- 10 - Ingediend door reclamant(e) no.: via hoor- per no.: omschrijving zitting. brief no.: antwoord c.q. reactie. h. Met name de Oosttangent moet voorzien worden van veilige fietspaden; ^L. Vrije doorgang voor de fietser vanuit twee richtingen; ook daar waar eenrichtingsverkeer voor het overige verkeer wordt aangegeven. Tevens het in twee richtingen gebruiken van de vent- weg langs de rondweg. h. Langs deze weg worden geen fietsers toegelaten. i. Dit principe wordt in het plan aanvaard en nader uitgewerkt. 21. Stelt voor maatregelen 58. te treffen om te voorkomen dat in de toekomst het oversteken van de Groeneweg door (brom-) fietsers een gevaar lijke onderneming wordt. 21De beide einden van de Groeneweg worden voorzien van verkeerslichteninstallaties. Op tussengelegen plaatsen zal waar nodig worden overgegaan tot een duidelijke mar kering en/of een 'aangepaste vormgeving van oversteekplaatsen. Openbaar vervoer/vrachtverkeer. 22. Stelt voor de route van de 14. stads autobusdienst te leggen langs Hoeksterpad-Oosterkade- Blokhuisplein in plaats van langs de Voorstreek. 22. Voor het antwoord verwijzen wij naar de inhoud van de Raadsbrief en de Reactienota ^-rr-r4 Ingediend door reclamant(e) no.: via hoor- per omschrijving zitting. brief. no.: antwoord c.q. reactie. 23. Is van mening dat in het plan niet duidelijk naar voren komt in hoeverre een duidelijk gestimuleerd openbaar vervoer van invloed is op de berekende groei factoren volgens het prognosemodel 24. Is van mening dat met betrekking tot het vracht verkeer de mogelijkheden van transport per rail of over water in de afwegingen dienen te worden betrokken. 23. 23. 23. Bij de berekening van het model is uit gegaan van dezelfde vervoermiddelenkeuze als die welke tijdens het onderzoek in 1971 is waargenomen. Verschuiving van deze keuze geeft slechts marginale verschillen in het model verdubbeling van het openbare ver voer doet het particuliere autoverkeer slecht in geringe mate verminderen). 24. De transportkeuze van het goederenvervoer is nauwelijks door gemeentelijk beleid te beïnvloeden. 25. Spreekt de wens uit dat: de Maria Louisestraat voor vrachtverkeer wordt afgesloten; afgezien wordt van het asfalteren van de Maria Louisestraat 24 25. a b a. De Maria Louisestraat krijgt in de toe komst een ondergeschikte verkeersfunctie en zal daarom niet meer met vrachtauto's worden belast dan vergelijkbare straten; b. De Maria Louisestraat is en blijft bus route. Asfaltering is wenselijk in ver band met het onderhoud van de verharding, de geluidshinder voor de omwonenden en trillingen in de huizen. 26. Legt de volgende verlangens op tafel met betrekking tot het goed functioneren van de binnenstad als winkelcentrum: a» een zebra in de Sint Jacobs- straat tussen Naauw en Nieuwestad N.Z.; b. brede trottoirs op de Wirdumerdijk; 17 26. a./b. Deze maatregelen zullen ongetwijfeld passen in de detaillering van het uit werkingsplan.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1978 | | pagina 453