- 2 - I. Cijfermatige opzet van de bijstelling. Omschrijving 1979 1980 1981 1982 1985 Saldi voor bijstelling - 90B Mutaties in hoofdzaak als gevolg van autonome oor zaken (in bijstelling ge merkt met a) Nieuw beleid (in bijstel ling gemerkt met b) Resultaten na bijstelling 246N 239B 431B 498B 401B 763N 40 8N 414N 229N 229N 1009N 169N 17B 269B 26 2B Toelichting: Mutaties onder a. Algemeen beheer» 1Verhogen bijdrage aan het Cevan. Het algemeen bestuur van het Cevan heeft besloten de reeds gemaakte en nog te maken ontwikkelingskosten van nieuwe systemen door te berekenen in de jaarlijkse bijdrage. Iedere gemeente betaalt nu naar rato van het aantal inwoners in deze ontwikkelingskosten. 2Vervangen loketmachine t.b.v. afdeling Financiën en Belastingen. De bedrijfszekerheid van de loketmachine van de afdeling Financiën en Belastingen dreigt in gevaar tekomen. Het wordt noodzakelijk geacht deze te vervangen. Hiermee is een bedrag gemoeid van 15.000, 3* Invoering postcode door het Cevan. De gemeente is verplicht om de nieuwe postcode in het automatiserings systeem in te bouwen. Hiermee is een bedrag gemoeid van 44*000, Openbare veiligheid. 4* Politie Bij het samenstellen van het beleidsplan is geen rekening gehouden met een reëel groeipercentage van de norm voor materieel van het rijk. In middels is gebleken, dht er wel een reëel groeipercentage wordt gegeven Dit leidt voor 1979 tot een verbetering van de inkomsten met 105.000, Het niet ramen van een reëel groeipercentage heeft er toe geleid dat er een korting is toegepast op het budget voor nieuwe aanschaffingen met 58.000,Nu het groeipercentage gerealiseerd wordt is het naar onze mening billijk, dat de korting van 58.000,ongedaan wordt gemaakt. 5» Aanschaffingen t.b.v. parkeercontroleurs I.v.m. de aanstelling van 8 parkeercontroleurs dient een aantal één malige aanschaffingen te worden gedaan, zoals portofoons, meubilair, typemachines enz. Hiermee is een bedrag gemoeid van 40.000, 6Wegsleepregeling. Ter uitvoering van de Wegenverkeerswet dient een wegsleepregeling fout- geparkeerde voertuigen te worden vastgesteld. De uitvoering van deze regeling vraagt de nodige kosten, waarvan wij veronderstellen, dat deze op de eigenaren van de weg te slepen voertuigen kunnen worden verhaald. - 3 - 7. Onderwijs. Het tekort van de doeluitkering onderwijs loopt extra op met 530.000, in 1979 "tot 1 .424*000,in 1983* Be oorzaak van deze verslechtering is de terugloop van het aantal leerlingen met als gevolg een grote derving van rijksvergoedingen. Zo loopt de onderwijs-uitkering uit het gemeentefonds in 1979 f 194*000,tot 1 .443*000,in 1983 terug. Dit betreft dan het gewoon lager onderwijs. Hierboven komen dan de lagere rijksvergoedingen voor kleuter- en voortgezet onderwijs. Bij de opstelling van de cijfers is er van uit gegaan, dat de oplopende leeg stand na 1980 voor wat betreft het openbaar lager onderwijs, rendabel kan worden gemaakt 8. Nutsbedrijven. De winst van het Elektriciteitsbedrijf over 1979 zal naar het zich laat aanzien 1.000.000,minder bedragen dan geraamd. Voor een deel wordt deze tegenvaller gedekt door een lagere storting in de risico-reserve (zie volgnr. 594)* Het andere deel zal nagenoeg kunnen worden gedekt door een hogere raming van de winstuitkering van de N.V. Frigas. Voorts wordt het reëel geacht de winstuitkeringen van de N.V. Frigas te ver hogen als staat aangegeven. 9. Reiniging en Brandweer. In de afgelopen strenge winter zijn veel extra kosten gemaakt wegens sneeuwruimen en gladheidbestrijden. De totale kosten worden geraamd op 56O.OOO,waarvan 60.000,betrekking heeft op gratificaties personeel en 500.000,op kosten winterdienst Maatschappelijke aangelegenheden. 10. Apparaatskosten Gemeentelijke Sociale Dienst. De nadere ramingen zijn opgezet op basis van de thans bekende gegevens met betrekking tot de personeelsformatie en de automatisering. 11Bij stand. De kosten en baten terzake van het verstrekken van bijstand zijn op een te hoog peil geraamd. Nadere gegevens rechtvaardigen, dat de netto ten laste van de gemeente blijvende kosten 484*000»lager geraamd worden. 12Herscholing en tewerkstelling. In de correcties van de D.S.W. voor 1979 moeten een groot aantal correc ties worden aangebracht in verband met nader bekend geworden gegevens. Enerzijds is het personeelsbestand op een te hoog aantal geraamd, ter wijl anderzijds een gewijzigde opzet A.R.A. hogere uitgaven vragen. Per saldo resulteren de mutaties in een netto hogere last van 58.000, waarvan 80% wordt terugontvangen uit het gemeentefonds. Cultuur. 13* Museum Princessehof In de loop van 1978 zijn twee suppoosten in W.S.W.-verband in het Prin cessehof aangesteld. Hierbij was er vanuit gegaan, dat de salarislasten tot 98% voor subsidie van het Rijk en uit het gemeentefonds in aanmer king zouden komen. Dit blijkt echter niet het geval te zijn. Het laat zich aanzien, dat het "Princessehof" een vergoeding voor de bewezen diensten zal moeten betalen van 15*000,aan de D.S.W.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1979 | | pagina 506