Gedacht wordt aan kantoren op de begane grond, waarboven twee woonlagen
voor plm. 8 wooneenheden.
Het voorstel van de projectgroep voorziet voorts in nieuwe woon
bebouwing ter plaatse van het pand, waarin het Gemeentelijk Woningbedrijf
is gehuisvest, alsmede ter plaatse van de Lindebuurt en van het smalle
gedeelte van de Oldegalileën. Bij deze nieuwbouw is tevens ruimte voor
speelgelegenheid aangegeven. Het rapport bevat voorts de belangrijkste
fiets- en voetgangersroutes door dit plangebied. Overigens mogen wij U
verwijzen naar de inhoud van het rapport.
Afwijkende standpunten wijkbevolking en middenstand.
In het rapport zijn de reacties van de wijk en van de in de wijk
gevestigde middenstanders met daarop het commentaar van de projectgroep
weergegeven. De hoofdverschillen geven wij hieronder weer.
Tevens wordt samengevat om welke redenen de projectgroep voorstellen van
de kant van de wijk wel of niet heeft overgenomen.
A. De wijk is van mening, dat de woningen Groningerstraat 2a, 4 en 6
niet moeten worden afgebroken. Zij vindt dat de ter plaatse geprojec
teerde parkeerplaatsen en bergingen op een minder kwetsbare plaats
moeten worden gesitueerd. Deze woningen moeten gerekend worden tot de
betere van Blok Rood, terwijl er mogelijkheden aanwezig zijn om voor
deze woningen een achterom te creëren. De wijk is verder van mening,
dat afbraak van deze woningen het aanzien van de Groningerstraat
dermate zou schaden dat een minder leefbaar geheel ontstaat.
De projectgroep acht dit daarentegen één van de minst kwetsbare
plekken in de Groningerstraat. Het is inderdaad mogelijk deze woningen
te verbeteren. Het maken van een achterom zal echter alleen mogelijk
zijn door een strook grond aan te kopen van de bij het hoekpand be
horende tuin. De projectgroep verwacht verder, dat een goede inrichting
opgezet in overleg met de bewoners, de leefbaarheid in de Groninger
straat zal verhogen.
B. De wijk is van oordeel, dat de Hoekstersingel open moet blijven voor
autoverkeer richting stad. Naar haar mening is de wijk door afsluiting
van de Willem Sprengerstraat en de Groningerstraat reeds zodanig ge
dupeerd, dat gebruik moet worden gemaakt van het "dode punt" in de
verkeerslichteninstallatie op het kruispunt Bleeklaan-Groningerstraat-
weg om het autoverkeer gelegenheid te geven de wijk via de Hoekster
singel te verlaten. Naast het voordeel van minder verkeersbewegingen
in andere straten in de richting van de Goudenregenstraat biedt dit
tevens het voordeel, dat middenstanders en bedrijven minder gedupeerd
worden.
De projectgroep kan zich met het standpunt van de wijk verenigen.
De wijze waarop aan een dergelijke ontsluiting vorm kan worden gegeven,
is weergegeven op kaart 3 van het rapport.
C. Naar de mening van de wijk verdient het aanbeveling de parkeerplaatsen,
die gesitueerd zijn aan de westkant van de Willem Sprengerstraat, te
verplaatsen naar de oostkant van deze straat. Hierdoor wordt tegemoet
gekomen aan de bezwaren van de bewoners van de woningen aan de Willem
Sprengerstraat hoek Dokkumerstraat en hoek Woudstraat uit te moeten
zien op een rij geparkeerde auto's ter plaatse. Tevens wordt als bezwaar
aangevoerd, dat hierdoor de mogelijkheid wordt geblokkeerd bij deze
woningen een autobox te bouwen.
- 3 -
De wijze waarop aan het voorstel van de wijk vorm kan worden gegeven,
is aangegeven op kaart 4 van het rapport. Alhoewel de projectgroep geen
overwegende bezwaren heeft tegen de verplaatsing van de parkeerplaatsen
naar de oostkant van de Willem Sprengerstraat, wijst zij er wel op,
dat het aantal parkeerplaatsen, dat kan worden gerealiseerd, met vier
wordt verminderd.
Bovendien moeten de parkeerplaatsen binnen het huidige profiel worden
aangelegd, hetgeen een minder duidelijk beloop van de rijstrook van
het fietspad en van de voetgangersverbinding met zich meebrengt.
Overigens blijft in het voorstel van de projectgroep de mogelijkheid
aanwezig een autobox bij genoemde woningen te bouwen. Dit gaat dan wel
gepaard met het verlies van 1 of 2 parkeerplaatsen.
D. De wijk wijst er op, dat de situatie achter het café aan de Hoekster
singel niet exact in het rapport is aangegeven. H.i. moet aandacht
worden geschonken aan het parkeren van auto's en het plaatsen van
fietsen ter plaatse door de eigenaar van het café en de bezoekers van
dit café.
De projectgroep wijst er op, dat over de detaillering nog nader
overleg zal worden gepleegd met de omwonenden en dat in het kader daar
van bekeken kan worden of het bij het café behorende erf met maximaal
1 a 2 m kan worden vergroot. Bezoekers van het café zullen hun auto
moeten parkeren aan de Hoekstersingel.
E. De wijk is van mening, dat de nieuwbouw in één bouwlaag moet worden
uitgevoerd, teneinde aansluiting bij de bestaande bebouwing mogelijk
te maken. De wijk geeft bovendien de voorkeur aan ééngezinswoningen
boven de bouw van woningen voor één en tweepersoonshuishoudens.
De projectgroep is van mening, dat het zoeken van aansluiting bij
de bestaande bebouwing niet automatisch inhoudt, dat woningbouw in één
bouwlaag moet worden uitgevoerd. In de toelichting bij het voorstel is
aangegeven waarom op enkele plaatsen de voorkeur wordt gegeven aan
woningen voor één- en tweepersoonshuishoudens.
P. De wijk sluit niet uit, dat nog enkele verschuivingen zullen optreden
voor wat betreft de parkeerplaatsen. Veel aandacht dient te worden
besteed aan de te treffen groenvoorzieningen, waarbij de bestaande bomen
voorzover mogelijk gehandhaafd moeten blijven.
De projectgroep wijst er op, dat in overleg met de wijkbewoners
plannen zullen worden opgesteld ter verbetering van de woonomgeving.
Verschuivingen voor wat betreft een aantal van de aan te leggen parkeer
plaatsen zijn mogelijk, mits dit niet leidt tot een vermindering van
het aantal in het desbetreffende gedeelte van de straat.
G. De bewoners, die nu een woning bezitten of huren in de Lindebuurt en
in het smalle gedeelte van Oldegalileën, dienen bij nieuwbouw ter
plaatse de kans te krijgen in een door hen te kiezen woning terug te
keren.
H. De gemeente moet in overleg met de ondernemers in de Lindebuurt nagaan of
verplaatsing van hun bedrijven binnen de wijk mogelijk is.
I. De in de wijk gevestigde ondernemers in het midden- en kleinbedrijf
hebben bezwaar tegen het naar hun mening nagenoeg geheel afsluiten van
deze wijk voor het verkeer, alsmede tegen het feit, dat van doorgaand
verkeer geen sprake zal zijn. Zij pleiten er in het bijzonder voor de
Willem Sprengerstraat niet voor het verkeer af te sluiten.