- de indeling van de huidige ruimte ter plaatse is zodanig dat de
aanleg van een vrijliggend fietspad gepaard zal moeten gaan met
een reconstructie van het gehele parkeerterrein. De hiermee ge
moeid zijnde kosten wegen naar ons oordeel niet op tegen de ver
wachte voordelen.
Verder worden bij de kruising van de Uiterdijksterweg eveneens
vrijliggende fiets- en voetpaden aangelegd.
De ter inzage gelegde markeringstekeningen nrs. 34-105-01 en
34-106-01 geven een duidelijk inzicht in de toekomstige situatie.
Kruispunt Julqanalaan-van Loonstraat-ïïiterdijksterweg.
De nieuwe functie van de Kiddelzeelaan als (tweede) ontsluitings
weg van en naar het industriegebied en de daarmee gepaard gaande toe
neming van het verkeer maakt het wenselijk dat de kruising met de
rondweg wordt gewijzigd en aangepast.
Dit is eveneens geboden, omdat de Uiterdijksterweg dient als
(een) ontsluitingsweg voor de wijk Nijlctn en zich op de onderhavige
kruising met name in de spitsuren veel verkeer aanbiedt. De plannen
voorzien dan ook in een regeling d.m.v. verkeerslichten en recon
structie van het kruispunt ter bevordering van een vlotte en veilige
verkeersafwikkeling.
Op de Middelzeelaan/üiterdijksterweg, Julianalaan en de van
Loonstraat zijn wegverbredingen noodzakelijk om de nodige ruimte
voor de opstel- en afrijstroken te creeëren. Rond de kruising worden
vrijliggende fiets- en voetpaden aangelegd, terwijl de ventwegen
van de Julianalaan ter hoogte van de kruising versmald worden tot
2.70 m brede fietspaden.
De reconstructie van dit kruispunt zal naar ons oordeel tege
lijkertijd gekoppeld moeten zijn aan de plaatsing van de verkeers
lichteninstallatie.
Deze verkeerslichteninstallatie is opgenomen in het schema
van de acht installaties die successievelijk worden aangebracht en
waarvoor in het beleidsplan gedurende een aantal jaren ruimte is
gereserveerd. Deze installatie staat evenwel niet boven aan de lijst,
maar wij zijn van oordeel dat een wijziging van de urgentie moge
lijk en zalfs wenselijk is.
De vervoegde plaatsing op de onderhavige kruising is
mogelijk doordat de geplande verkeerslichteninstallatie bij de
De Merodestraatvoorlopig niet kan worden gerealiseerd. Dit is op
geschort in verband met het vaststellen van het wegenverloop op
deze plaats en de wijziging van de spoorwegovergang. Wij stellen u
dan ook voor er mee in te stemmen, dat in plaats hiervan de verkeers
lichteninstallatie op de kruising Uiterdijksterweg/Julianalaan/van
Loonstraat wordt geplaatst.
Verbinding Antillenweg/Aert van der heerstraat.
Het bij ons ingediende plan gaat er vanuit dat de Antillenweg
en de Aert v.d. Neerstraat worden afgesloten van de hoofdrijbaan
van de Julianalaan en wel omdat de afstand tot het te reconstrueren
en met verkeerslichten te beveiligen kruispunt te gering wordt geacht.
Daarentegen blijft er wel een verbinding met de in rietspad gewij
zigde ventweg en is er vanaf de rondweg een invoegmogelijkheid bij
Rijks Pedagogische Academie, zodat deze vanuit het westen bereikbaar
blijft. Uitvoering van deze werkzaamheden heeft tot gevolg, dat de
- fietsers -
-O
- 3 -
fietsers en voetgangers - waaronder een groot aantal scholieren -
de rondweg moeten oversteken bij het bovengenoemde kruispunt, het
geen een extra omweg betekent. De ervaring leert evenwel dat deze
verkeersdeelnemers ondanks getroffen verkeersmaatregelen en andere
voorzieningen de kortste route blijven nemen. Gelet hierop zijn wij
met de Commissie voor Openbare Werken van oordeel dat hiermee reke
ning gehouden dient te worden en dat het wenselijk is om een ver
binding tussen beide straten t-e handhaven. Wij stellen U dan
ook voor er mee in te stemmen dat de verbinding van de Antillenweg
en de Aert v.d. Neerstraat zodanig wordt versmald dat er een over-
steekmogelijkheid voor fietsers en voetgangers blijft bestaan.
Route stadsbus.
Als gevolg van het afsluiten van de Aert v.d. Neerstraat op de
hoofdrijbaan van de Julianalaan voor gemotoriseerd verkeer is een
routewijziging van lijn 4 noodzakelijk.
Thans loopt deze lijn via genoemde straat over de rondweg en
de Uiterdijksterweg naar het Nylin. Na de uitvoering van de recon
structiewerkzaamheden zal het laatste stukje van de Aert v.d. Neer
straat niet meer als busroute kunnen fungeren. In plaats daarvan zal
de route via de Breitnerstraat naar de van Loonstraat en het te
reconstrueren kruispunt worden geleid. Een geringe aanpassing van de
bocht Breitnerstraat/van Loonstraat is hiervoor nodig. Uit het ter
zake gevoerde overleg met de Pram is gebleken dat hiertegen geen
bezwaren zijn.
Parkeerplaatsen
Door de uitvoering van de voorgestelde- werkzaamheden gaan de
volgende parkeerplaatsen verloren:
- door het versmallen van een deel van de ventweg van de
Julianalaan 17
- door het maken van opstelstroken aan de westzijde van
de van Loonstraat 13
- door aanpassing van de bocht Breitnerstraat/van Loon
straat t.b.v. de stadsbus 2
TOTAAL
32
Het verlies aan parkeerruimte kan worden opgevangen door een
herinrichting van het binnenterrein van de (gemeentelijke) woningen
langs de Julianalaan en Breitnerstraat tussen de van Loonstraat en
de Aert v.d. Neerstraat. Op dit terrein zijn thans naast enkele
spaarzame groenvoorzieningen reeds 32 plaatsen aanwezig. Het herin
richtingsplan voorziet in 57 parkeerplaatsen. Per saldo wordt het
aantal parkeerplaatsen in deze omgeving derhalve met 7 verminderd.
Gezien de parkeersituatie in deze omgeving achten wij dit acceptabel.
Het bedoelde binnenterrein behoort tot het complex woningwet
woningen en is dan ook in beheer en onderhoud bij het gemeentelijk
Woningbedrijf.
Na herinrichting zal een belangrijk deel hiervan gebruikt wor
den door anderen dan de bewoners van deze woningen. Het ligt dan
ook voor de hand het toekomstige onderhoud niet langer ten laste te
brengen van de exploitatie van het woningcomplex maar van de gewone
onderhoudsbegroting voor de openbare straten, pleinen c.a.
- Uitvoering -