- 2 In dit kader mogen wij U verwijzen naar het IJ ter beslissing voorgelegde Rapport Bonifatiuskerk-Turfmarktdat als volgend punt op de agenda van deze vergadering is geplaatst. Als bestemming voor de kazerne hebben wij U voorgesteld om in het ontwerp-bestemmingsplan op te nemen "educatie ve, culturele of onderwijsdoeleinden", en ons college een wijzigings bevoegdheid toe te kennen voor bestemming van dit complex voor "kantoren en/of woningen". Na de ontwikkelingen welke zich recentelijk hebben voorgedaan heeft ons college zich over deze bestemming nader beraden. Daarbij zijn wij tot de conclusie gekomen, dat aan de kazerne de be stemming "kantoren" gegeven dient te worden. Alsdan zal in ieder geval de Dienst Stadsontwikkeling daarin gehuisvest kunnen worden. Aangezien deze dienst over het gehele complex niet zal behoeven te be schikken zal de kazerne ook als huisvesting voor andere takken van dienst gebruikt kunnen worden. Wij denken daarbij met name aan de Gemeentelijke Sociale Dienst, welke thans met ruimteproblemen kampt, waarvoor een oplossing gevonden dient te worden. Hoewel de G.S.D. het benutten als kantoorruimte van de bij het kantoorgebouw van deze dienst behorende woningen als mogelijke oplossing van haar huisvestingsproblematiek ziet, zijn wij van oordeel, dat het volgen van deze zienswijze geen aanbeveling verdient. Indien beide diensten in de verbouwde kazerne ondergebracht zullen worden, mag er van worden uitgegaan, dat het complex hiermede een vol ledige bezetting zal hebben verkregen. Voordeel van een dergelijke beslissing zou zijn, dat als gevolg daarvan ruimte wordt geschapen voor de oplossing van een aantal andere klemmende huisvestingsproblemen, welke op ons af komen (Schooladvies dienst; Muziek Pedagogische Akademie). Wij zijn van mening, dat, afgezien van de financiële haalbaarheid van het inrichten van de kazerne voor een groot aantal wooneenheden ten behoeve van alleenstaanden en tweepersoonshuishoudens, een dergelijke woonbestemming, zeker op de lange termijn, tot minder gewenste woon situaties zal leiden, met alle gevolgen van dien. De huisvesting van alleenstaanden en tweepersoonshuishoudens heeft de volle aandacht van ons college. Wij vertrouwen er op, dat wij op korte termijn met concrete voorstellen in de Raad kunnen komen, welke enig soulaas voor deze problematiek zullen bieden. Op grond van het bovenstaande stellen wij voor aan het kazerne complex niet de bestemming "wonen", doch de bestemming "kantoren" te geven. Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden, J.S. Brandsma Burgemeester. W.J.G. Reumer Secretaris. Aankoop Prins Prederikkazerne Bijlage nr. 225. Leeuwarden, 8 mei 1979» Aan de Gemeenteraad. Ten vervolge op ons voorstel van 3 mei 1979» bijlage nr. 224» brengen wij het volgende onder Uw aandacht. In het kader van de door ons met de Staat der Nederlanden gevoer de onderhandelingen over aankoop van de Prins Prederikkazerne heeft de Staatssecretaris van Financiën ons bij brief van 4 ®ei 1979 nader medegedeeld, dat het hoogste onvoorwaardelijke bod bij de door de Inspecteur der Domeinen gehouden inschrijving 1.100.000,bedraagt. Naar aanleiding van dit schrijven geven wij U in overweging ons te machtigen de Prins Frederikkazerne aan te kopen voor een prijs van 1.270.000,en deze kazerne te bestemmen voor kantoordoeleinden. Wij stellen voor overeenkomstig het bijgevoegde ontwerp-besluit te besluiten. Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden, J.S. Brandsma Burgemeester. W.J.G. Reumer Secretaris.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1979 | | pagina 369