li. Is geen voorstander van de Ooster- goweg en de geplande ongelijk vloerse kruising met de spoorlijn. Ze is onnodig, kostbaar en eist veel ruimtebeslag. 5S8#a25vR - 12 - Vraag, opmerking e.d. 55« Pleit er namens de fractie voor om niet pas dan voor zieningen voor fietsers en bromfietsers te treffen als deze in voortdurend conflict geraken met andere weggebruikers maar eerder. 56. Ontwerp zo mogelijk fietsroutes die niet gelijk lopen met autoroutes 57. Heeft er bezwaar tegen dat volgens het verkeersstructuur- plan (par. 2.1.5.) pas dan voor zieningen voor fietsers zullen worden getroffen als dit tegen geringe kosten kan. Daadwerkelijke bevordering van het langzame verkeer mag wel iets kosten. Antwoord c.q. reactie. 55» Dij beperkte financiële middelen zal in eerste in stantie een oplossing gevonden moeten worden voor reeds be staande conflictsituaties en in het bizonder voor die welke naar verwachting de komende jaren nog zullen verergeren. 56. De in het verkeersstructuur- plan opgenomen fietsroutes vallen in het algemeen niet samen met de hoofdroutes voor het autoverkeer. 57. In de betreffende paragraaf wordt bedoeld dat een af weging zal plaatsvinden tussen de wenselijkheid van het treffen van een bepaalde voor ziening (incl. de kosten) en het ongemak dat blijft bestaan als die voorziening er niet komt (bv. omlopen). - 13 - ;aag, opmerking e.d. [■r. P. van der Wal. De verkeersprognoses van het I.B.V. worden gebruikt als uitgangspunten bij de verdere uitwerking van het plan. Deze prognoses (verdubbeling toename autoverkeer en afname v.h. langzame verkeer) zijn in strijd met de beleidsuitgangs punten in het plan welke o.m. gericht zijn op bevordering van het langzame verkeer en het openbaar vervoer. Hoe rijmt dit? Aan de wensstructuur m.b.t. het langzame verkeer wordt in de binnenstad op redelijke wijze voldaan. De aanloop (fiets-)routes naar de binnenstad zijn echter zeer beperkt. Er wordt geen gebruik gemaakt van mogelijkheden tot aanleg van bijv. fiets-voetgangersbruggen in het verlengde van het Ruiters- kwartier, bij het Diaconessenhuis en bij het v.m. Stadsziekenhuis. :0. Hetzelfde geldt m.b.t. (fiets-) routes naar de binnenstad via toegangswegen (met verkeerslichten installaties) waarlangs ook het snelverkeer moet, zoals Noorder- brug, Zuiderplein, Oosterbrug, Yerlaatsbrug, Vrouwenpoortsbrug. Pietstunneltjes bij de Schrans en Achter de Hoven zijn veel goed koper, eisen minder ruimtebeslag en bevorderen, in tegenstelling tot eerstgenoemde tunnel, het langzame verkeer. Antwoord c.q. reactie. 58. De betreffende prognoses hebben niet zozeer als uitgangspunt gediend maar als toetsingsinstru ment. Het uit de binnenstad weren van doorgaand verkeer en het naar buiten brengen van dat verkeer heeft vooral tot doel om daarmee in de binnenstad ruimte te scheppen voor het langzame verkeer. Bevordering van het langzame verkeer bete kent in onze visie het scheppen van ruimte voor deze categorie verkeersdeelnemers zonder dat de bereikbaarheid van het centrum voor het overige verkeer te sterk wordt aangetast. 59De in het uitwerkingsplan aange- 60. geven voorzieningen worden als noodzakelijk gezien om een goede bereikbaarheid van het centrum op korte termijn te kunnen garan deren. Van de overige in de wensstructuur opgenomen voorzieningen zijn wij van mening dat uitvoering daarvan in ieder geval op langere termijn gewenst is. Zie verder de inhoud van de Reactie nota. 61De aanleg van de Oostergoweg staat niet op zichzelf maar dient in het geheel van de toekomstige verkeers- structuur te worden bekeken. De aanleg ervan leidt tot een ver minderde verkeersdruk op de Schrans hetgeen de leefbaarheid en de win kelfunctie ter plaatse verbetert. Voor het overige verwijzen wij naar de studie betreffende de kruising Oostergoweg-spoorlijn Leeuwarden/ Groningen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1978 | | pagina 461