No. 11730 DE RAAD DER GEMEENTE LEEUWARDEN gelezen het voorstel van Burgemeester en Wethouders van 17 augustus 1978 (bijlage no. 288); BESLUIT: I. van de Kerkvoogdij van de Nederduitsch Hervormde Gemeente te Lekkum- Miedum aan te kopen de onder Lekkum gelegen percelen weiland, kadastraal bekend gemeente Leeuwarden, sectie H, nummers 1339 en 1307, respectievelijk groot 1.23.90 ha en 0.43.40 ha, welke percelen op de bij dit besluit be horende tekening met een rode kleur zijn aangegeven, voor een prijs van in totaal 110.418,en verder onder de volgende bedingen: 1. de grond wordt overgedragen met alles wat daarop of daarin aanwezig is en met alle daarop rustende erfdienstbaarheden en lasten en daaraan ver bonden rechten, vrij van pacht, hypotheek en beslag; 2. de levering geschiedt op de dag van het verlijden van de akte van over dracht 3. van de levering af komen alle zakelijke lasten en belastingen, welke van de over te dragen percelen worden geheven, voor rekening van de ge meente Leeuwarden; 4. de verkoopster is tot geen andere vrijwaring gehouden dan tot die we gens uitwinning; 5. partijen doen afstand van het recht tot het vragen van ontbinding, als bedoeld in de artikelen 1302 en 1303 van het Burgerlijk Wetboek; 6. de kosten van overdracht komen voor rekening van de gemeente Leeuwarden; II. de onder I. bedoelde percelen onder te brengen in het Grondbedrijf van de Dienst Stadsontwikkeling. Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van Voorzitter. Secretaris. Préadvies inzake het schrijven van het Wijkcentrum Nijldn. Bijlage no. 289. Leeuwarden, 17 augustus 1978. Aan de Gemeenteraad. Bij brief van 23 februari 1978 heeft het Wijkcentrum Nijl&n Uw aandacht gevraagd voor de verkeerssituatie in deze woonwijk. Deze brief is in Uw vergadering van 3 april 1978 om préadvies in handen van ons college gesteld. Terzake delen wij U het volgende mede. Het hierboven genoemde schrijven is een nadere reactie op onze brief van 27 april 1977, VOW 17592 VX/CL, waarin wij onze visie weer gaven op de door het Wijkcentrum gedane suggesties ter verbetering van de verkeerssituatie. Met het Wijkcentrum zijn wij van oordeel dat de huidige situatie te wensen overlaat, omdat veel vrachtverkeer van en naar de industrieterreinen ten westen van de spoorlijn Leeuwarden/ Zwolle gebruik maakt van de wegen in de woonwijk Nijldn. De voorgestelde oplossing van het Wijkcentrum om de Nijldnsdijk bij het spoorwegviaduct af te sluiten stuit naar ons oordeel op grote bezwaren. De afwikkeling van het verkeer zal dan alleen kunnen plaatsvinden op de kruising Stephenson-viaduct/SnekertrekwegDeze kruising is, gezien de aanwezig heid van de Hermesbrug moeilijk op een adequate wijze te reconstrueren, terwijl vanwege de bestaande doo:rijhoogte van de Zwettetunnel teveel en te zwaar vrachtverkeer gebrui.k moet maken van de Fahrenheitweg en de Marshallweg waardoor de (binnen-)stadsroutes extra worden belast. Boven dien zal dit tot gevolg hebben dat het industrieterrein slechts van één zijde is ontsloten, hetgeen wij onjuist achten. Voor de oplossing op korte termijn moet er naar ons oordeel dan ook naar gestreefd worden dat niet meer gebruik gemaakt wordt van de Nijldnsdijk, doch van de daar toe aan te passen Middelzeelaan/Uiterdijksterweg. Op iets langere ter mijn zal de aanleg van de zuidtangent in het geheel een rol van betekenis moeten gaan spelen. Blijkens de brief van 23 februari 1978 acht het Wijkcentrum een ter mijn van 5 10 jaar te lang en voorgesteld wordt dan ook om voorlopig als tijdelijke maatregel het vrachtverkeer door middel van aanwijzingsbor den om te leiden vanaf de Julianalaan via de Uiterdijksterweg en Middel zeelaan. Uit onze reeds genoemde brief van 27 april 1977 blijkt, dat ook wij van oordeel zijn dat een (tweede) ontsluiting van het industriegebied via deze route dient plaats te vinden. Wij zijn echter van mening, dat dit eerst doorgevoerd kan worden nadat deze route is aangepast en beter beveiligd is. De aan de westzijde van de Middelzeelaan gelegen sportac commodatie, waaronder het zwembad, trekt namelijk dagelijks grote aan tallen kinderen uit alle delen van de stad (in de zomermaanden 1.000 tot 1.500 per dag). Deze kinderen verplaatsen zich voornamelijk op de fiets. Gezien de breedte van de huidige Middelzeelaan, in casu zes meter, zal er een onveilige situatie ontstaan indien al het vrachtverkeer hier ook zondermeer langs geleid wordt. Een onveiligheid die groter is dan in de huidige situatie, omdat de Nijlènsdijk 9 meter breed is en minder fiets- verkeer heeft te verwerken. Kortom de voorgestelde omleidingsroute kan eerst ingevoerd worden nadat vanaf de Julianalaan tot aan de toegang van het zwembad een vrijliggend fietspad is aangelegd. Plannen daartoe zullen binnen afzienbare tijd aan U worden voorgelegd, evenals voor stellen tot wijziging van het kruispunt Uiterdijksterweg/Middelzeelaan

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1978 | | pagina 224