-2- Overigens dient erop gewezen te worden dat een algemene voorziening er weliswaar op gericht is kinderen toe te laten ongeacht de motieven die tot de plaatsingsaanvrage hebben geleid, doch dat bij een in verhouding tot het aantal plaatsen te grote aanmelding van kinderen aan een toela tingsbeleid en het hanteren van kriteria daarvoor, niet valt te ontkomen. Voor alle duidelijkheid dient vastgesteld te worden dat een alg 'mene voorziening niet hetzelfde is als een basisvoorziening (als bijv. onder wijs); in het laatste geval heeft iedere burger recht op een dergelijke voorziening met daarbij voor de overheid de plicht om voor voldoende mo gelijkheden te zorgen. In dit verband kan gewezen worden op het naast elkaar bestaan van verschil lende opvattingen in onze samenleving die, teruggebracht tot hun essentiële verschillen, globaal als volgt kunnen worden aangeduid. Enerzijds de opvatting dat er meer mogelijkheden voor ouders en hun kin deren geschapen moeten worden om hun bestaan op eigen wijze inhoud en ge stalte te geven en om zich te kunnen ontplooien; opvang, verzorging en opvoeding van kinderen in groepsverband buiten gezins- of familieverband kan daarbij gewenst en acceptabel zijn. In deze opvatting wordt het tra ditionele gezinspatroon waarin de vader kostwinner is en de moeder de zorg voor kinderen en huishouden op zich heeft genomen, niet meer als het enige uitgangspunt beschouwd. De (gemeentelijke) overheid kan tot taak hebben tegemoet te komen aan de hieruit resulterende behoefte aan kinderopvang, hetgeen ervoor zou pleiten een kinderdagverblijf als een algemene voor ziening aan te merken. Anderzijds best at bij grote groepen in de samenleving de opvatting, dat de ouders in eerste instantie verantwoordelijk zijn voor hun kinderen en dat opvang, verzorging en opvoeding van de kinderen in principe in het gezin behoren plaats te vinden. In deze opvatting wordt het traditionele gezinspatroon als uitgangspunt genomen. Slechts indien zeer dringende om standigheden van sociale en/of medische aard dit noodzakelijk maken kan er reden zijn om hiervan af te wijken. De (gemeentelijke) overheid draagt dan ook slechts de verantwoordenjkheid om te voorzien in de behoefte aan kinderopvang, indien er sprake is van duidelijke noodsituaties. Dit zou er toe leiden een kinderdagverblijf te b schouwen als een specifieke voorziening. Tot slot zij hier opgemerkt, dat het Werkverband zich uitgesproken heeft voor een algemene voorziening, waarbij tevens de overweging een rol ge speeld heeft dat het vanuit pedagogisch en psychologisch oogpunt gezien niet ideaal lijkt om slechts kinderen het Kinderdagverblijf te laten be zoeken die op enigerlei wijze vanuit een noodsituaties daar geplaatst zijn. De Raden voor Jeugdaangelegenheden en Maatschappelijke Dienstverlening hebben zich eveneens uitgesproken voor een algemene voorziening. 2. Centraal-Gedecentraliseerd. Gedecentraliseerde kinderopvang biedt bepaalde voordelen boven één cen trale voorziening. Zo wordt bij gedecentraliseerde opvang de scheiding, zoals die thans in het Kinderdagverblijf bestaat tussen het kind en zijn directe leefwereld verminderd. De isolementspositie van het kind in de "vreemde" buurt wordt opgeheven en er kan weer een natuurlijke aansluiting ontstaan met de eigen buurt, de buurtschool, de straat en het milieu van het kind. Ook van voorzieningen in buurt en wijk (clubs, vakantie-aktiviteiten, bibliotheken, buurthuis etc.) kan door de kinderen gebruik worden gemaakt; bovendien kunnen het gedecentraliseerde Kinderdagverblijf en deze voorzie ningen op elkaar inspelen. Bij decentralisatie kunnen de kinderen meer naar buiten treden en zijn zij minder aangewezen op de groep binnen het Kinderdagverblijf Dit kan bevorderen, dat zij leren meer initiatieven aan