- 4 -
- 5 -
Voor zover de voorzieningen niet of niet geheel ten nutte van een ex-
ploitatiegebied strekken doch mede ten nutte van een of meer andere
exploitatiegebieden, dienen de kosten ervan naar evenredigheid van het
nut te worden toegerekend aan de onderscheidene exploitatiegebieden. In
principe worden derhalve tot de kostenfactoren die ten laste van de
grond komen, de kosten van aanleg van werken gerekend die tot het geschikt
maken van grond tot bouwgrond worden gemaakt, zowel van werken die buiten
het betreffende exploitatiegebied als die welke daarbuiten worden aan
gelegd, een en ander voor zover deze voorzieningen ten nutte van het
exploitatiegebied strekken.
De kosten zullen niet steeds beperkt zijn tot nog aan te leggen
werken.
Eerste lid^ onder_c
Het is zeer goed mogelijk dat een deel der werken reeds in het re
cente verleden is aangevangen of voltooid. Ook de kosten daarvan behoren
te worden meegeteld, mits het werken betreft die wel zijn aangelegd
met het oog op het in bouwexploitatie brengen van de gronden.
Eerste_lidi_onder_f
Algemeen wordt aanvaard dat renteverliezen, ontstaan door het ver
schil in tijd tussen de gemiddelde investeringsdatum en de gemiddelde
uitgiftedatum of de gemiddelde datum waarop de betaling plaatsvindt,
ten laste van de grond kunnen worden gebracht.
Artikel 10.
Nadat is vastgesteld welke kosten ten laste van de gronden in een
exploitatiegebied komen, zal vervolgens moeten worden bepaald hoe deze
kosten over de verschillende bouwrijpe kavels in het exploitatiegebied
worden omgeslagen. Het verdient daarbij de voorkeur om voor de toereke
ning van de kosten uit te gaan van de exploitatiemogelijkheden van de
verschillende kavels bouwgrond, bezien vanuit de exploitatiemogelijk
heden van een exploitatiegebied in zijn geheel. Voor de wijze van be
paling welke kosten moeten worden toegerekend kunnen verschillende
methoden worden gevolgd. De toerekening van de totale ten laste van de
gronden in het exploitatiegebied komende kosten aan de verschillende
bouwrijpe kavels kan plaatsvinden door omslag van de totale kosten over
de bouwrijpe kavels. Bij deze omslag dient rekening te worden gehouden
met het belang dat elke kavel geacht kan worden te hebben van de open
bare voorzieningen. Dit belang kan volgens verschillende methoden tot
uitdrukking worden gebracht.
Neemt men alleen in aanmerking het aantal m2 bouwterrein, dan kan
het verschillende belang van de kavels door de toegelaten wijze van
bebouwing en door ligging en bestemming niet tot uitdrukking worden
gebracht. Men moet derhalve werken met afweegfactoren om dit verschil
lende belang te schatten.
In deze methode zitten (zoals overigens in elke schattingsmethode)
onvermijdelijk subjectieve elementen. In overeenstemming met de an
derszins toegepaste praktijk van de laatste jaren, menen wij, dat een
zo objectief mogelijke benadering wordt verkregen, indien de gebruiks
mogelijkheden van het bouwperceel conform het bestemmingsplan tot uit
gangspunt worden genomen.
Artikel 11
Bij deze betalingsregeling is het uitgangspuntdat de betaling
vóór de uitvoering van de werken is geregeld op basis van de in de
exploitatie-opzet geraamde kosten. Verrekening achteraf op basis van
de prijzen van aanbesteding is in het algemeen op grond van praktische
overwegingen minder aanbevelenswaardig. Het kan echter gewenst zijn
in gevallen waarin te verwachten is dat afrekening op grond van de
geschatte kosten geen bevredigende uitkomst biedt, bijv. in gevallen
waarin het in bouwexploitatie brengen vele jaren zal duren, zoals bijv.
bij de aanleg van industrieterreinen het geval kan zijn, de mogelijk
heid van verrekening bijvoorbeeld in verband met gewijzigd prijzenbe
loop open te houden. Met toepassing van artikel 13 kan in een zodanig
geval een afwijkende regeling worden getroffen.
Artikel 12.
De exploitatie-overeenkomst zal bepalingen moeten inhouden omtrent
de wijze van betaling van de kosten. Geregeld kan worden dat de beta
ling geschiedt ofwel vóór de uitvoering der werken, ofwel in termijnen
naar gelang bouwrijpe grond beschikbaar komt, ofwel naar gelang inves
teringen plaatsvinden. Een en ander kan worden geregeld op basis van
het tweede lid van artikel 12. Hierbij wordt er van uitgegaan, dat de
gemeente de werken uitvoert. Indien de uitvoering der werken door de
gemeente echter aan de exploitant wordt overgelaten, op grond van het
bepaalde in het derde lid van dit artikel, zal bepaald moeten worden
dat de grond bestemd voor wegen niet wordt overgenomen; dat wil zeggen
dat van de overeenkomst geen notariële akte zal worden opgemaakt vóór
dat de ten laste van de exploitant komende kosten (waaronder een bijdra
ge in de kosten van werken waarvan de nuttigheid zich over verschillende
exploitatiegebieden uitstrekt, zulks overeenkomstig de exploitatie-
opzet) zijn betaald.
Artikel 13.
Bij artikel 11 is reeds op het belang van een dergelijk artikel
gewezen. Aangezien de verordening vrij veel ruimte biedt om met aller
lei omstandigheden rekening te houden, zal dit artikel waarschijnlijk
niet vaak behoeven te worden toegepast.
Artikel 14»
In bepaalde omstandigheden zal het door de gemeente zelf in exploi
tatie brengen van grond de mogelijkheid bieden rekening te houden met
kosten van voorzieningen die aan de particuliere exploitant in rekening
worden gebracht. Voorts dient te worden gewezen op het feit dat in de
verordening alleen sprake is van een kostprijs. Evenmin als bij parti
culiere exploitatie die kostprijs gelijk hoeft te zijn aan de markt
waarde van de grond, behoeft bij gemeentelijke exploitatie de kostprijs
gelijk te zijn aan de uitgifteprijs. Deze laatste zal, indien deze af
wijkt van de kostprijs, zich veelal richten naar de marktwaarde.