerde probleem nog een
tweede mogelijkheid aanwezig is en wel de aanvullende route:
- Franklinstraat-Vliet-Bote van Bolswertstraat-Alma Tademastraat-Vredeman
de Vriesstraat-Wijbrand de Geeststraat, in combinatie met de route via
Vliet-Bleeklaan-Hoeksterend, hierna genoemd route 2.
De consequenties welke voortvloeien uit een keuze voor route 1 of
route 2 zijn in meergenoemde Reactienota uitvoerig beschreven. Onder ver
wijzing naar de inhoud van deze nota volstaan wij ermee het volgende op
te merken.
De keuze voor route 1 houdt in:
- handhaving van de conceptie van een verkeersluw gebied Schil-Oost zoals
deze uitvoerig is omschreven in het rapport "Verkeersstructuur Schil-
Oost"
- de bouw van een nieuwe brug over het Nieuwe Kanaal ter hoogte van de
Alma Tademastraat
- het accepteren van enig overlast als gevolg van de toelating van meer
autoverkeer langs het Emmaplein, het oostelijk deel van de Emmakade
N.Z., de Vredeman de Vriesstraat en de Wijbrand de Geeststraat;
- vermindering van de capaciteit van het Nieuwe Kanaal als ligplaats
haven voor de binnenvaart (indien een vaste brug wordt aangelegd).
- 5 -
De keuze voor route 2 houdt in:
- het niet aanleggen van meergenoemde brug voor autoverkeer en daarmee
afzien van de hiervoor genoemde conceptie van een verkeersluw gebied
Schil-Oost
de verkeersstructuur van dit gebied zal dan opnieuw dienen te worden
bestudeerd;
- het afzien van een verbeterde ontsluiting van de z.g. Oranjewijk;
opgemerkt dient te worden dat de bevolking in deze wijk blijkens de
ingezonden reacties deze wijze van ontsluiting niet wenst;
- minder verkeersbelasting in de Wijbrand de Geeststraat en de oostelijke
verdeelweg langs de binnenstad via Oosterkade en Nieuwekade dan bij
route 1
- afname van de verkeersbelasting in de Willem Lodewijkstraat
- toename van de verkeersbelasting in de Bleeklaan en.daarmede op het
kruispunt Bleeklaan-Groningerstraatweg.
Op de consequenties welke dit laatste aspect heeft voor de omvang
van laatsgenoemd kruispunt, zal onder punt 10 van deze raadsbrief worden
ingegaan.
Hier kan echter reeds worden gesteld, dat, bij aanvaarding van een
andere wijze van ontsluiting van de wijk Oldegalileën, een naar onze
mening aanvaardbare oplossing voor de omvang van dit kruispunt kan worden
verkregen.
Hoewel wij groot belang hechten aan een verkeersluw gebied Schil-
Oost, geven wij, na afweging van de hiervoor genoemde aspecten, U in
overweging te kiezen voor route 2.
c. Bezwaren.
De bezwaren welke zijn ingediend tegen de hiervoor omschreven moge
lijkheden voor de verbindingsweg, alsmede tegen een nieuwe brug over het
Nieuwe Kanaal ter hoogte van de Alma Tademastraat, zijn in bijlage II
aangegeven onder C 1 t/m 5*
ad C 1Aangezien De Merodestraat als onderdeel van de verbindings
weg Camminghaburen-Stadscentrum in het ontwerp-verkeersstructuurplan
niet was opgenomen en in het vast te stellen plan evenmin wordt opgenomen,
dient dit bezwaar op formele gronden ongegrond te worden verklaard.
ad C 3: Onder verwijzing naar de inhoud van de Reactienota, dient
dit bezwaar ongegrond te worden verklaard.
ad C 2, 4 en 5: De bezwaren genoemd onder C 2 en 4 en die genoemd
onder C 5 voorzover niet betrekking hebbend op de eventuele aanleg van
een brug voor fietsers en voetgangers, hebben mede geleid tot de wijzi
ging van het plan zoals dat ter visie heeft gelegen (i.e. tot de keuze
van de aanvullende route 2 voor Camminghaburen-Stadscentrum) en dienen
derhalve formeel gegrond te worden verklaard.
De bezwaren welke zijn ingediend tegen het gebruik van de Egelan
tierstraat als tijdelijke ontsluitingsweg voor Camminghaburen zijn in
bijlage II aangegeven onder C 6.
Met betrekking tot deze laatste bezwaren merken wij op, dat wij in
een eerder stadium aan vertegenwoordigers van de wijk hebben toegezegd
in overleg met hen te zullen nagaan op welke wijze aan eventuele over
last, als gevolg van het tijdelijk gebruik van deze ontsluitingsweg
zoveel mogelijk kan worden tegemoetgekomen.