II» Artikelsgowijze toelichting»
- 8 -
Artikel 1»
In dit artikel wordt het toepassingsgebied van deze verordening omschreven.
On grond van dit artikel zal er een afzonderlijk besluit van de gemeenteraad
voor nodig zijn om aan te geven voor welk deelterrein (sector) van het
specifiek welzijn de verordening van kracht is. Het mag in de verwachting
liggen dat dit zich vooralsnog zal beperken tot die terreinen, waarop van
rijkswege een rijksbijdrageregeling van toepassing is verklaard, die de
opstelling van plannen en programma's vereist. Be mogelijkheid blijft ech
ter geheel open om de verordening ook van kracht te doen worden voor- terrei
nen van specifiek welzijn waarvoor dit niet op grond van een rijksregeling
wordt voorgeschreven.
Artikel 2.
In dit artikel worden enige algemene omschrijvingen gegeven van begrippen,
die in de verdere uitwerking en toepassing van de verordening een centrale
rol vervullen,
a)Be omschrijving van het begrip specifiek welzijn sluit aan bij de in
het aan de Tweede Kamer aangeboden ontwerp van de Kaderwet Specifiek
Welzijn gehanteerde begripsbepaling.
b). De Commissie voor Welzijnsaangelegenheden bestaat uit raadsleden naar
evenredigheid voortkomend uit de verschillende gemeenteraadsfracties
en wordt ingesteld door de gemeenteraad. Haar taken liggen op het ter
rein van advisering:
1. aan de Raad over raadsvoorstellen die betrekking hebben op "rijks-
bi jdrageregelingen" en over raadsvoorstellen betreffende andere wel
zi jnsaangelegenheden voor zover daarover niet reeds aan een andere
commissie (ex. artikel 61 of 62 gemeentewet), uitgezonderd de funkti-
onele raden, advies is of wordt gevraagd.
2. aan B. en W. over zaken betreffende de integrale welzijnsplanning,
de beleidsvoorbereiding t.a.v. "rijksbijdrageregelingen" en over an
dere regelingen op welzijnsterrein voorzover daarover geen overleg
met andere raden of commissies wordt gepleegd.
c). De funktionele raden zijn ingesteld door de gemeenteraad ter beharti
ging van de belangen van het betreffende specifieke (deel)terrein, waar
mee ook in de samenstelling rekening is gehouden: "B-ij de keuze van de
leden van de raad wordt er naar gestreefd, dat deze leden zo evenredig
mogelijk voortkomen uit de verschillende sectoren van het betreffende
terrein in. de gemeente Leeuwarden met dien verstande, dat zij geacht
worden zelfstandig op te treden ten behoeve va.n dat terrein".
Tevens maken in de regel twee raadsleden deel uit van elke funktionele
raad. Be taakstelling ligt op het terrein van stimuleren, coördineren
en aktiveren, onderzoek, advi.sering aan partikulier initiatief, aan
de gemeenteraad of aan B. en W.
- 9 -
e.f.) Ten aanzien van het plan en het programma kan vermeld worden dat indien
het een plan c.q. programma betreft dat wordt opgesteld om te voldoen
aan de vereisten van een rijksbijdrageregeling, rekening zal dienen te
worden gehouden met de in de betreffende regeling gestelde eisen ten
aanzien van inhoud en vorm. In het in artikel 5 genoemde instellings
besluit zullen indien nodig nadere voorwaarden terzake kunnen worden
opgenomen bij de omschrijving van taak en werkwijze van het werkver
band.
g)de hier genoemde subsidieverordening specifiek welzijn zal naar verwach
ting in de loop van 1980 gereed komen. Er worden daarin'o.m. voorwaarden
gesteld, waaraan instellingen, groeperingen en personen moeten voldoen
om voor subsidieverlening in aanmerking te komen. Deze zullen voor die
sectoren waarvoor een rijksbijdragregeling van kracht is die terzake
eisen stelt, tenminste aan deze eisen moeten beantwoorden.
Artikelen 3 en 4«
Vooraf
Alvorens de eigenlijke planningsprocedure van start kan gaan, zal het
werkveld gedefinieerd en (een) werkverband(en) ingesteld moeten worden.
Het omschrijven van het terrein waarop de planningsprocedure betrekking
heeft is een min of meer "technische" aangelegenheidvoorzover er een
rijksbijdrageregeling van toepassing is geeft deze zelf een begripsomschrij-
ving, die als uitgangspunt gehanteerd kan worden. Minder eenvoudig is het
interpreteren van deze omschrijving in de richting van bet precies vaststel
len wie (ook welke instellingen en groeperingen) gekarakteriseerd kunnen
worden als belangstellenden/betrokkenen/belanghebbenden/participanten bij
de voorbereiding van het plan. Daarnaast zal vastgesteld moeten worden welke
funktionele raden bij het gedefinieerde werkveld betrokken zijn.
Deze zullen immers gezamenlijk het werkverband of de werkverbanden moeten
bemannen. Met name t.a.-tf. de meest brede rijksbijdrageregeling (sociaal-
culturele aktiviteiten) zal het met het oog op de werkbaarheid en inzich
telijkheid gewenst zijn meer dan êén werkverband in te stellen.
Het instellen van werkverbanden (m.b.t. werkveld, taakomschrijving en werk
wijze) geschiedt door B. en W.na overleg met de funktionele raden en ge
hoord de Commissie voor Welzijnsaangelegenheden. Voor de goede orde merken
wij op, dat de samenstelling van het werkverband - sectie(s) - daarna wordt
bepaald door de funktionele raden.
Voor de beeldvorming is het wellicht dienstig aan de hand van een voorbeeld
duidelijk te maken hoe de struktuur van de werkverbanden uit de funktionele
raden gezien kan worden (N.B. Het gaat hier om een voorbeeld; andere inde
lingen naar sectoren zijn ook mogelijk).