Nota Huisvesting Bestuurscentrum Leeuwarden
Bijlage no. 291. Leeuwarden, 14 juni 1979.
Aan de Gemeenteraad.
Overeenkomstig een door ons aan U gedane toezegging is een studie
verricht betreffende de toekomstige ruimtebehoefte van het bestuurscen
trum van onze gemeente (met inbegrip van de secretarie). De uitkomsten
van deze studie zijn neergelegd in de Nota Huisvesting Bestuurscentrum
Leeuwarden. In deze nota is de desbetreffende ambtelijke werkgroep tot
de conclusie gekomen dat er gerekend over de komende tien jaar met in
achtneming van de door haar gehanteerde normen een ruimte-tekort voor
het bestuurscentrum zal zijn van ca. 2000 m2 netto-vloeroppervlak.
Aan dit tekort kan in redelijke mate tegemoet worden gekomen wan
neer in de jaren 1982 tot en met 1984 een nieuw kantoorgebouw met een
netto-vloeroppervlak van ongeveer 1735 m2 (bruto 2900 m2) wordt gerea
liseerd op de plaats van de voormalige Hofschool en de Sint Anthony-
school. De werkgroep gaat er daarbij vanuit, dat de politiepost in de
voormalige Hofschool elders kan worden ondergebracht, dat het pand
Weerd 19 een kantoorbestemming kan behouden en dat kan worden volstaan
met het beschikbaar stellen van twee kamers van elk 25 m2 voor de (twee
grote) gemeenteraadsfracties, zulks ten behoeve van fractiemedewerkers.
Met betrekking tot de inhoud van de nota merken wij het volgende
op. Wij kunnen ons verenigen met het uitgangspunt dat het bestuurscen
trum, waarvan de gemeentesecretarie een integrerend onderdeel uitmaakt,
zo lang mogelijk in de onmiddellijke omgeving van het Stadhuis gehuis
vest dient te blijven. Een mogelijkheid daartoe is nieuwbouw op de door
de werkgroep aanbevolen plaats. Overigens merken wij op, dat het ons
inziens aanbeveling verdient de politiepost in de onmiddellijke omge
ving van het Stadhuis te handhaven. Met betrekking tot de door de werk
groep gesuggereerde realiseringstermijn hebben wij grote aarzeling.
Voordat tot nieuwbouw op de aangegeven plaats zou kunnen worden overge
gaan dient een nieuw schoolgebouw voor het openbaar basisonderwijs te
zijn gerealiseerd op het door U daartoe aangewezen terrein tussen de
Sint Anthonyschool en de Bollemanssteeg. Wij verwachten dat de in ver
band hiermee noodzakelijke bestemmingsplanprocedure, de grondverwerving,
wellicht ook de sinds kort voor nieuwbouw van scholen vereiste ministe
riële goedkeuringsprocedure het nieuwe schoolgebouw zeker niet binnen
5 jaren gerealiseerd zal zijn en derhalve met nieuwbouw ten behoeve van
het Bestuurscentrum een nog langere tijd gemoeid zal zijn. Door deze
omstandigheid zal zich vin de eerstkomende jaren een aantal knelpunten
op het gebied van de huisvesting van het bestuurscentrum voordoen,
waarvan de oplossing niet zonder meer kan wachten tot het eind van het
volgende decennium.
Uit het overleg dat ter zake in het Seniorenconvent is gevoerd is
gebleken, dat de raming van de ruimtebehoefte van de gemeenteraadsfrac
ties, zoals die in de nota is neergelegd, te laag is en dat op een ter
mijn van vijf jaar een ruimte (inclusief eigen archiefruimte en eventu
eel ruimte voor een fractiemedewerker) voor iedere fractie zeer gewenst,
zo niet noodzakelijk is.
Ook op het gebied van de huisvesting van de secretarie-afdelingen
zullen zich binnen vijf jaar de nodige knelpunten voordoen.
Als meest urgente zaak noemen wij in dit verband met name de huisves
tingssituatie van de afdeling Personeelszaken en Sociale Zaken en Wel-
zijnsaangelegenheden in het pand Hofplein 29. Daarnaast verwachten wij
in deze periode ook knelpunten voor de afdelingen Kabinet en Algemene
Zaken en Ruimtelijke Ordening en Volkshuisvesting in de panden Weerd 19
en Raadhuisplein 21/23 en voor de afdelingen Financiën en Belastingen en
Interne Zaken in het pand Raadhuisplein 36.