8.800.000,— 2.100.000, 13.700.000,— 15.000.000,— 16.600.000,— 34.900.000,— - 16 - Aangezien voor de binnenstad reeds in 1974 een Struktuurplan is vastgesteld waarin de toekomstige ontwikkelingen zijn aangeduid, verdient het uit prak tische overwegingen aanbeveling de aanwijzing en uitvoeringsplannen voor verschillende deelgebieden parallel te laten lopen. In konkreto betekent dit een soortgelijke werkwijze als thans bij Oldegalileën is toegepast.Te vens heeft dit het voordeel dat tegelijkertijd het bestemmingsplan kan worden ontwikkeld. Het kunnen beschikken over een de burgers bindend bestemmingsplan is name lijk noodzakelijk in de binnenstad, gezien de ingewikkeldheid van de pro blematiek als gevolg van de eigendomsverhoudingen, de binnenkort te ver wachten aanwijzing tot beschermd stadsgezicht en de optredende funktiewij- zigingen en gebruiksmogelijkheden. In de eerste plaats zullen voor die gebieden uitvoeringsplannen gereed ge maakt worden waarvoor u de uitgangspunten van het stedebouwkundige plan reeds hebt vastgesteld. Op de voor u bij de stukken ter inzage gelegde te kening zijn dit de donker gekleurde gebieden: Rondom de Grote Kerk (exclu sief het Vijzelblok)BagijnestraatBlokhuisplein en Bonifatiuskerk/Turf- markt. Het bestemmingsplan voor het eerstgenoemde gebied zal nog dit jaar in procedure worden gebracht. De voorbereiding van dit bestemmingsplan vergt ekstra tijd omdat het het eerste is dat afgestemd wordt op de eisen in het kader van het beschermde stadsgezicht. Wij verwachten dat het met de hier bij opgedane ervaringen mogelijk is de bestemmingsplannen voor de andere (binnenstads-)gebieden in een sneller tempo gereed te hebben. In de tijd gezien, mede gerelateerd aan de werkzaamheden ten behoeve van de Schil-Oost streven wij er naar u voor het eind van 1980 de uitvoerings plannen voor de genoemde gebieden voor te leggen, zodat die nog datzelfde jaar ter goedkeuring aan de minister kunnen worden aangeboden. Wat betreft de overige stadsvernieuwingsgebieden, met name ten zuiden van de spoorlijn Leeuwarden/Groningen, is de problematiek minder urgent. Op de voor u ter inzage gelegde tekening zijn die gebieden donker gekleurd aan geduid. Het sprekendst is de problematiek in het gebied Huizum-Bornia Voor dit gebied is echter in het verleden een saneringsbeschikking ont vangen en om deze reden valt het buiten de werkingssfeer van de ISRVoor dit en de andere gebieden, zoals Huizum-West en Huizum-Dorp zullen de in het gemeentelijk Beleidsplan voor stadsvernieuwing gereserveerde middelen aangesproken moeten worden. 9Bestemmingsplannen Een onontbeerlijke schakel in het stadsvernieuwingsproces iszolang de Wet op de Stadsvernieuwing geen kracht van wet heeft gekregen het bestemmings plan. Alleen een dergelijk plan kan de burgers binden en de basis vormen voor de eventuele onteigening. Overigens bepalen de I.S.R. en de daarbij behorende richtlijnen ook dat de goedkeuring van een uitvoeringsplan afhan kelijk is van het kunnen schikken over een bestemmingsplan of een ontwerp daarvan. In uitzonderingsgevallen wordt genoegen genomen met de bescher ming op grond van een voorbereidingsbesluit ex artikel 21 Wet Ruimtelijke Ordening. Het werkschema gaat er dan ook vanuit dat het bestemmingsplan tegelijk met het uitvoeringsplan wordt ontworpen. Praktisch gezien is dit ook aan te bevelen omdat de voor het bestemmingsplan benodigde gegevens - met uitzondering van de voorschriften - ook minimaal nodig zijn voor het uitvoeringsplan. Verder zullen ook onteigeningsplannen in konsept gereed worden gemaakt, bedoeld om als ultimum remedium te worden gehanteerd. - 17 - Volgens het meergenoemde tijdschema zullen de bestemmings- en uitvoerings plannen voor Cambuursterpad medio 1980, voor Molenpad eind 1980, en voor Achter de Hoven medio 1981 gereed zijn. Om ongewenste ontwikkelingen in de tussenliggende periode te weren is het noodzakelijk dat voor die gebieden thans een voorbereidingsbesluit wordt genomen. Een voorstel daartoe treft u aan in bijlage nr. 289. Voor het gebied Oldegalileën is dit niet nodig, aangezien het ontwerp-be- stemmingsplan binnenkort ter visie kan worden gelegd. 10. Financiën Vooraf merken wij op dat als gevolg van de snelheid waarmee de stukken op gesteld moesten worden in de financiële bijlage enkele schoonheidsfoutjes zijn geslopen. Wij zullen deze in dit onderdeel signaleren en zonodig wij zigen. De in de bij lagen opgenomen kostenramingen vertonen het volgende totaalbeeld (in afgeronde bedragen) OmschrijvingKostenOpbrengsten Tekort Oldegalileën 12.000.000,— 3.200.000,— 8.800.000,— Bloemenbuurt - 4.800.000,- 2.700.000,- 2.100.000, Cambuursterpad - 16.100.000,- 2.400.000,- 13.700.000, Molenpad - 17.400.000,— - 2.400.000,— - 15.000.000,— Achter de Hoven/Vegelin - 20.300.000,- 3.700.000,- 16.600.000, Rest Schil-Oost - 46.300.000,- 11.400.000,- 34.900.000, Totaal 116.900.000,— 25.800.000,— 91.100.000,— In deze kalkulaties zijn zowel de voorbereidingskosten als de uitvoerings kosten begrepen. Omdat de voorbereidingskosten een andere subsidietitel hebben (artikel 16 I.S.R.) dan de uitvoeringskosten (artikel 17 I.S.R.) kunnen deze kosten niet in één kalkulatie worden ondergebrachtDaarom ge ven wij hieronder een nadere splitsing van de tekorten, voor zover die voortvloeien uit de voorbereidings- en de uitvoeringskosten. Omschrijving Tekort Oldegalileën Bloemenbuurt - Cambuursterpad - Molenpad - Achter de Hoven/Vegelin - Rest Schil-Oost - Voorbereiding 300.000,— 600.000,— 700.000,— 400.000,— - 1.000.000,— - 2.300.000,— Uitvoering 8.500.000,- 1.500.000,- 13.000.000,- 14.600.000,- 15.600.000,- 32.600.000,- Totaal 91.100.000,— 5.300.000,— 85.800.000,— Onder verwijzing naar de toelichtingen en specifikaties zoals die zijn op genomen in de bijlage, delen wij u het volgende mede. a* Voorbere id i ngskos teri Ingevolge artikel 16 van de I.S.R. kan de Minister aan de gemeente een bijdrage verlenen in de kosten van voorbereiding van een verbeterings- of herindelingsplan.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1979 | | pagina 556