- 2 - Hoewel het dringend noodzakelijk is om in dit tekort aan parkeer plaatsen te voorzien, is het in eerste instantie gewenst om het gebruik van de bestaande parkeerplaatsen te reguleren en zo goed mogelijk te verdelen over de verschillende categorieën parkeerders. Verdeling -parkeerplaatsen. Het verdelen en reguleren van de beschikbare parkeerruimte dient naar ons oordeel zodanig plaats te vinden, dat hiermede het goed functio neren van de binnenstad wordt gediend. Een deel van de parkeerplaatsen zal daarbij beschikbaar moeten zijn voor de binnenstadsbewoners. Op dit laatste komen wij hieronder nader terug. Het binnenstadsgerichte particuliere autoverkeer moet worden geregu-, leerd door middel van een sluitend systeem van parkeertarieven en parkeer- duur. De parkeertarieven dienen uiteraard te worden afgestemd op het tarief van de parkeerkelder onder het Wilhelminaplein. Het gemiddelde tarief in deze parkeerkelder zal naar verwachting 1,25 per uur bedragen. Op pagina 8 van het parkeerplan zoals is omschreven in de parkeer- nota is een aantal uitgangspunten genoemd, welke naast de algemene uit gangspunten, moeten worden gehanteerd voor de uitvoering van de eerste fase van het plan. Het onder c genoemde uitgangspunt betreft het betaald parkeren, hetgeen als volgt nader is uitgewerkt. De binnenstad en de onmiddellijk daaraan grenzende gebieden zijn verdeeld in een aantal zones. Deze zones zijn op de ter inzage gelegde tekeningen A en B gekleurd weergegeven. a. de parkeerplaatsen in het hoofdwinkelcentrum, op tekening A rood ge kleurd, dienen alleen beschikbaar te zijn voor zeer kort parkeren tegen een relatief hoge prijs; maximaal een -g- uur tegen een tarief van 0,25 per 7»5 minuut. Hierdoor zal een grote doorstroming worden bevorderd. b. Rekening houdend met de loopafstand tot het hoofdwinkelcentrum en de meer of minder gunstige ligging van de parkeerplaatsen is een tweetal zones aangewezen voor kort parkeren tegen een iets lager tarief, te weten: de op de tekening met een oranje kleur aangegeven gebieden: maximale parkeerduur 1 uur tegen een tarief van 0,25 per 10 minuten; het op de tekening met een gele kleur aangegeven gebied: maximale duur 2 uur tegen een tarief van 0,25 P©^ 15 minuten. In deze gebieden bevindt zich een aantal parkeerterreintjes, waarvoor respectievelijk dezelfde tarieven zullen gelden; daar mag echter maximaal 2 uur worden geparkeerd (zie tekening B). c. De parkeerterreinen aan de Doelestraat en het Blokhuisplein en op het Oldehoofsterkerkhof zijn bestemd voor middellang parkeren tot maximaal 4 uur; de tarieven zijn: eerste uur 0,75; tweede uur 1, derde en vierde uur 1,25 per uur. d. Voor het langparkeren zijn de met een donkerpaarse kl,eur aangegeven parkeerterreinen bestemd. Hiervoor geldt een tarief van 1per dag of gedeelte daarvan. - J e. De terreinen voor het langparkeren, bedoeld onder d zullen een invloed hebben op de omgeving. De mogelijkheid bestaat namelijk dat de naaste omgeving op een ongewenste manier wordt belast door voor het betaalde parkeren uitwijkende automobilisten, zodat voor deze gebieden, welke met een groene kleur zijn aangegeven, een parkeerregulering wenselijk is. Hier wordt voorgesteld het kort parkeren in te voeren zodanig, dat er maximaal twee uur mag worden geparkeerd tegen een tarief van 0,25 per 20 minuten. Bijstelling van het groen aangegeven gebied zal dienen plaats te vinden, indien blijkt, dat er parkeeroverlast in het direct daarop aansluitende gebied ontstaat. Voorlopig wordt er van uitgegaan, dat invoering van het betaald parkeren in het groene gebied dient plaats te vinden voor het gebied tussen de Zuiderstadsgracht, de Potmarge, de spoorlijn naar Groningen, de Zuidersingel en de westelijke stads gracht. Wij zijn van mening, dat voor de woonstraten in het gebied ten westen van de westelijke stadsgracht vooralsnog geen betaald parkeren behoeft te worden ingevoerd. Het invoeren van betaald parkeren voor onder andere het oude veemarktterrein zal op deze wijk geen extra parkeerdruk uitoefe nen, omdat hier enige uitwijkmogelijkheden aanwezig zijn in de vorm van het Jacob Catsplein en het zogenaamde bodeterrein, waar gratis geparkeerd kan worden. Wij streven er voorts naar om zo spoedig mogelijk in het gebied van de Bleekerstraat een parkeerterrein van 250 a 500 parkeerplaatsen aan te leggen, waar eveneens gratis geparkeerd zal kunnen worden. Dit terrein is bedoeld om de parkeerdruk in het noordelijke deel van de binnenstad en met name in de Transvaalwijk te verlichten. Belanghebbenden-parkeren Het invoeren van betaald parkeren voor alle openbare parkeerplaatsen in de binnenstad houdt in, dat voor bewoners van en bedrijven in de binnenstad een aantal specifieke maatregelen moet worden getroffen. In het Structuurplan voor de binnenstad is niet alleen bepaald, dat alle binnenstadsbewoners over een parkeerplaats in de buurt van hun woning moeten kunnen beschikken, maar ook, dat voor de bewoners een vergunnings stelsel zal moeten worden uitgewerkt, zodat parkeren nabij de woning mogelijk blijft. Over de mogelijkheden met betrekking tot dit z.g.n. belanghebbenden- parkeren merken wij het volgende op. Bij de wet van 24 december 1970 tot wijziging van de bepalingen inzake gemeentelijke en provinciale belastingen is o.a. artikel 20, tweede lid, van de Wet op de Motorrijtuigenbelasting zodanig gewijzigd, dat de gemeenten thans een belasting kunnen heffen voor het gebruik van wegge deelten binnen de bebouwde kom, waarop parkeren slechts is toegestaan voor de bij die verordening genoemde categorieën belanghebbenden door middel van een vergunningsstelselOok zijn er nog andere mogelijkheden om aan bewoners en eventueel andere belanghebbenden, zoals bedrijven, een parkeerplaats ter beschikking te stellen, namelijk verhuur van de parkeer plaats en het verlenen van ontheffing op grond van het Reglement Verkeers regels en Verkeerstekens. Vooralsnog geven wij de voorkeur aan het vergunningsstelselomdat op vrij- eenvoudige wijze controle kan worden uitgeoefend op de verplichtingen van de vergunninghouder maar ook op overtredingen door anderen dan vergunninghouders. Bovendien brengt het vergunningsstelsel voor de gemeenten weinig kosten met zich mee.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1978 | | pagina 88