Zij wijzen er op, dat de koopkracht "binnen Blok Rood zo gering is dat
het voor de hier gevestigde "bedrijven onmogelijk is om een inkomen te
verwerven uit inkopen gedaan door de "bewoners. Deze "bedrijven functio
neren mede dankzij het feit, dat zij "bereikbaar zijn voor doorgaand
verkeer. Door de passanten worden impuls-aankopen gedaan, die voor de
ondernemers onontbeerlijk zijn. Zij verwachten dan ook een negatieve
invloed op hun omzet van de voorgestelde verkeersmaatregelen.
De projectgroep wijst in dit verband op het feit, dat in het kader
van de vaststelling van het verkeersstructuur- en uitwerkingsplan is
besloten de ontsluiting voor autoverkeer van de wijk Oldegalileën
plaats te doen vinden via de Goudenregenstraat.
De projectgroep was en is nog steeds voorstander van een verkeers
technisch verantwoorde zuidelijke ontsluiting van de wijk, echter
zonder, dat de Willem Sprengerstraat daarbij een rol speelt.
Het tegengaan van doorgaand verkeer past in het beleid zoals U dat hebt
vastgesteld. Het creëren van zo groot mogelijk verkeersluwe gebieden is
daarbij één van de uitgangspunten.
Stand-punt college.
Ten aanzien van de hiervoor omschreven afwijkende standpunten en
opmerkingen van de wijk merken wij het volgende op.
1Zoals reeds vermeld betekent de afbraak van de 3 woningen aan de zuid
zijde van de Groningerstraat ten behoeve van het realiseren van bergin
gen en parkeerruimte naar de mening van de wijkbewoners een onaanvaard
bare ingreep in het straatbeeld en het leefmilieu.
De projectgroep deelt deze mening niet, terwijl zij twijfels heeft
omtrent de verbeteringsmogelijkheden van deze woningen.
Mede naar aanleiding van de behandeling van dit rapport in de
commissie ruimtelijke ordening zijn wij van mening, dat akkoord moet
worden gegaan met handhaving van deze panden, tenzij bij de uitvoering
blijkt, dat er hierdoor onoverkomenlijke bezwaren ontstaan. Bij de
verdere uitwerking van het plan zal worden getracht de bergingen te
realiseren op het vrijkomende terrein van het huidige pand van het
Gemeentelijk Woningbedrijf.
2. De directie van de Dienst Stadsontwikkeling onderschrijft het stand
punt van wijkcomité en projectgroep terzake van de ontsluiting via de
HoekstersingelGenoemde directie alsmede het Raadgevend Ingenieurs
bureau D.H.Y. zijn echter van oordeel - binnen een alsnog te kiezen
kleinschalige verkeersoplossing voor Hoeksterend-Bleeklaan-Groninger-
straatweg - dat deze ontsluiting slechts beperkt kan zijn in die zin,
dat alleen autoverkeer naar de binnenstad mogelijk is en dat dit verkeer
te allen tijde voorrang moet verlenen aan het verkeer op de Groninger
straatweg,
Naar aanleiding van de behandeling in de commissie voor de ruimte
lijke ordening van 13 november j.l. hebben wij de mogelijkheden van een
ondergeschikte ontsluiting via de Hoekstersingel nogmaals onderzocht.
Het lijkt ons niet op grote bezwaren te stuiten, dat, naast de boven
bedoelde beperkte ontsluiting naar de binnenstad, het voor het verkeer
vanaf de Groningerstraatweg mogelijk wordt gemaakt, na het kruispunt
met de Bleeklaan rechtsaf de Hoekstersingel in te slaan. Deze beperkte
ontsluiting is voornamelijk bedoeld voor het z.g. bestemmingsverkeer
(bevoorrading e.d.) van de bedrijven aan de Hoekstersingel e.o. Teneinde
te voorkomen, dat een sluiproute naar Oldegalileën zal ontstaan, beraden
wij ons nog over de vraag of voor de Lindebuurt éénrichtingsverkeer
(naar de binnenstad) moet worden ingesteld.
- 5 -
De hiervoor omschreven ontsluiting houdt in, dat voor de autobus
halte welke ter hoogte van deze uitgang is geprojecteerd, een andere
plaats dient te worden aangewezen. Hiervoor kan echter een aanvaard
bare oplossing worden gevonden.
Wij stellen U dan ook voor te kiezen voor de ontsluiting van auto
verkeer via de Hoekstersingel zoals hiervoor is omschreven.
3. Wij hebben overwegende bezwaren tegen het verplaatsen van de parkeer
plaatsen van de west- naar de oostkant van de Willem Sprengerstraat.
Naar onze mening ontstaat dan een minder duidelijk beloop van zowel
het fietspad als de voetgangersverbinding. De aangevoerde bezwaren, die
kleven aan het aanleggen van de parkeerplaatsen aan de westkant van de
straat, zijn naar onze mening niet zodanig, dat tot verplaatsing hier
van zou moeten worden besloten.
4. Over de detaillering van verschillende onderdelen van het plan, dus
ook over de inrichting van het terrein achter het café achter de Hoek
stersingel zal nog nader overleg plaatsvinden met de omwonenden.
5. Voor de nieuwbouw zal inderdaad zoveel mogelijk aansluiting moeten
worden gezocht bij het karakter van de bestaande bebouwing. Er zal
echter niet met nieuwbouw in één bouwlaag kunnen worden volstaan en
wij achten dit ook niet noodzakelijk.
Nieuwbouw in meer lagen is naar onze mening zeer wel mogelijk, mits
dit gepaard gaat met het zoveel mogelijk aanpassen bij de schaal en
maat van de omgeving waarin gebouwd wordt. In de toekomst zal een sterk
groeiend aantal huishoudens gerekend moeten worden tot de categorie
één en tweepersoonshuishoudens. Nu voor deze woonvorm in Blok Rood o.m.
in verband met de diepte van de bouwblokken en achtererven enige
geschikte plaatsen aanwezig zijn, delen wij de mening van de project
groep, dat deze plaatsen hiervoor benut moeten worden.
6. Er bestaat inderdaad geen bezwaar tegen, dat in het kader van het ont
wikkelen van plannen ter verbetering van de woonomgeving wordt besloten
tot verschuiving van enkele parkeerplaatsen. Bepalend is, dat het aantal
parkeerplaatsen niet verminderd.
7. Voorzover dit mogelijk is, zal aan de bewoners van Blok Rood, die nu
een woning bezitten of huren bij afbraak van hun woningen, gelegenheid
worden geboden terug te keren naar een nieuwbouw woning in deze wijk.
8. In overleg met de in de Lindebuurt gevestigde ondernemers zal worden
nagegaan of verplaatsing van hun bedrijven naar het daarvoor bestemde
terrein aan het Mariahof mogelijk is.
9. Door de wijk via de Hoekstersingel een ontsluiting te geven zal ten
dele tegemoet worden gekomen aan de bezwaren van de kant van de midden
standers. Wij menen thans te kunnen volstaan met de opmerking, dat het
niet-afsluiten van de Willem Sprengerstraat zal leiden tot een onver
antwoorde toename van het verkeer door de wijk, waardoor de verkeersluw
heid van dit gebied zou worden aangetast en afbreuk zou worden gedaan
aan de woonfunctie van dit gebied. Bovendien krijgt het kruispunt
Groningerstraatweg-Bleeklaan dan een te geringe capaciteit. Mede in
verband hiermee zal van het niet-afsluiten van de Willem Sprengerstraat
geen sprake kunnen zijn.