2. 26% van het aantal woningen is opgenomen in de categorie 3~kamerwoningen;
3. de verhouding huur-/koopwoningen bedraagt 35/65;
4. de aantallen premie-koopwoningen in de categorieën A en B bedragen res
pectievelijk 15 en 25%.
Met betrekking tot punt vier merken wij op, dat voor de premiewoningen,
categorie A, een kavelprijs moet worden gevraagd, die gelijk is aan een prijs
voor een woningwetwoning-kavel
Het gebied begrepen in de tweede fase van Camminghaburen is echter niet
geheel bestemd voor woningbouw. In het zuidwestelijke deel wordt ruimte (onge
veer 2 ha. gereserveerd voor bedrijf sdoeleinden. Op grond van kontakten die
wij met een gegadigde daarover hebben, zal een gedeelte van deze terreinen
eveneens met in achtneming van de Randvoorwaarden en Richtlijnen, worden uit
gewerkt tot een kantorenbestemming. De betreffende bestemmingsomschrijving van
het globale bestemmingsplan dient in die zin te worden aangepast, dat op deze
terreinen tevens kantorenbouw is toegestaan. Concrete voorstellen daartoe zul
len wij U binnenkort doen toekomen.
III. PROJEKTINDELING EN SAMENWERKINGSOVEREENKOMST.
Op bladzijde 37 en 41 van de Randvoorwaarden en Richtlijnen zijn respec
tievelijk de projektindeling en de keuze van de participanten aangegeven.
Daarbij zijn de participanten voor de projekten 3 ,en 4 abusievelijk met elkaar
verwisseld. De projektindeling en de voorgestelde participanten hebben de in
stemming van de Cie. voor het Grondbedrijf.
Na overleg met de Federatie van Leeuwarder Woningcorporaties is afgesproken
dat de Woningstichting St. Joseph en de Woningbouwvereniging Beter Wonen ge
zamenlijk en met één architect het woningwetprojekt zullen realiseren.
Evenals in de eerste fase zullen met de participanten-niet zijnde woning
corporaties samenwerkingsovereenkomsten worden gesloten.
In bijlage A van de Randvoorwaarden en Richtlijnen is een dergelijke over
eenkomst opgenomen. Deze is identiek aan die, gesloten voor de eerste fase,
behalve dat extra bepalingen zijn toegevoegd inzake de te zijner tijd te sluiten
koopovereenkomsten. Deze toevoegingen betreffen:
a. bankgaranties en voorwaarden waaraan moet zijn voldaan alvorens van gemeente
wege wordt meegewerkt aan de notariële transportakte;
b. - indien de rijksoverheid dit eist - antispeculatiebedingen met betrekking
tot premie-koopwoningen.
In samenhang hiermede merken wij op, dat artikel 3> lid 2, tweede zin van
de samenwerkingsovereenkomstveen correctie behoeft. Hiervoor moet worden ge
lezen: "Daarbij wordt de eis gesteld, dat een woningontwerp maximaal 50 woningen
mag omvatten"
IV. ADVIEZEN.
De Randvoorwaarden en Richtlijnen zijn aan de orde gesteld in de Raad voor
de Volkshuisvesting en - voor wat betreft het aantal bejaardenwoningen - in
de Raad voor de Bejaardenaangelegenheden.
De Raad voor de Volkshuisvesting heeft daarmee inmiddels ingestemd.
Over de wijze van de uitwerking heeft die Raad de volgende kanttekeningen ge
plaatst. Blykens het differentiatieschema zijn er in dit gebied geen specifieke
bejaardenwoningen geprojecteerd en blijkt op bladzijde 23 (2e kolom) van de
Randvoorwaarden en Richtlijnen niet of de woningen langs de ontsluitingsweg een
woonkamer krijgen, die op het zuiden is georiënteerd, hetgeen juist wel gewenst
wordt geacht.
Op de te bouwen bejaardenwoningen komen we hieronder terug. In de Rand
voorwaarden en Richtlijnen staat vermeld, dat de entreezijde van de woningen
langs de ontsluitingsweg in principe naar de weg gekeerd dient te worden.
- 5 -
Dit sluit een oriëntering van de woonkamer op het zuiden niet uit.
De Raad voor de Bejaardenaangelegenheden adviseert in eerste instantie
- uitgaande van de oorspronkelijk in Camminghaburen te bouwen 4500 woningen -
in de gebieden na de eerste fase hetzelfde percentage specifieke bejaarden
woningen te bouwen als voor de eerste fase is vastgesteld, te weten 4>8%.
Voor geheel Camminghaburen betekent dit 216 woningen.
Van de verdichting van Camminghaburen met 300 extra wooneenheden voor de
categorie één- en tweepersoonshuishoudens adviseert de Raad 1/6 deel, derhal-
ve 50 eenheden, te reserveren voor bejaardenwoningen.
Rekening houdende met genoemde verdichting verzoekt de Raad derhalve om
in geheel Camminghaburen 266 bejaardenwoningen te bouwen.
Naar onze mening kan het advies van de Raad voor de Bejaardenaangelegen-
heden worden gevolgd. Stedebouwkundig gezien heeft dit namelijk geen conse
quenties, behalve dat rekening dient te worden gehouden met de eis van het
globale bestemmingsplan, dat 80% van het aantal te bouwen bejaardenwoningen
moet worden gebouwd in het centrum-gebied van Camminghaburen of binnen een
afstand van 300 m. daarvan.
De berekeningswijze van genoemde Raad volgend, zullen er in de tweede
fase 29 (4,8% van de oorspronkelijk in de tweede fase te bouwen 613 woningen)
vermeerderd met 10 (l/6 van de 60 extra in de tweede fase te bouwen woningen),
derhalve 39 stuks moeten worden gebouwd. Dit aantal betekent ongeveer 27% van
het totaal in de tweede fase te bouwen aantal woningen met maximaal 3 kamers.
Dit is 5% van het totaal aantal in de tweede fase te bouwen woningen.
Wij geven U dan ook in overweging aan de op bladzijde 34 van de Randvoor
waarden en Richtlijnen opgenomen differentiatie-tabel een noot toe te voegen
luidende: "(3) 27% van het aantal in de huursector te realiseren woningen met
maximaal 3 kamers dient te worden gebouwd als specifieke bejaardenwoningen".
Zoals U ook reeds bij de behandeling van de Nota Woningbouwbeleid 1979
hebt bepaald, zullen de gehanteerde procenten en aantallen niet worden gezien
als absolute getallen, doch als richtgetallen, waarvan kleine afwijkingen zijn
toegestaan.
Tenslotte merken wij op, dat de verslagen van de betreffende vergaderingen
van de Raden voor de Volkshuisvesting en de Bejaardenaangelegenheden voor U
bij de stukken ter inzage zyn gelegd.
V. RAAMKREDIET
Evenals dit is gebeurd voor de eerste fase stellen wij IJ voor, voor het
verder bouwrijpmaken van de tweede fase van Camminghaburen een raamkrediet be
schikbaar te stellen.
Op basis van de exploitatie-opzet voor geheel Camminghaburen kan dit kre
diet worden geraamd op 7.500.000,
Op grond van het vorenstaande en onder mededeling dat de Commissie voor
de Ruimtelijke Ordening is gehoord en dat de Commissie voor het Grondbedrijf
over het krediet nog zal worden gehoord stellen wij IJ voor te besluiten over
eenkomstig het hierna afgedrukte ontwerp-besluit
Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden,
J.S. Brandsma Burgemeester.
W.J.G. Reumer Secretaris.