Het verschil tussen beide oppervlaktes komt voornamelijk voort uit de manier van berekening. In het bestemmingsplan Goutum 'werd het percen tage namelijk alleen berekend over het bebouwingsvlak, terwijl in het wijzigingsplan het percentage berekend wordt over het bouwperceel. Ten einde deels aan de bezwaren van reclamanten tegemoet te komen hebben wij geen stedebouwkundige bezwaren het ontwerp-plan in die zin te wij zigen, dat het bebouwingspercentage van 50 op 20 wordt gebracht. Hoewel het te bebouwen oppervlak nog enigszins groter wordt dan in het bestemmingsplan Goutum, zal in feite van een grotere bouwmassa geen sprake zijn omdat in het geldende plan bebouwing in twee lagen met een plat dak mogelijk is terwijl in het wijzigingsplan zulks in één bouwlaag met kap slechts is toegestaan. Niettemin stellen wij U voor het bebouwings percentage te verlagen tot 20. 2. Reclamanten zijn ven mening, dat het terrein in overeenstemming met het geldende bestemmingsplan ten goede dient te komen aan de Goutumer gemeenschap. Indien aan de bestemming bijzondere doeleinden geen behoefte meer blijkt te bestaan, dan dient het terrein huns inziens een andere dan de nu voorgestelde bestemming te kunnen krijgen, waarbij zij denken aan een gebruik voor een voorziening waarmee het algemeen welzijn van Goutum wordt gediend. Hieromtrent merken wij op, dat naar onze mening ten onrechte een verband wordt gelegd tussen de oorspronkelijke bestemming en de bestemming, die door reclamanten wordt voorgestaan. Bij de oorspronkelijke bestemming ging het immers om niet-openbare voorzieningen zoals scholen en kerken e.d., terwijl aangenomen mag worden, dat de door reclamanten gewenste voorzieningen wel openbaar toegankelijk zullen zijn. Verder zijn wij van mening, dat indien zoals in dit geval een bepaal de behoefte is vervallen of vervuld, daaraan niet de consequentie mag worden verbonden, dat automatisch ruimte zou zijn ontstaan voor andere nieuwe behoeften, welke deze dan ook mogen zijn. De vraag in hoeverre ruimte moet worden geboden aan welzijnsvoor zieningen dient overigens in groter gemeentelijk verband te worden bekeken. Vergelijking van Goutum ten opzichte van andere stadswijken en dorpen van bijvoorbeeld de hoeveelheid openbaar groen, sportvelden, een ijsbaan en tennisbanen, e.d. wijst uit, dat Goutum hierbij in gunstige zin af steekt. De noodzaak om dit terrein te bestemmen voor algemene welzijnsvoor zieningen ontbreekt. Daarentegen leent dit terrein zich uitstekend voor een woonbestemming. Deze sluit zoals reeds is opgemerkt, goed aan bij de bestaande wooneenheden in Goutum. 5/4- Reclamanten zijn van mening, dat het terrein moet worden gebruikt voor actieve en passieve recreatie. Huns inziens bestaat er gebrek aan openbaar groen waardoor de jeugd gedwongen wordt op straat te spelen. Gepleit wordt voor, wat reclamanten noemen, een rustpunt tussen de massieve bebouwing van Goutum. Eén reclamant stelt voor dit terrein in te richten als heemtuin Hieromtrent merken wij op, dat naar onze mening niet uit het oog mag worden verloren, dat zowel de Tolve, Haven als de Polle grenzen aan het centrale groen/speelgebied rond de kerk., respectievelijk aan het groen/speelgebied ten zuiden van de Hounsdyk, dat deel uitmaakt van dit ontwerp-plan. Het gebied rond de kerk zal niet uitsluitend bestemd zijn voor passieve recreatie. Moderne parkaanleg kenmerkt zich immers door een hoge gebruikswaarde aan b.v. spelen, zitten, voetballen, enz. Voor wat betreft het groen/speelgebied