- 4 - - 5 - Voor zover de voorzieningen niet of niet geheel ten nutte van een ex- ploitatiegebied strekken doch mede ten nutte van een of meer andere exploitatiegebieden, dienen de kosten ervan naar evenredigheid van het nut te worden toegerekend aan de onderscheidene exploitatiegebieden. In principe worden derhalve tot de kostenfactoren die ten laste van de grond komen, de kosten van aanleg van werken gerekend die tot het geschikt maken van grond tot bouwgrond worden gemaakt, zowel van werken die buiten het betreffende exploitatiegebied als die welke daarbuiten worden aan gelegd, een en ander voor zover deze voorzieningen ten nutte van het exploitatiegebied strekken. De kosten zullen niet steeds beperkt zijn tot nog aan te leggen werken. Eerste lid^ onder_c Het is zeer goed mogelijk dat een deel der werken reeds in het re cente verleden is aangevangen of voltooid. Ook de kosten daarvan behoren te worden meegeteld, mits het werken betreft die wel zijn aangelegd met het oog op het in bouwexploitatie brengen van de gronden. Eerste_lidi_onder_f Algemeen wordt aanvaard dat renteverliezen, ontstaan door het ver schil in tijd tussen de gemiddelde investeringsdatum en de gemiddelde uitgiftedatum of de gemiddelde datum waarop de betaling plaatsvindt, ten laste van de grond kunnen worden gebracht. Artikel 10. Nadat is vastgesteld welke kosten ten laste van de gronden in een exploitatiegebied komen, zal vervolgens moeten worden bepaald hoe deze kosten over de verschillende bouwrijpe kavels in het exploitatiegebied worden omgeslagen. Het verdient daarbij de voorkeur om voor de toereke ning van de kosten uit te gaan van de exploitatiemogelijkheden van de verschillende kavels bouwgrond, bezien vanuit de exploitatiemogelijk heden van een exploitatiegebied in zijn geheel. Voor de wijze van be paling welke kosten moeten worden toegerekend kunnen verschillende methoden worden gevolgd. De toerekening van de totale ten laste van de gronden in het exploitatiegebied komende kosten aan de verschillende bouwrijpe kavels kan plaatsvinden door omslag van de totale kosten over de bouwrijpe kavels. Bij deze omslag dient rekening te worden gehouden met het belang dat elke kavel geacht kan worden te hebben van de open bare voorzieningen. Dit belang kan volgens verschillende methoden tot uitdrukking worden gebracht. Neemt men alleen in aanmerking het aantal m2 bouwterrein, dan kan het verschillende belang van de kavels door de toegelaten wijze van bebouwing en door ligging en bestemming niet tot uitdrukking worden gebracht. Men moet derhalve werken met afweegfactoren om dit verschil lende belang te schatten. In deze methode zitten (zoals overigens in elke schattingsmethode) onvermijdelijk subjectieve elementen. In overeenstemming met de an derszins toegepaste praktijk van de laatste jaren, menen wij, dat een zo objectief mogelijke benadering wordt verkregen, indien de gebruiks mogelijkheden van het bouwperceel conform het bestemmingsplan tot uit gangspunt worden genomen. Artikel 11 Bij deze betalingsregeling is het uitgangspuntdat de betaling vóór de uitvoering van de werken is geregeld op basis van de in de exploitatie-opzet geraamde kosten. Verrekening achteraf op basis van de prijzen van aanbesteding is in het algemeen op grond van praktische overwegingen minder aanbevelenswaardig. Het kan echter gewenst zijn in gevallen waarin te verwachten is dat afrekening op grond van de geschatte kosten geen bevredigende uitkomst biedt, bijv. in gevallen waarin het in bouwexploitatie brengen vele jaren zal duren, zoals bijv. bij de aanleg van industrieterreinen het geval kan zijn, de mogelijk heid van verrekening bijvoorbeeld in verband met gewijzigd prijzenbe loop open te houden. Met toepassing van artikel 13 kan in een zodanig geval een afwijkende regeling worden getroffen. Artikel 12. De exploitatie-overeenkomst zal bepalingen moeten inhouden omtrent de wijze van betaling van de kosten. Geregeld kan worden dat de beta ling geschiedt ofwel vóór de uitvoering der werken, ofwel in termijnen naar gelang bouwrijpe grond beschikbaar komt, ofwel naar gelang inves teringen plaatsvinden. Een en ander kan worden geregeld op basis van het tweede lid van artikel 12. Hierbij wordt er van uitgegaan, dat de gemeente de werken uitvoert. Indien de uitvoering der werken door de gemeente echter aan de exploitant wordt overgelaten, op grond van het bepaalde in het derde lid van dit artikel, zal bepaald moeten worden dat de grond bestemd voor wegen niet wordt overgenomen; dat wil zeggen dat van de overeenkomst geen notariële akte zal worden opgemaakt vóór dat de ten laste van de exploitant komende kosten (waaronder een bijdra ge in de kosten van werken waarvan de nuttigheid zich over verschillende exploitatiegebieden uitstrekt, zulks overeenkomstig de exploitatie- opzet) zijn betaald. Artikel 13. Bij artikel 11 is reeds op het belang van een dergelijk artikel gewezen. Aangezien de verordening vrij veel ruimte biedt om met aller lei omstandigheden rekening te houden, zal dit artikel waarschijnlijk niet vaak behoeven te worden toegepast. Artikel 14» In bepaalde omstandigheden zal het door de gemeente zelf in exploi tatie brengen van grond de mogelijkheid bieden rekening te houden met kosten van voorzieningen die aan de particuliere exploitant in rekening worden gebracht. Voorts dient te worden gewezen op het feit dat in de verordening alleen sprake is van een kostprijs. Evenmin als bij parti culiere exploitatie die kostprijs gelijk hoeft te zijn aan de markt waarde van de grond, behoeft bij gemeentelijke exploitatie de kostprijs gelijk te zijn aan de uitgifteprijs. Deze laatste zal, indien deze af wijkt van de kostprijs, zich veelal richten naar de marktwaarde.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1979 | | pagina 419