4-9
C. Randvoorzieningen.
P 203» Hoe loopt het overleg tussen
het Gemeenschappelijk Centrum
voor Onderwijsbegeleiding en
de gemeente
Wanneer kunnen G.C.O. en S.A.D.
integreren
C 204. Welke vorderingen zijn gemaakt
in het overleg tussen de S.A.D.
en het G.C.O. in het kader van
het streven naar regionalisatie
van de schoolbegeleiding op grond
van deelname om de gemeenschappe
lijke regeling
Pa 205. Wanneer komt het College met een
plan om de Friese cultuur in al
zijn facetten meer bekendheid te
doen geven op scholen
Pa 206. Zou het College, in navolging van
de projekten natuureducatie en
kunstzinnige vorming willen be
vorderen dat op het terrein van de
leerplanontwikkeling aandacht wordt
besteed aan seksuele vorming, eman
cipatie, bouwen en wonen enz.
V 207. Wat is de reden, dat de kunst
zinnige vorming op de lagere
scholen zo lang op realisering
wacht
203/ Het overleg tussen het G.C.O.
204. en de gemeente, resp. de be
stuurscommissie S.A.D. verloopt
uiterst moeizaam; enerzijds we
gens de onduidelijkheid omtrent
de rijkssubsidieregeling voor
schoolbegeleiding die nog
steeds niet is vastgesteld, an
derzijds wegens het gebrek aan
bereidheid van de zijde van het
G.C.O. om mee te werken aan de
in de gemeenschappelijke rege
ling voorziene regionalisatie
van de schoolbegeleidingsdien
sten.
Hoewel de minister in 1977 om
een doelen- en procesplan voor
de integratie van G.C.O. en
S.A.D. heeft gevraagd in ver
band met de toekenning van
rijkssubsidie, is een dergelijk
plan om bovenvermelde redenen
niet tot stand gekomen.
205. Wij hebben niet de indruk, dat
er op de Leeuwarder scholen be
hoefte bestaat aan een derge
lijk plan.
206. Hoewel in het verleden om di
verse redenen specifieke aan
dacht is besteed aan natuuredu
catie en kunstzinnige vorming,
gaan de gedachten omtrent leer
planontwikkeling thans sterk in
de richting van een integrale
benadering van de verschillen
de aspecten (waaronder de in
de vraagstelling genoemde) van
persoonlijke en maatschappelij
ke vorming.
207. Met betrekking tot de kunst
zinnige vorming moesten ver
schillende instanties worden
gehoord, waarbij met name reak-
ties uit de kringen van het bij
zonder lager onderwijs nogal op
zich hebben laten wachten. Zeer
onlangs heeft de bestuurscommis
sie van de Schooladviesdienst
zich hiermee beziggehouden.
Naar wij verwachten kan deze
zaak nog dit kalenderjaar wor
den afgerond.