ten zuiden van de Hounsdyk wordt gedacht aan een enigszins geaccidenteerd speelhoekje, aangevuld met een bescheiden trapveldje. Bovendien is begin dit jaar een krediet beschik baar gesteld voor de aanleg van een trapveld achter de Buorren. - 5 - Hoewel agrarische gronden op zich primair van economische waarde zijn, vormen deze toch een onderdeel van de recreatieve mogelijkheden, die een dorp biedt, doordat deze via paden of wegen toegankelijk zijn. Tenslotte merken wij nog op, dat bij het vormen van een rustpunt tussen de bebouwing veeleer gedacht moet worden in de richting van het groen/ speelgebied rond de kerk. Ten aanzien van de suggestie van de heemtuin merken wij overigens op, dat de strook groen langs de Wirdumervaart is voorzien van een heembeplanting. In verband met het vorenstaande zijn wij van mening, dat de bezwaren van reclamanten gegrond dienen te worden verklaard ten aanzien van het terugbrengen van het bebouwingspercentage tot 20, doch overigens onge grond behoren te worden verklaard. Tegen het ontwerp-plan is voorts een bezwaarschrift ingediend door de Vereniging Dorpsbelang Goutum. Reclamante wijst eveneens op het gebrek aan speelgelegenheid voor de jeugd in de wooneenheden de Polle, Oer de Feart, de Tolve en Haven, waardoor de jeugd gedwongen wordt op straat te spelen. Zij is van mening, dat het terrein moet worden bestemd als speel terrein voor de jeugd van de omringende woonbuurten en als terrein waar dorpsactiviteiten in de open lucht kunnen plaatsvinden. Omtrent deze bezwaren mogen wij U kortheidshalve verwijzen naar hetgeen wij hierover reeds hebben opgemerkt. Mocht toch tot bebouwing worden besloten, dan stelt Dorpsbelang als alternatief voor om het aantal woningen terug te brengen tot 5 en de resterende grond alsnog te bestemmen voor speel- en groenvoorzieningen. Hierover merken wij in de eerste plaats op, dat ook bij gedeelte lijke bebouwing een stuk speel/groenvoorziening wordt gerealiseerd, hetgeen naar onze mening niet noodzakelijk is. Overigens zijn wij van mening, dat een compromis zoals door reclamante wordt voorgestaan stede bouwkundig gezien minder aanvaardbaar is dan één van beide mogelijkheden namelijk het bebouwen c.q. het onbebouwd laten van het terrein. Gedeel telijk bebouwen van het terrein schept een oplossing ter plaatse zonder enig karakter. Zoals wij reeds hebben vermeld, gaan wij akkoord met het terugbren gen van het bebouwingspercentage tot 20. Reclamante is verder van mening, dat de sloten in hun huidige toestand moeten worden gehandhaafd zodat het landelijk karakter bewaard blijft. Hieromtrent kan het volgende worden opgemerkt. Uitgaande van het standpunt, dat het terrein wordt bebouwd met 6 woningen, zal bij handhaving van de sloot langs de Tearnserdyk eenzelfde beeld ontstaan als aan de noordkant van deze weg. Dit houdt in, dat het aanbrengen van een boombeplanting ook hier niet mogelijk is. Ons streven is er echter op gericht aan de zuidzijde van de Tearnserdyk een rij bomen te planten waardoor een vriendelijker entree aan die zijde van het dorp wordt verkregen. Bovendien zullen de bouwterreinen nogal wat kleiner uitvallen in dien zou worden besloten deze sloot niet te dempen. Het is namelijk van belang, dat het voetpad langs de Tearnserdyk wel wordt aangelegd. Een technisch bezwaar is bovendien, dat van de drie woningen aan deze weg de riolering onder de sloot zou moeten worden aangelegd, hetgeen niet mogelijk is.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1978 | | pagina 358