Reconstrueren van de Middelzeelaan en het kruispunt Julianalaan-van Loonstraat-
Uiterdijksterweg.
Bijlage no. 395* Leeuwarden, 5 oktober 1975
Aan de gemeenteraad.
Inleiding.
In het U ter vaststelling voorgelegde ontwerp-bestemmingsplan
Nijl&n (bijlage nr. 381 d.d.5 oktober1978) wordt ook ingegaan op de
afwikkeling van het verkeer naar en van de ten westen van de
spoorlijn Leeuwarden/Zwolle gelegen industrieterreinen. De huidige
situatie, waarin een groot deel van het vrachtverkeer via de Njjl§,ns-
dyk en derhalve door de woonwijk voert is onbevredigend.
Om hieraan zoveel mogelijk een eind te maken, gaat het bestem
mingsplan uit van een reconstructie van het wegenpatroon in die zin,
dat het vrachtverkeer in de toekomst via de Middelzeelaan naar de
rondweg wordt geleid. Dit komt ook tegemoet aan de door het wijk
centrum Nijl&n geuite klachten over de huidige situatie. Hieromtrent
hebben wij u in bijlage no. 289, d.d. 17 augustus 1978 een préadvies
voorgelegd, dat u in de vergadering van 28 augustus 1978 hebt aan
vaard. In dit préadvies hebben wij u toegezegd u binnen afzienbare
tijd plannen te zullen voorleggen, die bovengenoemde bedoelingen
effectueren. Die plannen zijn thans ingediend en liggen
voor u ter inzage (tek. nrs. ZW2 -42-01C, ZW2 -42-02, Zw2 42-04»
R3 -07-01 A, R3 -07 02A, 34-105-01 en 34-106-01 Voorzien wordt
in de volgende werkzaamheden.
Middelzeelaan.
De Middelzeelaan, die thans d.m.v. een T-sluiting uitmondt op
de Nijlansdyk en de Uiterdijksterweg zal vanaf de Lorentzjcade een ge
strekt tracé krijgen tot aan de Julianalaan, zodat er een doorgaande ver
binding wordt verkregen. De Nijl&nsdyk en de Uiterdi jksterweg zullen
voortaan met een T-aansluiting verbonden worden met deze Middelzee
laan. Aangezien de huidige asfaltconstructie niet geschikt is voor
het zware en intensieve vrachtverkeer zal aanpassing nodig zijn.
De aanwezigheid van de sportvelden en het zwembad aan de west
zijde trekt veel fietsverkeer aan. In de zomermaanden bedraagt het
aantal fietsers, voornamelijk scholieren, ca. 1500 per dag. De vei
ligheid van deze kwetsbare verkeersdeelnemers verdient daarom bij
zondere a.andacht. Het plan voorziet dan ook in een scheiding van
verkeerssoortendoor de aanleg van een aan de westzijde gelegen,
vrijliggend en in beide richtingen berijdbaar fietspad. Het laatste
gedeelte van dit fietspad loopt over het bij de sportaccomodaties
behorende parkeerterrein. Hier vindt derhalve vermenging van het
fiets- en het autoverkeer plaats. Wij achten dit in de gegeven situa
tie acceptabel en wel om de navolgende redenen:
- van het parkeerterrein wordt, behoudens enkele pieken geen inten
sief gebruik gemaakt. Ook thans maken de fietsers hiervan reeds ge
bruik, hetgeen geen aanleiding geeft tot onveilige situaties.
- de -