No. 7612. DE RAAD DER GEMEENTE LEEUWARDEN; Gelezen het voorstel van Burgemeester en Wethouders van 25 mei 1978 (bijlage no. 208); BESLUIT: I. tot het aanleggen van een riolering in de Linnaeusstraat en omgeving overeenkomstig de bij dit besluit behorende tekening nr. 78/6091 II. voor de uitvoering van het onder I bedoelde werk een krediet van 490.000,beschikbaar te stellen. Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van Voorzitter. Secretaris. Beschikbaar stellen krediet voor voorbereiden plan tot vergroting doorrijhoogte van tunnel in de Zwettestraat. Bijlage no. 209. Leeuwarden, 25 mei 1978. Aan de Gemeenteraad. De industriegebieden "Zwette" en "Van Harinxmakanaal" zijn bereikbaar gemaakt via de Snekertrekweg/Zwettestraat of de Marshallweg (noordelijke route) en via de Middelzeelaan of de Nijl&nsdyk (zuidelijke route). De noor delijke route voert via de tunnel in de Zwettestraat, welke tunnel een door ri jhoogte heeft van 5»52 meter. De zuidelijke route gaat via een tunnel met een doorrijhoogte van ongeveer 4.00 meter onder de spoorlijn Leeuwarden- Zwolle door. Aangezien op grond van het Wegenverkeersreglement de hoogte van een vrachtauto (inclusief lading) maximaal 4.00 meter mag bedragen, ligt het voor de hand, dat bijna al het zware vrachtverkeer naar de bedoelde indu striegebieden zich beweegt via de zuidelijke route. Deze route, met name langs de Nijl&nsdyk, gaat dwars door de woonwijk "'t Nijl&n". Dit vracht verkeer veroorzaakt overlast en levert gevaarlijke situaties op. Daarbij komt nog, dat de constructie van de NijlUnsdyk en de Middelzeelaan niet is berekend op het vele en zware vrachtverkeer. Het gevolg is dan ook, dat de asfaltconstructie van deze wegen geregeld op veel plaatsen wordt vernield. Het is daarom dringend gewenst, dat het zware vrachtverkeer de mogelijkheid wordt geboden een andere route naar en vanuit deze industriegebieden te kie zen. Dit kan naar onze mening het beste worden bereikt door vergroting van de doorrijhoogte van de tunnel in de Zwettestraat van 3.52 meter tot 4.20 c.q. 4.50 meter. Het verhogen van deze tunnel kan plaatsvinden door het omhoog brengen van de spoorlijn Leeuwarden-Harlingen/Staveren. Het werk ligt dus geheel op terrein van de N.V. Nederlandse Spoorwegen. Dit betekent, dat het plan zal moeten worden gemaakt en het werk zal moeten worden uitge voerd door genoemde N.Y. die bereid is daaraan medewerking te verlenen, ui teraard onder voorwaarden dat de kosten van een en ander voor rekening van de gemeente komen. De kosten van het gehele werk worden door de Nederlandse Spoorwegen (in geval van een verhoging tot 4.20 meter) globaal geraamd op 1.200.000, (exclusief B.T.W.). De voorbereidingskosten worden begroot op 75^000, Deze kosten (voorbereidings- en uitvoeringskosten) kunnen onzes inziens worden gedekt door te beschikken over een gedeelte van de Reserve Openbare Werken. Onder mededeling, dat de Commissie Openbare Werken zich met het voren staande kan verenigen, geven wij U in overweging een voorbereidingskrediet beschikbaar te stellen door te besluiten overeenkomstig het hierna afgedruk te ontwerp. Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden, J.S. Brandsma, Burgemeester. W.J.G. Reumer, Secretaris.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1978 | | pagina 16