15*000,—
l26^Z2±--
- 6 -
Wij stellen IJ voor terzake een krediet van 5*300,beschikbaar
te stellen.
De uit deze investering voortvloeiende kapitaallasten worden geraamd
op 980,--,
gespecificeerd als volgt:
afschrijving 10 van 5*300,is 530,
rente 8-^ van 5*300,is 450,
£===2|0è-z
Tegenover de kapitaallasten van 980,staat een besparing maai-
kosten door een loonbedrijf en op inkoop van veevoer. De uitgaaf is der
halve rendabel.
17Subsidiëring stadsvernieuwingsactiviteiten.
In ons in bijlage no. 232 opgenomen voorstel stellen wij U voor ten
behoeve van stadsvernieuwingsactiviteiten in verschillende wijken subsi
dies beschikbaar te stellen tot een bedrag van in totaal rond 107*130.-.
Hiervoor is binnen de post "Samenlevingsopbouw"(volgnr. 572) vol
doende ruimte aanwezig. Op deze post is dan nog een bedrag van rond
141*é50,- beschikbaar.
18Subsidiëring speel- en groenvoorzieningen in stadsvernieuwingsgebieden.
In ons in bijlage no. 231 opgenomen voorstel stellen wij U voor ten
behoeve van het aanbrengen van diverse speelr- en groenvoorzieningen in
stadsvernieuwingsgebieden subsidies beschikbaar te stellen tot een totaal
bedrag van 158.030,In de begroting (volgno. 572) is hiervoor nog een
krediet beschikbaar van rond 141.650,Mitsdien moet er nog een aan
vullend krediet worden geraamd van 16.38O,
In de kosten van de speel- en groenvoorzieningen kan een rijkssubsi
die worden geraamd van 45*435»Er is dus een voordelig verschil van
29*055,tussen het te ramen rijkssubsidie en het te ramen aanvullen
de krediet. Wij zijn van mening, dat dit voordelige verschil van
29.055,voorshands aan de raming van de post "Samenlevingsopbouw"
dient te worden toegevoegd.
19 Subsidiëring Samenwerkingsverband Vórming en Ontwikkelingswerk voor Vol
wassenen
In verband met ons in bijlage no. 230 opgenomen voorstel, wordt het
in de primitieve gemeentebegroting voor subsidiëring van het Samenwerkings
verband Vorming en Ontwikkelingswerk voor Volwassenen geraamde krediet van
108.150,verlaagd met 16.590,tot 91*560,
Het in de begroting terzake geraamde rijkssubsidie van 84*100,
dient met 25*960,te worden verlaagd tot een bedrag van 58.140,
Het per saldo voor rekening van de gemeente blijvende bedrag van
9*370,25.960,minus 16.590,kan worden gedekt door de ra
ming van de post voor onvoorziene uitgaven (volgnr. 652) met hetzelfde
bedrag te verlagen.
20. Verwijderen opschriften en aanplakbiljetten van openbare gebouwen, stra
ten en straatmeubilair.
In toenemende mate worden op openbare straten en wegen, gebouwen, lan
taarnpalen, telefooncellen en ander straatmeubilair opschriften geschil
derd en aanplakbiljetten aangebracht zonder dat de hiervoor vereiste ver
gunning is verleend. Wij zijn van mening, dat het tot de gemeentelijke
taak behoort om deze geschilderde opschriften en aanplakbiljetten zo spoe-
- 7 -
dig mogelijk te doen verwijderen. Het verwijderen van deze opschriften
en aanplakbiljetten is zeer arbeidsintensief. De hiermee gemoeide jaar
lijkse kosten worden geraamd op 30.000,
Wij stellen U voor terzake een krediet van 30.000,- beschikbaar
te stellen.
De kosten van 30.000,kunnen worden gedekt door de stelpost
"Nader te besteden voor beleidswijzigingen" (volgnr. 650/1) met hetzelf
de bedrag te verlagen.
Recapitulatie
De raming van de post voor onvoorziene uitgaven (volgnr. 652) wordt
verlaagd met een bedrag van
gespecificeerd als volgt:
tijdelijke personeelsuitbreiding afdeling
Financiën en Belastingen
voorzieningen aan c.v.-installatie pand
Raadhuisplein 30
archeologisch onderzoek Wilhelminaplein
vervanging c.v.-ketel Zalen Schaaf
subsidiëring Samenwerkingsverband Vorming
en Ontwikkelingswerk voor Volwassenen
76*370,—
17*000,—
20.000,—
15*000,—
9*370,—
Na deze verlaging is op volgnr. 652 nog een bedrag van 140.940,
beschikbaar.
Wij stellen U voor de gemeentebegroting en de begrotingen van de
Dienst voor Gezondheidszorg, de Dienst Stadsontwikkeling en de Dienst
voor Sport en Recreatie voor het dienstjaar 1978 te wijzigen overeenkom
stig de ter inzage gelegde ontwerp-besluiten.
Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden.
J.S. Brandsma Burgemeester.
W.J.G. Reumer Secretaris.