ti'ï Üt
wm
4-4
Pa 191. Vat zijn de effecten van de
sluitingen van de verschillen
de lagere scholen en kleuter
scholen voor de wijkfunctie die
die scholen vervullen.
P 192. Welke maatregelen staan het
college voor ogen om te komen
tot het scheppen van part-time
of tweelingbanen binnen het on
derwijs
Zoveel mogelijk zullen wij
daarbij rekening houden met de
wijkfunctie van de scholen,
mits de belangen van het ónder
wijs daardoor niet worden ge
schaad. Het in stand houden
van zeer kleine scholen heeft
onderwijskundige bezwaren en
is dan ook slechts verantwoord
voor een overgangsperiode in
verband met te verwachten toe
name van het aantal leerlingen
na enige jaren of in afwachting
van de integratie van kleuter
en lagere scholen tot basis
scholen.
191. Door goed overleg met alle be
trokkenen zijn tot dusver de
oplossingen zodanig gekozen,
dat de nadelige effecten mini
maal zijn geweest. (Voor het
overige verwijzen wij U naar
het antwoord op vraag 190).
192. Afhankelijk van richtlijnen
van het Ministerie van Onder
wijs en Wetenschappen zijn
part-time leerkrachten bij het
openbaar lager onderwijs werk
zaam, enerzijds wegens taakre
alisatie hoofd der school, an
derzijds in het kader van on
derwij sstimulering.
Sinds augustus j.l. wordt een
betrekking van een kleuterleid
ster als tweelingbaan vervuld.
Dit is gebeurd op verzoek van
de beide leidsters en met in
stemming van hoofdleidster en
rijksinspekteur ko/lo. Dit ge
val moet als een proef worden
gezien en zal hoogstwaarschijn
lijk per augustus 1979 worden
beëindigd, vanwege het feit,
dat de betreffende, thans drie-
klassige kleuterschool waar
schijnlijk een twee-klassige
school wordt.
Overigens blijft het gemeente
bestuur attent op mogelijke
gevallen van duo-banen. Voor
zover het onderwijs daardoor
niet geschaad wordt en de mede
werking van leerkrachten ver
kregen wordt, zijn wij bereid
deze mogelijkheid te bevorde
ren.