- 13 -
worden.
Artikel 7.
Aangezien niet iedereen de gelegenheid heeft of in staat is zijn opmerkin
gen schriftelijk in te dienen wordt met het organiseren van een openbare
bijeenkomst de mogelijkheid geboden om mondeling reakties en suggesties
in te brengen. Overigens zal met name van geïnstitutionaliseerd partikulier
en maatschappelijk initiatief verwacht worden dat men de nadruk legt op de
schriftelijke reaktie, die eventueel mondeling kan worden -toegelicht. Vooral
het niet-geïnstitutionaliseerde partikulier en maatschappelijk initiatief
zal op de bedoelde openbare bijeenkomst in de gelegenheid gesteld moeten
worden om zijn inbreng te leveren.
Artikel 9 (14)
De werkverbanden/funktionele raden zullen de opdracht krijgen de inventari
satie uit te voeren. Deze zullen niet als "zeef" fungeren en kunnen dus geen
ingebrachte zaken weglaten. Zij kunnen wel vanuit hun eigen verantwoordelijk
heid nog "bouwstenen" toevoegen aan het gebundelde materiaal.
Artikel 10.
T.b.v. de hier bedoelde analyse-nota zal vooral gebruik worden gemaakt van
in beleidsplannen, nota's, toelichtingen bij begrotingen, uitspraken van de
gemeenteraad e.d., vastgelegde gemeentelijke beleidsuitgangspunten en ont
wikkelingen op het betreffende terrein.
Artikel 11.
In de wisselwerking met B. en W. neemt de Commissie voor Welzijnsaangelegen-
heden hier deel aan de beleidsvoorbereiding, liet gaat in deze fase om de for
mele vaststelling van de inventarisatie (waarbij ook de wijze van totstand
koming ervan in aanmerking wordt genomen) en het op basis van dc analyse
van bestaand beleid en vooral van de aangedragen inventarisatie, formuleren
van beleidsuitgangspunten. M.a.w. de kenbaar gemaakte wensen, behoeften
en visies worden "vertaald" in beleidsuitgangspunten. De Commissie voor
Welzijnsaangelegenheden zal vervolgens een advies uitbrengen aan B. en W.
welke beleidsuitgangspunten naar haar mening gehanteerd zouden moeten wor
den. In het geval dat er meerdere werkverbanden binnen het kader van één
rijksbijdrageregeling funktioneren, zal daarbij ook rekening worden gehouden
met coördinatie en inhoudelijke afstemming tussen de deelterreinen. Cr zal
immers uiteindelijk één in zichzelf samenhangend plan tot stand dienen te
komen. Het is van belang iedereen in de gelegenheid te stellen om in dit
stadium van de planningsprocedure zich rechtstreeks tot de Commissie te wen
den en de beraadslagingen te volgen. T.a.v. de beleidsvoorbereidende werk
zaamheden van de Commjnnie voorzover die villen binnen hel, kader van de
procedure voor welzijnsplanning is openbaarheid van de
beraadslagingen mogelijk gemaakt. De Commissie kan dan betrokkenen horen en
betrokkenen kunnen zich in dit stadium dan op eigen initiatief doen horen,
waarbij het vooral zal gaan om verduidelijking van standpunten en het ver
strekken van nadere informatie. Deze aanvullende gegevens kan de Commissie
dan in aanmerking nemen wanneer zij haar (voorlopige) standpunt for
muleert en aan B en W kenbaar maakt.
Artikel 12.
De politieke afweging en besluitvorming inzake de te hanteren beleidsuit
gangspunten van het betreffende welzijnsterrein zal in dit stadium door
de gemeenteraad moeten plaatsvinden. Aangezien het in de verwachting mag lig
gen dat in vergelijking met de kenbaar gemaakte wensen en behoeften de
middelen schaars en ontoereikend zullen zijn, zullen prioriteiten moeten
worden aangegeven. Deze prioriteiten zullen zoveel mogelijk naar aktivitei-
ten- en voorzieningensoorten moeten worden gespecificeerd, inclusief globale
budgettoedeling.
Aangezien het hier gaat om een voorstel van B. en V/. aan de raad, is open
baarheid van de Commissievergadering in deze fase vanzelfsprekend.
Artikel 15.
Het ingevolge art. 1? vastgestelde kader wordt door B. en W. voorgelegd aan
de werkverbanden. Deze zullen binnen dat kader op basis var wat b<volking,
instellingen en groeperingen daarvoor aandragen het voor-ontwerp plan op
stellen.
Ook in deze fase krijgt ieder weer volop de kans om individueel of gezamen
lijk (waarbij het laatste onze voorkeur heeft) zijn inbreng te leveren, re
kening houdend met en binnen de nu door de gemeenteraad aangegeven begren
zingen.
Met betrekking tot de tervisielegging en de publiciteit kan verwezen wor-
V
den naar de toelichting bij artikel 6 en met betrekking tot de openbare
bijeenkomst naar de toelichting bij artikel 7.
Artikel 16, lid 2.
Het gaat hier nog niet om formele bezwaar-mogelijkheden in het kader van
de wet Administratieve Rechtspraak Overheids Beschikkingen. ;v> mogelijkheid
van schriftelijk in te dienen bezwaren is hier geschapen om betrokkenen
nog een laatste gelegenheid te geven om, indien zij van mening zijn, dat ten
onrechte in de voorafgaande fasen geen rekening is gehouden met door hen
via de geboden inspraakmogelijkheden ingebrachte opmerkingen, hen in de
gelegenheid te stellen dit alsnog gemotiveerd bij Burgemeester en Wethouders
kenbaar te maken.