Mede ter oplossing van dit probleem voorziet het programma van eisen in de afbraak van de bebouwing tussen de Vegelinstraatde 8e Vegelindwars- straat, Achter de Hoven en de 3e VegelindwarsstraatOverigens is dit niet de enige motivatie voor de afbraak van deze bebouwin Andere dringende overwegingen zijn het woonwijkvreemde karakter en de daarmee samenhangende verstoring van het woonmilieu, de behoefte aan het kunnen realiseren van bergingen en groenvoorzieningen ten behoeve van de direkte woonomgeving. Tenslotte zal bij de nadere invulling bekeken moeten worden of er plaats is voor enige nieuwbouw. Het oplossen van het parkeervraagstuk en het aanbrengen van speel- en groenvoorzieningen is eveneens de reden om de huidige bouwvallige en niet meer aan de eisen voldoende van Sytsemaschool te verplaatsen naar het huidige kaatsveld. Doorhet realiseren van een volwaardige basisschool voor 'openbaar on derwijs op deze plaats kan tevens worden bereikt dat er een integratie komt met de kleuterscholen "Het Koolmeesje" en "De Merel". Wat het gebied tussen de Knoopstraat/Achter de Hoven aan de noordzijde en de Potmarge aan de zuidzijde betreft, zijn wij van oordeel dat hier een unieke gelegenheid ligt voor het aanbrengen van rekreatieve voor zieningen. Het programma van eisen voorziet dan ook in de aanleg van een kaatsveld ter vervanging van het bestaande, volkstuinen, speelter rein, trapveld en dergelijke. Dit gebied heeft daarenboven voldoende ruimte voor het reeds aanwezige Parkherstellingsoord en de Christelijke Pedagogische Akademie Mariënburg. Het gebied zal echter voornamelijk een rekreatieve funktie krijgen, hetgeen ook reeds in oudere plannen tot uitdrukking was gebracht. Voor de fietsers en voetgangers zijn dan ook de nodige voorzieningen gedacht. Tenslotte wordt er bij de planontwikkeling van uitgegaan, dat de Caso- 11th ge handhaafd blijft. Wij zijn van oordeel dat er weinig argumenten zijn aan te dragen om verplaatsing uit milieuhygiënische overwegingen of anderszins te kunnen staven. Het opgestelde uitvoeringsplan is een samenvoeging van de tot heden ont wikkelde plannen door projekt- en kontaktgroepen, waarvan een groot deel reeds door u is bekrachtigd. Wij mogen u dan ook verwijzen naar het be treffende rapport. De uitgangspunten voor de bebouwing van het terrein van de gemeentewerf zijn opgesteld na de kommissie voor de ruimtelijke ordening te hebben gehoord Wij stellen u voor hiermee in te stemmen, in die zin dat het aantal te bouwen woningen op het terrein van de gemeentewerf ca. 100 zal zijn en niet zoals in de plannen wordt voorgesteld minimaal 100. e" Rloemenbuur t Voor dit gebied zijn de stadsvernieuwingsaktiviteiten gering. Het voor dit gebied op te stellen uitvoerings- en bestemmingsplan zal dan ook een konserverend karakter hebben. Volgorde van uitvoering In hoofdstuk 3 van beide (hoofd-)rapporten is uiteen gezet welke motieven een rol hebben gespeeld u voor te stellen de I.S.R. in de eerste plaats van toepassing te verklaren voor de gebieden Oldegalileën en Schil-Oost. Wij mogen u naar de betreffende passages verwijzen. Het voorstel om Olde galileën als eerste uitvoeringsgebied te nemen ligt naar onze mening voor de hand, gezien de reeds op gang zij.nde vernieuwingsaktiviteiten. De voorgestelde volgorde in de Schil-Oost om te starten in Cambuursterpad, gevolgd door Molenpad en Achter de Hoven/Vegelin hangt ook ten nauwste sa men met de stand van zaken en de reële uitvoeringsmogelijkheden. Wij stel len u voor hiermede in te stemmen. De andere deelgebieden in het aanwijzingsgebied zullen daarna aan de orde komen. Wij zijn echter van mening dat de nog te starten aktiviteiten in deze deelgebieden afhankelijk gesteld moet worden van de voortgang in de eerste hierboven genoemde uitvoeringsgebieden en de ontwikkelingen in stads vernieuwingsgebieden buiten de Schil (zie punt 8). Wij zullen er namelijk naar moeten streven de beschikbare middelen en mankracht primair aan te wenden ten behoeve van die gebieden waarvoor de nodige inventariserende werkzaamheden zijn afgerond en de uitvoeringsaktiviteiten reeds zijn ge start, alvorens te beginnen in "braakliggende" stadsvernieuwingsgebieden. Kortom de nadruk zal op de uitvoering komen te liggen in plaats van op de voorbereiding. Dit, in samenhang met het opgestelde tijdschema, heeft konsekwenties op het personele, materiële, organisatorische en financiële vlakEén en ander zal terdege tegen elkaar afgewogen moeten worden. Wij zullen de beraadslagin gen hieromtrent binnenkort afronden en u zonodig voorstellen doen. Aangezien de nadruk vooral komt te liggen op het gereed maken en uitvoeren van civieltechnische plannen, mag verwacht worden dat maatregelen in de personele sfeer nodig zijn bij de hoofdafdeling Openbare Werken van de D.S.O. Voor de hoofdafdelingen Grondbedrijf en Stedebouw/Bouwkunde van de ze dienst spelen deze faktoren overigens eveneens een rol. Het zal u dui delijk zijn dat de huisvesting hierin eveneens betrokken zal moeten worden Het uitgangspunt is echter het in de plannen opgenomen uitvoeringsschema. Verdere toepassing van de I.S.R. Het van toepassing verklaren van de I.S.R. voor de gemeente Leeuwarden brengt ook met zich mee dat het zwaartepunt van de aktiviteiten dient plaats te vinden binnen het financiële kader van deze regeling. Althans indien voor die aktiviteiten financiële steun nodig is van de Rijks overheid, omdat de gebruikelijke subsidiebronnen voor de gemeente Leeuwar den aanzienlijk minder mogelijkheden zullen gaan bieden. Uit het gevoerde overleg met de rijksvertegenwoordigers is ons namelijk gebleken, dat niet èn de I.S.R. èn de bestaande reguliere subsidieregelingen onverkort van toepassing zullen zijn. Dit heeft vooral betrekking op een tweetal zaken, te weten de zogenaamde 80%-regeling en het herstel van de walmuren. De 80% saneringsbijdrage zal buiten de IS.R-gebieden aanzienlijk terug lopen, terwijl subsidie voor herstel van de walmuren in principe alleen wordt toegekend wanneer deze binnen het I.S.R.-gebied zijn gelegen. Om deze reden is de grens van het gebied Schil-0ost dan ook getrokken langs de westzijde van de binnenstadsgracht. Om deze reden zal u binnenkort ook een herzien programma worden aangeboden, waarbij de walmuren binnen het I. S.R.-gebied de eerste urgentie hebben gekregen en het herstel van de muren aan de Weaze en de Voorstreek op een later tijdstip plaats zal moeten vin den. Het bovenstaande betekent naar ons oordeel dat zo spoedig mogel ijk plannen voorbereid dienen te worden voor de binnenstad, waar de 80% subsidie en herstel van walmuren een niet onaanzienlijke rol spelen. Afgezien van de financiële kant van de zaak is de problematiek van de binnenstad ook ander zins van dien aard dat verbetering en herstel geboden zijn.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1979 | | pagina 555