II» Artikelsgowijze toelichting» - 8 - Artikel 1» In dit artikel wordt het toepassingsgebied van deze verordening omschreven. On grond van dit artikel zal er een afzonderlijk besluit van de gemeenteraad voor nodig zijn om aan te geven voor welk deelterrein (sector) van het specifiek welzijn de verordening van kracht is. Het mag in de verwachting liggen dat dit zich vooralsnog zal beperken tot die terreinen, waarop van rijkswege een rijksbijdrageregeling van toepassing is verklaard, die de opstelling van plannen en programma's vereist. Be mogelijkheid blijft ech ter geheel open om de verordening ook van kracht te doen worden voor- terrei nen van specifiek welzijn waarvoor dit niet op grond van een rijksregeling wordt voorgeschreven. Artikel 2. In dit artikel worden enige algemene omschrijvingen gegeven van begrippen, die in de verdere uitwerking en toepassing van de verordening een centrale rol vervullen, a)Be omschrijving van het begrip specifiek welzijn sluit aan bij de in het aan de Tweede Kamer aangeboden ontwerp van de Kaderwet Specifiek Welzijn gehanteerde begripsbepaling. b). De Commissie voor Welzijnsaangelegenheden bestaat uit raadsleden naar evenredigheid voortkomend uit de verschillende gemeenteraadsfracties en wordt ingesteld door de gemeenteraad. Haar taken liggen op het ter rein van advisering: 1. aan de Raad over raadsvoorstellen die betrekking hebben op "rijks- bi jdrageregelingen" en over raadsvoorstellen betreffende andere wel zi jnsaangelegenheden voor zover daarover niet reeds aan een andere commissie (ex. artikel 61 of 62 gemeentewet), uitgezonderd de funkti- onele raden, advies is of wordt gevraagd. 2. aan B. en W. over zaken betreffende de integrale welzijnsplanning, de beleidsvoorbereiding t.a.v. "rijksbijdrageregelingen" en over an dere regelingen op welzijnsterrein voorzover daarover geen overleg met andere raden of commissies wordt gepleegd. c). De funktionele raden zijn ingesteld door de gemeenteraad ter beharti ging van de belangen van het betreffende specifieke (deel)terrein, waar mee ook in de samenstelling rekening is gehouden: "B-ij de keuze van de leden van de raad wordt er naar gestreefd, dat deze leden zo evenredig mogelijk voortkomen uit de verschillende sectoren van het betreffende terrein in. de gemeente Leeuwarden met dien verstande, dat zij geacht worden zelfstandig op te treden ten behoeve va.n dat terrein". Tevens maken in de regel twee raadsleden deel uit van elke funktionele raad. Be taakstelling ligt op het terrein van stimuleren, coördineren en aktiveren, onderzoek, advi.sering aan partikulier initiatief, aan de gemeenteraad of aan B. en W. - 9 - e.f.) Ten aanzien van het plan en het programma kan vermeld worden dat indien het een plan c.q. programma betreft dat wordt opgesteld om te voldoen aan de vereisten van een rijksbijdrageregeling, rekening zal dienen te worden gehouden met de in de betreffende regeling gestelde eisen ten aanzien van inhoud en vorm. In het in artikel 5 genoemde instellings besluit zullen indien nodig nadere voorwaarden terzake kunnen worden opgenomen bij de omschrijving van taak en werkwijze van het werkver band. g)de hier genoemde subsidieverordening specifiek welzijn zal naar verwach ting in de loop van 1980 gereed komen. Er worden daarin'o.m. voorwaarden gesteld, waaraan instellingen, groeperingen en personen moeten voldoen om voor subsidieverlening in aanmerking te komen. Deze zullen voor die sectoren waarvoor een rijksbijdragregeling van kracht is die terzake eisen stelt, tenminste aan deze eisen moeten beantwoorden. Artikelen 3 en 4« Vooraf Alvorens de eigenlijke planningsprocedure van start kan gaan, zal het werkveld gedefinieerd en (een) werkverband(en) ingesteld moeten worden. Het omschrijven van het terrein waarop de planningsprocedure betrekking heeft is een min of meer "technische" aangelegenheidvoorzover er een rijksbijdrageregeling van toepassing is geeft deze zelf een begripsomschrij- ving, die als uitgangspunt gehanteerd kan worden. Minder eenvoudig is het interpreteren van deze omschrijving in de richting van bet precies vaststel len wie (ook welke instellingen en groeperingen) gekarakteriseerd kunnen worden als belangstellenden/betrokkenen/belanghebbenden/participanten bij de voorbereiding van het plan. Daarnaast zal vastgesteld moeten worden welke funktionele raden bij het gedefinieerde werkveld betrokken zijn. Deze zullen immers gezamenlijk het werkverband of de werkverbanden moeten bemannen. Met name t.a.-tf. de meest brede rijksbijdrageregeling (sociaal- culturele aktiviteiten) zal het met het oog op de werkbaarheid en inzich telijkheid gewenst zijn meer dan êén werkverband in te stellen. Het instellen van werkverbanden (m.b.t. werkveld, taakomschrijving en werk wijze) geschiedt door B. en W.na overleg met de funktionele raden en ge hoord de Commissie voor Welzijnsaangelegenheden. Voor de goede orde merken wij op, dat de samenstelling van het werkverband - sectie(s) - daarna wordt bepaald door de funktionele raden. Voor de beeldvorming is het wellicht dienstig aan de hand van een voorbeeld duidelijk te maken hoe de struktuur van de werkverbanden uit de funktionele raden gezien kan worden (N.B. Het gaat hier om een voorbeeld; andere inde lingen naar sectoren zijn ook mogelijk).

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1979 | | pagina 498