- 13 - worden. Artikel 7. Aangezien niet iedereen de gelegenheid heeft of in staat is zijn opmerkin gen schriftelijk in te dienen wordt met het organiseren van een openbare bijeenkomst de mogelijkheid geboden om mondeling reakties en suggesties in te brengen. Overigens zal met name van geïnstitutionaliseerd partikulier en maatschappelijk initiatief verwacht worden dat men de nadruk legt op de schriftelijke reaktie, die eventueel mondeling kan worden -toegelicht. Vooral het niet-geïnstitutionaliseerde partikulier en maatschappelijk initiatief zal op de bedoelde openbare bijeenkomst in de gelegenheid gesteld moeten worden om zijn inbreng te leveren. Artikel 9 (14) De werkverbanden/funktionele raden zullen de opdracht krijgen de inventari satie uit te voeren. Deze zullen niet als "zeef" fungeren en kunnen dus geen ingebrachte zaken weglaten. Zij kunnen wel vanuit hun eigen verantwoordelijk heid nog "bouwstenen" toevoegen aan het gebundelde materiaal. Artikel 10. T.b.v. de hier bedoelde analyse-nota zal vooral gebruik worden gemaakt van in beleidsplannen, nota's, toelichtingen bij begrotingen, uitspraken van de gemeenteraad e.d., vastgelegde gemeentelijke beleidsuitgangspunten en ont wikkelingen op het betreffende terrein. Artikel 11. In de wisselwerking met B. en W. neemt de Commissie voor Welzijnsaangelegen- heden hier deel aan de beleidsvoorbereiding, liet gaat in deze fase om de for mele vaststelling van de inventarisatie (waarbij ook de wijze van totstand koming ervan in aanmerking wordt genomen) en het op basis van dc analyse van bestaand beleid en vooral van de aangedragen inventarisatie, formuleren van beleidsuitgangspunten. M.a.w. de kenbaar gemaakte wensen, behoeften en visies worden "vertaald" in beleidsuitgangspunten. De Commissie voor Welzijnsaangelegenheden zal vervolgens een advies uitbrengen aan B. en W. welke beleidsuitgangspunten naar haar mening gehanteerd zouden moeten wor den. In het geval dat er meerdere werkverbanden binnen het kader van één rijksbijdrageregeling funktioneren, zal daarbij ook rekening worden gehouden met coördinatie en inhoudelijke afstemming tussen de deelterreinen. Cr zal immers uiteindelijk één in zichzelf samenhangend plan tot stand dienen te komen. Het is van belang iedereen in de gelegenheid te stellen om in dit stadium van de planningsprocedure zich rechtstreeks tot de Commissie te wen den en de beraadslagingen te volgen. T.a.v. de beleidsvoorbereidende werk zaamheden van de Commjnnie voorzover die villen binnen hel, kader van de procedure voor welzijnsplanning is openbaarheid van de beraadslagingen mogelijk gemaakt. De Commissie kan dan betrokkenen horen en betrokkenen kunnen zich in dit stadium dan op eigen initiatief doen horen, waarbij het vooral zal gaan om verduidelijking van standpunten en het ver strekken van nadere informatie. Deze aanvullende gegevens kan de Commissie dan in aanmerking nemen wanneer zij haar (voorlopige) standpunt for muleert en aan B en W kenbaar maakt. Artikel 12. De politieke afweging en besluitvorming inzake de te hanteren beleidsuit gangspunten van het betreffende welzijnsterrein zal in dit stadium door de gemeenteraad moeten plaatsvinden. Aangezien het in de verwachting mag lig gen dat in vergelijking met de kenbaar gemaakte wensen en behoeften de middelen schaars en ontoereikend zullen zijn, zullen prioriteiten moeten worden aangegeven. Deze prioriteiten zullen zoveel mogelijk naar aktivitei- ten- en voorzieningensoorten moeten worden gespecificeerd, inclusief globale budgettoedeling. Aangezien het hier gaat om een voorstel van B. en V/. aan de raad, is open baarheid van de Commissievergadering in deze fase vanzelfsprekend. Artikel 15. Het ingevolge art. 1? vastgestelde kader wordt door B. en W. voorgelegd aan de werkverbanden. Deze zullen binnen dat kader op basis var wat b<volking, instellingen en groeperingen daarvoor aandragen het voor-ontwerp plan op stellen. Ook in deze fase krijgt ieder weer volop de kans om individueel of gezamen lijk (waarbij het laatste onze voorkeur heeft) zijn inbreng te leveren, re kening houdend met en binnen de nu door de gemeenteraad aangegeven begren zingen. Met betrekking tot de tervisielegging en de publiciteit kan verwezen wor- V den naar de toelichting bij artikel 6 en met betrekking tot de openbare bijeenkomst naar de toelichting bij artikel 7. Artikel 16, lid 2. Het gaat hier nog niet om formele bezwaar-mogelijkheden in het kader van de wet Administratieve Rechtspraak Overheids Beschikkingen. ;v> mogelijkheid van schriftelijk in te dienen bezwaren is hier geschapen om betrokkenen nog een laatste gelegenheid te geven om, indien zij van mening zijn, dat ten onrechte in de voorafgaande fasen geen rekening is gehouden met door hen via de geboden inspraakmogelijkheden ingebrachte opmerkingen, hen in de gelegenheid te stellen dit alsnog gemotiveerd bij Burgemeester en Wethouders kenbaar te maken.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1979 | | pagina 500