- 14 -
- 15 -
Vraag, opmerkingen e.d.
62. In tegenstelling tot wat aan de Raad
is toegezegd bevat het verkeers-
structuurplan geen fietspadenplan.
63. Wil graag weten hoe het college de
uitvoering van het plan 150
miljoen in 12 jaar tijds) denkt te
financieren.
Na evt. subsidiëring blijft een
belangrijk deel ten laste van de
gemeente.
Moet de uitvoering gaan, ten koste
van andere sectoren?
64. Waarom is de gedachte ontsluiting
van de binnenstad in afwijking van
het structuurplan voor de binnen
stad.
65. In hoeverre zou de aanleg van het
westelijke deel van de noordtangent,
alsmede de aanleg van de weg ten
zuiden van de Frieslandhal, het
grootste knelpunt m.b.t. aanleg
van de noordtangent nl. de belas
ting van de Valeriusstraat worden
opgelost?
Antwoord c.q. reactie.
62. Het verkeersstructuurplan bevat
geen gedetailleerd fietspadenplan,
De in dit plan opgenomen voor
keursroutes zijn in de eerste
plaats bedoeld om de conflictsi
tuaties met het overige verkeer
aan te geven. Daarnaast kunnen ze
dienen als basis voor de verdere
uitwerking van een fietspadenplan,
In dat geval dienen prioriteiten
m.b.t. de realisering van deze
fietspaden te worden gesteld.
63. Voor het antwoord op deze vraag
verwijzen wij naar het antwoord
op vraag 25 en naar de inhoud
van de raadsbrief.
64.Een aspect van het lussensysteem
was het grote verlies aan
parkeergelegenheid in een situa
tie waarin toch al sprake was
van parkeernood. Om die reden
is gekozen voor een gewijzigde
ontsluitingsstructuur, met
handhaving van de uitgangspunten
van het structuurplan voor de
binnenstad. De mogelijkheid
bestaat niettemin om in een
later stadium desgewenst tot
een wijziging van de ontslui-
tingsstructuur te komen in de
vorm van een tussenstructuur.
Zie ook het antwoord op vraag 40.
65.Uit een variantstudie is ge
bleken dat met de aanleg van deze
weggedeelten de problematiek
van de Valeriusstraat in ieder
geval goeddeels wordt opgelost.
Vraag, opmerkingen e.d.
66. In vervolg op vraag 65 zou dan de
rest van de ncOrdtangent niet nodig
zijn en met het bespaarde geld
zouden ongelijkvloerse kruisingen
onder de Dammelaan kunnen worden
aangelegd.
67. Waar blijft de toegezegde studie
over de verbindingsweg Cammingha-
buren-Stadse ent rum
Dhr. Singelsma,
68. Vindt de bajonetaansluitingen op
de rondweg geen goede oplossing.
Zij belemmeren de doorstroming met
alle nadelige gevolgen van dien
(opstoppingen, stank, lawaai e.d.).
69. Als ge\olg van het weglaten van net
oostelijke deel van de zuidtangent
volgt het verkeer vanuit het westen
richting Drachten, via Overijsselse-
straatweg-Oostergoplein, de Ald-
l&nsdyk en gaat niet via de Werpster-
hoek.
Dit is ongewenst.
70. De voorgestelde ontsluiting van
de binnenstad is in strijd met het
principe volgens het lussensysteem
zoals door de raad is aanvaard.
71. Wil graag weten of het verkeer van en
naar de binnenstad, dat gaat via de
Oosterbrug-Alma Tademastraat-
nieuwe brug over het Kanaal naar de
oostelijke ringweg, niet beter vanuit
de Alma Tademastraat rechtdoor kan
worden geleid.
De brug is dan niet nodig.
72. Is van mening dat de voormalige
basisweg in de nieuwe opzet
toch nog een brede verkeersader
dwars door de stad blijft die
scheidend werkt op het stads-
gebeuren.
Antwoord c.q,. reactie
66. Zie de inhoud van de Reactienota.
67. Deze studie is U inmiddels
toegezonden.
68. Voor het antwoord op deze vraag
wordt verwezen naar de antwoorden
op de vragen 13» 14 en 15.
69. Mocht de vrees van vragensteller
bewaarheid worden, dan wijzen
wij erop, dat de mogelijkheid
van de aanleg van dit deel van
de zuidtangent wordt openge
houden.
70. Voor het antwoord op deze vraag
verwijzen wij naar het antwoord
op de vragen 40 en 64.
71. Voor het antwoord op deze vraag
verwijzen wij naar de studie
over de verbindingsweg Cammingha-
buren-Stadscentrum.
72. De scheidende werking is reeds
aanwezig en wel door de spoorlijn.
De functie van de Willem Lodewljk—
straat en het verlengde daarvan
in de planopzet vergroot de
aanwezige barrière nauwelijks.