8.800.000,—
2.100.000,
13.700.000,—
15.000.000,—
16.600.000,—
34.900.000,—
- 16 -
Aangezien voor de binnenstad reeds in 1974 een Struktuurplan is vastgesteld
waarin de toekomstige ontwikkelingen zijn aangeduid, verdient het uit prak
tische overwegingen aanbeveling de aanwijzing en uitvoeringsplannen voor
verschillende deelgebieden parallel te laten lopen. In konkreto betekent
dit een soortgelijke werkwijze als thans bij Oldegalileën is toegepast.Te
vens heeft dit het voordeel dat tegelijkertijd het bestemmingsplan kan
worden ontwikkeld.
Het kunnen beschikken over een de burgers bindend bestemmingsplan is name
lijk noodzakelijk in de binnenstad, gezien de ingewikkeldheid van de pro
blematiek als gevolg van de eigendomsverhoudingen, de binnenkort te ver
wachten aanwijzing tot beschermd stadsgezicht en de optredende funktiewij-
zigingen en gebruiksmogelijkheden.
In de eerste plaats zullen voor die gebieden uitvoeringsplannen gereed ge
maakt worden waarvoor u de uitgangspunten van het stedebouwkundige plan
reeds hebt vastgesteld. Op de voor u bij de stukken ter inzage gelegde te
kening zijn dit de donker gekleurde gebieden: Rondom de Grote Kerk (exclu
sief het Vijzelblok)BagijnestraatBlokhuisplein en Bonifatiuskerk/Turf-
markt. Het bestemmingsplan voor het eerstgenoemde gebied zal nog dit jaar
in procedure worden gebracht. De voorbereiding van dit bestemmingsplan vergt
ekstra tijd omdat het het eerste is dat afgestemd wordt op de eisen in het
kader van het beschermde stadsgezicht. Wij verwachten dat het met de hier
bij opgedane ervaringen mogelijk is de bestemmingsplannen voor de andere
(binnenstads-)gebieden in een sneller tempo gereed te hebben.
In de tijd gezien, mede gerelateerd aan de werkzaamheden ten behoeve van
de Schil-Oost streven wij er naar u voor het eind van 1980 de uitvoerings
plannen voor de genoemde gebieden voor te leggen, zodat die nog datzelfde
jaar ter goedkeuring aan de minister kunnen worden aangeboden.
Wat betreft de overige stadsvernieuwingsgebieden, met name ten zuiden van
de spoorlijn Leeuwarden/Groningen, is de problematiek minder urgent. Op de
voor u ter inzage gelegde tekening zijn die gebieden donker gekleurd aan
geduid. Het sprekendst is de problematiek in het gebied Huizum-Bornia
Voor dit gebied is echter in het verleden een saneringsbeschikking ont
vangen en om deze reden valt het buiten de werkingssfeer van de ISRVoor
dit en de andere gebieden, zoals Huizum-West en Huizum-Dorp zullen de in
het gemeentelijk Beleidsplan voor stadsvernieuwing gereserveerde middelen
aangesproken moeten worden.
9Bestemmingsplannen
Een onontbeerlijke schakel in het stadsvernieuwingsproces iszolang de Wet
op de Stadsvernieuwing geen kracht van wet heeft gekregen het bestemmings
plan. Alleen een dergelijk plan kan de burgers binden en de basis vormen
voor de eventuele onteigening. Overigens bepalen de I.S.R. en de daarbij
behorende richtlijnen ook dat de goedkeuring van een uitvoeringsplan afhan
kelijk is van het kunnen schikken over een bestemmingsplan of een ontwerp
daarvan. In uitzonderingsgevallen wordt genoegen genomen met de bescher
ming op grond van een voorbereidingsbesluit ex artikel 21 Wet Ruimtelijke
Ordening. Het werkschema gaat er dan ook vanuit dat het bestemmingsplan
tegelijk met het uitvoeringsplan wordt ontworpen. Praktisch gezien is dit
ook aan te bevelen omdat de voor het bestemmingsplan benodigde gegevens
- met uitzondering van de voorschriften - ook minimaal nodig zijn voor het
uitvoeringsplan. Verder zullen ook onteigeningsplannen in konsept gereed
worden gemaakt, bedoeld om als ultimum remedium te worden gehanteerd.
- 17 -
Volgens het meergenoemde tijdschema zullen de bestemmings- en uitvoerings
plannen voor Cambuursterpad medio 1980, voor Molenpad eind 1980, en voor
Achter de Hoven medio 1981 gereed zijn. Om ongewenste ontwikkelingen in de
tussenliggende periode te weren is het noodzakelijk dat voor die gebieden
thans een voorbereidingsbesluit wordt genomen. Een voorstel daartoe treft
u aan in bijlage nr. 289.
Voor het gebied Oldegalileën is dit niet nodig, aangezien het ontwerp-be-
stemmingsplan binnenkort ter visie kan worden gelegd.
10. Financiën
Vooraf merken wij op dat als gevolg van de snelheid waarmee de stukken op
gesteld moesten worden in de financiële bijlage enkele schoonheidsfoutjes
zijn geslopen. Wij zullen deze in dit onderdeel signaleren en zonodig wij
zigen.
De in de bij lagen opgenomen kostenramingen vertonen het volgende totaalbeeld
(in afgeronde bedragen)
OmschrijvingKostenOpbrengsten Tekort
Oldegalileën 12.000.000,— 3.200.000,— 8.800.000,—
Bloemenbuurt - 4.800.000,- 2.700.000,- 2.100.000,
Cambuursterpad - 16.100.000,- 2.400.000,- 13.700.000,
Molenpad - 17.400.000,— - 2.400.000,— - 15.000.000,—
Achter de Hoven/Vegelin - 20.300.000,- 3.700.000,- 16.600.000,
Rest Schil-Oost - 46.300.000,- 11.400.000,- 34.900.000,
Totaal 116.900.000,— 25.800.000,— 91.100.000,—
In deze kalkulaties zijn zowel de voorbereidingskosten als de uitvoerings
kosten begrepen. Omdat de voorbereidingskosten een andere subsidietitel
hebben (artikel 16 I.S.R.) dan de uitvoeringskosten (artikel 17 I.S.R.)
kunnen deze kosten niet in één kalkulatie worden ondergebrachtDaarom ge
ven wij hieronder een nadere splitsing van de tekorten, voor zover die
voortvloeien uit de voorbereidings- en de uitvoeringskosten.
Omschrijving
Tekort
Oldegalileën
Bloemenbuurt -
Cambuursterpad -
Molenpad -
Achter de Hoven/Vegelin -
Rest Schil-Oost -
Voorbereiding
300.000,—
600.000,—
700.000,—
400.000,—
- 1.000.000,—
- 2.300.000,—
Uitvoering
8.500.000,-
1.500.000,-
13.000.000,-
14.600.000,-
15.600.000,-
32.600.000,-
Totaal
91.100.000,— 5.300.000,— 85.800.000,—
Onder verwijzing naar de toelichtingen en specifikaties zoals die zijn op
genomen in de bijlage, delen wij u het volgende mede.
a* Voorbere id i ngskos teri
Ingevolge artikel 16 van de I.S.R. kan de Minister aan de gemeente een
bijdrage verlenen in de kosten van voorbereiding van een verbeterings-
of herindelingsplan.