- 17 - 74 .Stelt verder voor de frequentie van de stadsdienst na 18.00 uur drastisch te verminderem. 75° Maakt zich ongerust over het onvoldoende voorzien in par keerplaatsen op korte en lange termijn. 77. Stelt voor om op korte termijn het bromfietsverkeer op de Kelders zaterdags en op de koop avond te verbieden. 79° Heeft de parkeervoorzieningen in de Amelandsstraat en bij de Wisses- dwinger op de kaarten gemist. 73° Voor het antwoord verwijzen wij allereerst naar het ant woord op vraag 49° Bovendien is aan de voorgestelde oplossing het bezwaar verbonden dat de tussenliggende halten in de heen- en terugrichting uitelkaar komen te liggen. 74° Deze maatregel druist in tegen het streven naar het bevorderen van het openbaar vervoer. 75° Het zal inderdaad moeilijk zijn in de behoefte aan parkeer plaatsen te voorzien. 77. Deze maatregel vormt een onder deel van het uitwerkingsplan. - 16 - Vraag, opmerkingen e.d. Dhr. C. de Jong. 73. Vraagt wat de motieven zijn geweest om de stadsautohusdienst in twee richtingen over de Voorstreek-Tuinen- Tweebaksmarkt te leiden. Acht deze route niet geschikt en stelt daarom voor desnoods de heen route over de Voorstreek-Tuinen- Tweebaksmarkt te leiden en de retourroute, conform het voorstel van mevr. Brandenburg-Sjoerdsma, te leiden via Oosterkade-Hoeksterpad. 76. Is bezorgd voor de Voorstreek die door de stadsautobusdienstromte en de insteek-Eewal in twee richtingen veel te verduren krijgt. Dhr. Spoelstra. 78. Is van mening dat de Schil niet belast moet worden met het lang-parkeren vanuit de binnen stad en wil daarom parkeergelegenheden creëren buiten de rondweg. Deze plaatsen zijn van zeer veel belang voor het goed functioneren van het noordelijke deel van de winkelbanaan. Antwoord c.q. reactie. Voor het overige verwijzen wij naar de inhoud van de binnenkort verschijnende parkeernota. 76.Voor het antwoord wordt verwezen naar de inhoud van de Reactie nota. Overigens heeft de Eewal in de planopzet een bereikbaarheids functie voor bewoners, bedrijfs vestigingen en de parkeergelegen heid. De verkeersfunctie is vrij gering. 78. Op die wijze worden de loop afstanden naar de binnenstad onaanvaardbaar vergroot. Voor het park-and ride systeem is Leeuwarden te klein. 79-Met het niet aangeven op de kaart is niet de onmogelijkheid ervan aangegeven. fraag, opmerkingen e.d. Hoe staat het met de plannen m.b.t. het belanghebbenden-parkeren in de binnenstad? 81. Verzoekt overleg te voeren met bedrijven en/of diensten in de binnenstad teneinde van hun parkeervoorzieningen gebruik te kunnen maken ten behoeve van het winkelende publiek op zaterdagen en koopavonden. 82, Kunt IJ inlichtingen verstrekken over de termijn waarop het terrein van de Strafgevangenis beschikbaar komt voor parkeer voorzieningen? 83. Hoe denkt het college over het plan m.b.t. een grote parkeer garage op het terrein van de Oude Veemarkt? 34, Verzoekt het college overleg te voeren met de U.S. over een gelijk vloerse spoorwegovergang op het emplacement t.b.v. fietsers en voet gangers van en naar Huizum. 35° Wil graag weten of de gemeente Leeuwarden, na het maken van de tunnel Oostergoweg-spoorlijn, vrij is van het aanleggen van een tunnel P. Stuyvesantweg-spoorlijn. Dhr. Jansma. Antwoord c.q. reactie. 80. Deze aangelegenheid zal als onder deel van een parkeer- en parkeer- geldverordening binnenkort in de raad aan de orde worden gesteld. 81. Dit overleg heeft reeds plaats gevonden. Het resultaat is geweest dat alleen de A.G.O. de parkeerkelder onder haar kantoor op de hoek Nieuwestad-Torenstraat voor dit doel heeft opengesteld. 82. Hierover kan op dit moment nog niets definitiefs worden mede gedeeld. Wel heeft Rijksgebouwendienst i.o.v. de minister van Justitie thans prijsopgave voor een terrein aan de Holstmeerweg gevraagd. 83. Wij hebben geen plannen om hier op korte termijn een parkeergarage te realiseren. Ons is evenmin bekend dat derden hierin geïnter- seerd zijn. 84. Ha- de vaststelling van het verkeers- structuurplan zullen wij met de Ned. Spoorwegen in overleg treden over een aantal aspecten met be trekking tot de toekomstige ontwikkeling rondom het spoorweg complex. Dit aspect zal een onder deel van het overleg uitmaken. 85. Van die veronderstelling wordt wel uitgegaan. 86. Geeft te kennen dat in diverse wijken 86. ongerustheid heerst over de toekomst van hun wijk in verband met het lange uitblijven van het verkeers- structuurplan. Wil met name voor Blok Rood in Oldegalileën weten of een beslissing over de toekomst van dat wijkgedeelte moet wachten op de vaststelling van het verkeersstructuurplan. De (her-) indeling van een aantal wijken hangt inderdaad samen met de besluiten welke op 29 mei a.s. zul len worden genomen met betrekking tot het verkeersstructuur— en uitwerkingS' plan. Dit geldt ook voor het gebied Blok Rood. De herindeling van dit ge bied hangt namelijk samen met de verkeersoplossing Noorderweg-Hoek- sterend-Bleeklaan. Nadat op 29 mei a.s. over deze verkeersoplossing een beslissing is genomen zal het struc- rapport Blok Rood worden gecomple teerd en daarna zo spoedig mogelijk in de Raad aan de orde worden gesteld 4

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1978 | | pagina 463