de dag te leggen en zich beter en zelfstandiger te ontwikkelen, hetgeen van pedagogische waarde kan zijn. Gedecentraliseerde opvang geeft meer mogelijkheden om de ouders bij het gebeuren te betrekken. Op eventueel in gezinnen bestaande problematiek komt meer zicht. Ouders hebben meer kans om elkaar te leren kennen en om gezamenlijke problemen op te lossen. Het typisch "instellingsachtige" wat alleen al door de omvang een cen trale voorziening altijd enigeszins kenmerkt, kan bij decentralisatie verminderd worden. Bovendien ontstaat er een grotere mate van bereikbaar heid; de kinderen hoeven niet meer over meer of minder lange afstanden vervoerd te worden. Voor een centrale voorziening pleit, dat, indien niet in elke wijk een kinderdagverblijf aanwezig is, de centrale bereikbaarheid voor de gehele gemeente wordt gegarandeerd. In praktische zin is in de Leeuwarder om standigheden een centrale vestiging ook voor de hand liggend, omdat de behoefte aan kinderopvang in de binnenstad momenteel verhoudingsgewijs groot is en die in andere wijken overtreft. Een centrale voorziening waarin middelen, mogelijkheden, kwaliteiten en deskundigheden zijn geconcentreerd en gebundeld, kan een belangrijk voor deel zijn voor een ook uit pedagogisch oogpunt verantwoorde kinderop vang. Een dergelijke voorziening biedt meer mogelijkheden voor verschui vingen in groepssamenstelling, gecombineerd gebruik van (specifieke) ruim ten en middelen (bijv. baby-opvang) e.d. Het Werkverband heeft zich uitgesproken voor een Kinderdagverblijf als ge decentraliseerde voorziening. De raden voor Jeugdaangelegenheden en Maat schappelijke Dienstverlening zijn dezelfde mening toegedaan. Gemeentelijk - Regionaal. Ten aanzien van de keuze voor een Kinderdagverblijf als regionale dan wel gemeentelijke voorziening, spelen inhoudelijke argumenten in veel min dere mate en rol. Indien U van mening bent dat het Kinderdagverblijf zonder meer een gede centraliseerde voorziening m et zijn op grond van de hierboven genoemde argumenten, kan dit tevens impliceren dat in een dergelijke setting voor kinderen van buiten onze gemeente g en plaats meer is.Daarnaast zou het gegeven, dat slechts over beperkte acco :modatie kan worden beschikt en er een wachtlijst voor toelating bestaat, een reden kun en zijn om te kiezen voor het primair toelaten van kinderen vanuit onze eigen gemeente. Anderzijds kan de centrumfunctie die Leeuwarden op het terrein van voor zieningen inneemt niet ontkend worden, hetgeen zou kunnen betekenen dat er in onze stad gelegenheid geboden zal moeten worden voor de opvang van kinderen van ouders die elders in de regio wonen (maar bijv. in Leeuwarden werken) Op de financiële aspecten die samenhangen met het plaatsen van kinderen uit buitengemeenten komen wij hieronder nader terug. Het Werkverband Kinderdagverbli.jven en de Raden voor Jeugdaangelegenheden en Maatschappelijke Dienstverlening zijn van mening, dat het Kinderdag verblijf een gemeentelijke voorziening dient te zijn. Conclusie Gelet op bovengenoemde overwegingen zijn wij van mening: 1dat de argumenten die pleiten voor het beschouwen van het Kinderdag verblijf als een algemene voorziening zwaarder wegen don die voor een specifieke voorziening en dat derhalve als uitgangspunt voor beleid ge nomen moet worden dat het Kinderdagverblijf een algemene voorziening is 2. dat de argumenten die pleiten voor een gedecentralisterde opzet van het Kinderdagverblijf van zodanig belang moeten worden geacht, dat naast een centr le v orziening geleidelijk ges reefd zou moeten worden naar gedecentraliseerde voorzieningen; 3. dat het Kinderdagverblijf als een gemeentelijke voorziening met een regionale functie dient te worden beschouwd.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1979 | | pagina 438