- 2-
9. koper is verplicht hij gehele of gedeeltelijke vervreemding van het
gekochte de bedingen 8, 9 en 10 tegenover zijn onmiddellijke op
volger^) in eigendom ten behoeve van de gemeente Leeuwarden te
bedingen en deze opvolger(s) in de eigendom te verplichten bij
opvolgende vervreemding dezelfde bedingen op te nemen;
10. bij niet naleving van één der verplichtingen, bedoeld in de be
dingen 8 en 9, verbeurt de nalatige c.q. overtreder aan de gemeente
■Leeuwarden voor iedere overtreding een boete van 10.000,
deze boete is verschuldigd door het enkele feit der niet-naleving,
zonder dat enige uitdrukkelijke ingebrekestelling behoeft plaats
te vinden.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering
van
Voorzitter.
Secretaris.
Voorontwerp zuidtangent eerste fase.
Bijlage no. 443
Leeuwarden, 16 november 1978
Aan de Gemeenteraad.
Inleiding.
In Uw vergadering van 30 mei 1978 is het Verkeersstructuur- en ïïitwer-
kingsplan vastgesteld, waarbij als hoofdwegenstructuur is aanvaard het voor
keursmodel, zoals dit is weergegeven in figuur 4.7. van Deel A, zij het dat
hierin enkele wijzigingen zijn aangebracht. Een belangrijk onderdeel van de
hoofdwegenstructuur wordt gevormd door de zuidtangent, die een verbinding tot
stand moet brengen tussen de provinciale weg Bolsward/Boksum en de Overijssel
sestraatweg (RW 32). In de hierboven genoemde vergadering is tevens besloten
het voorkeursmodel op dit onderdeel aan te passen in die zin, dat het deel
tussen de Overijsselsestraatweg en het Drachtsterplein ook wordt opgenomen.
Overigens is de aanleg van de zuidtangent reeds meermalen in vergade
ringen van de Raad direct of indirect ter sprake geweest, te weten bij het
beschikbaarstellen van verschillende voorbereidingskredieten en bij het
vaststellen van het bestemmingsplan voor het Buitengebied.
Ook tegen de achtergrond van de door de provinciale-en rijksoverheid
genomen beleidsmaatregelen op het terrein van het wegenverloop rond Leeuwar
den is de aanleg van deze weg wenselijk. In het in 1977 verschenen Structuur
schema Verkeer en Vervoer is het gedeelte van RW 9 tussen Leeuwarden en
Groningen van het Hoofdwegennet afgevoerd, omdat de provinciale weg(S5)tus-
sen Leeuwarden en Drachten een directe verbinding is gaan vormen tussen twee
(rijks-)hoofdwegen, te weten RW 32 (Leeuwarden-Zwolle) en RW 43 (Joure-
Groningen), waardoor de beide provinciehoofdsteden in het rijkswegenplan zijn
verbonden. De oorspronkelijke verbinding tussen beide steden (RW 9) voert
door diverse dorpskernen, hetgeen voor een aanpassing van deze verbinding
tot autosnelweg ingrijpende consequenties heeft. Dit is niet het geval met
de provinciale weg S5> die zonder problemen kan worden omgebouwd tot auto
snelweg.
In deze gedachtengang wordt het doorgaande verkeer niet langs de noordzijde
maar langs de zuidzijde van de stad gevoerd en wel via de westelijke rondweg
die de weg Bolsward/Boksum verbindt met de Rijksweg bij Marssum. De uitvoe
ring van deze provinciale verbinding met het hoofdwegennet is besteksgereed
en zal binnenkort ter hemd worden genomen. De zuidtangent kan dan de ver
binding tussen deze westelijke rondweg en RW 32 vormen waardoor een door
gaande verbinding zal ontstaan die past in het Hoofdwegennet. Het Structuur
schema Verkeer en Vervoer 1977 stelt terzake dat "nog nagegaan moet worden
of deze trace's geheel passen in een doorgaande verbinding". In dit kader
past namelijk ook een directe verbinding vanaf Boksum naar Werpsterhoek.
Uit het terzake gevoerde overleg met de Rijkswaterstaat, directie Friesland
is inmiddels echter gebleken dat er vanuit gegaan kan worden dat die door
gaande verbinding zal worden gevormd door de stedelijke zuidtangent om via
het kruispunt bij Goutum en RW 32 aansluiting te krijgen met de provinciale
weg S5 bij Werpsterhoek.
Voor alle duidelijkheid moet evenwel gesteld worden, dat de zuidtangent voor
Leeuwarden de functie van stadsautoweg vervult en gezien de directe nabij
heid van de stad ook optimaal kan vervullen. Zulks is niet het geval indien
een direct tracé gekozen wordt tussen Boksum en Werpsterhoek.