- 20 - Uit recente informatie is ons echter gebleken, dat mede gelet op de er varingen in andere IS.R.-gemeenten, tegen inbreng van de eigen appa raatskosten bij de voorbereiding en de uitvoering van technische werken geen bezwaar wordt gemaakt, mits de kosten van het eigen apparaat en de te maken kosten bij inschakeling van eksterne bureaus tesamenniet uit gaan boven de gehanteerde norm van 15% der kosten. Aan deze voorwaarde voldoen de kalkulaties als gemiddelde, zodat wij tegen deze toepassing geen bezwaren hebben. In de kalkulaties komen de kosten van werkvoorbe reiding en toezicht bij de uitvoering niet overal als afzonderlijke grootheden tot uitdrukking, hetgeen in de voorbesprekingen reeds als een bezwaar naar voren is gebracht. Globaal kunnen wij het volgende beeld geven aan de hand van de opgestelde kostenbegrotingen: Voorbereiding Verwerving Openbare werken in verblij fsgebieden Bijzondere civiel technische werken Sociale kulturele voorzieningen Totaal Totaal 5.000.000,— - 23.000.000,— - 35.000.000,— - 50.000.000,— 3.000.000,— 116.000.000,— Voorbereiding en toezicht 4.600.000,— - 6.500.000,— 400.000,— 1 1 .500.000,— Uitvoeringskos ten 30.400.000,— - 43.500.000,— - 2.600.000,— 76.500.000,— Uit de toelichting op de kalkulaties blijkt, dat in de geraamde kosten voor uitvoering van openbare werken in de verblijfsgebieden nagenoeg geen bedragen zijn geraamd voor "onvoorzien en afronding" terwij 1 in de ramingen van bijzondere civieltechnische werken daarvoor 8 a 10% is op genomen. In het vooroverleg is gebleken, dat tegen het ramen van posten voor onvoorzien en afrondingen bij het Rijk bezwaren bestaan. Aangezien toch een jaarlijkse afrekening plaats vindt op basis van wer kelijk gemaakte kosten, hebben wij er geen bezwaar tegen de raming voor bijzondere civieltechnische werken te verlagen met rond 3.600.000, zodat in die ramingen geen posten voor onvoorzien en afronding meer zijn opgenomen. Daar staat dan tegenover, dat aan de opbrengstenzijde (subsidies en bijdragen) een korrektie moet worden aangebracht van rond 1.200.000,zie pagina 9 van de toelichting op de kalkulaties zodat het nadelig saldo uiteindelijk wordt verlaagd met 2.400.000, In de raming van de opbrengsten is een onjuiste berekening gemaakt met betrekking tot de verfijningsuitkeringen voor rioolaansluitingen. Ge raamd is namelijk een opbrengst voor 48 woningen a 760,per wonin gen gedurende 25 jaar 812.000,Omdat de uitkering zich uitstrekt over een periode van 25 jaar had de opbrengst geraamd moeten worden op basis van kontante waarde, dat is rond 400.000,zodat het nadelig saldo met 412.000,(rond 400.000,toeneemt. Recapitulatie In de bij deze raadsbrief behorende stukken zijn de kosten en opbreng sten als volgt geraamd (in afgeronde bedragen): - 21 - Kosten Opbrengsten Tekort 116.900.000,— - 25.800.000,— 91.100.000,— Voorgesteld wordt de volgende mutaties aan te brengen: Voorbereidingskosten - f 2.110.500, Gemeentewerf 3.900.000, Onvoorzien en afronding - - 3.600.000, Minder subsidies en bijdragen - 1.200.000, Minder verfijningsuitkering 400.000, Per saldo minder tekort 2.210.500, Resteert f 88.889.500, In verband met de subsidie-aanvragen te splitsen in: Kosten van voorbereiding ex artikel 16 I.S.R. 3.189.500, Kosten van uitvoering ex artikel 17 I.S.R. f 85.700.000, e. Voorschotten_en werkkapitaal Ingevolge de artikelen 18 en 19 van de I.S.R. kan de Minister op verzoek van het gemeentebestuur, nadat de aanwijzing tot stadsvernieuwingsge bied is goedgekeurd, voorschotten en een werkkapitaal verstrekken. Het voorschot op de voorbereidingskosten bedraagt maksimaal 80% van de te verwachten bijdrage. Het werkkapitaal maksimaal 5% van het verwachte nadelige saldo op de uitvoeringskosten. Wij stellen u voor de Minister thans reeds te verzoeken het voorschot en werkkapitaal ter beschikking te stellen. Mede gelet op het feit dat het voorschot en het werkkapi taal na drie jaar moet zijn verrekend, lijkt het ons juist deze aan vraag alleen te betrekken op de geraamde voorbereidingskosten en nade lige saldi voor de gebieden die het eerst in uitvoering worden genomen c.q. waarvoor een uitvoeringsplan wordt gemaaktDit zijn dan achtereen volgens Oldegalileën, CambuursterpadMolenpad en Achter de Hoven/Vege- lin. fAdministratie Ingevolge artikel 26 van de I.S.R. worden bijdragen in de voorberei- dings- en uitvoeringskosten, alsmede voorschotten en werkkapitaal slechts betaalbaar gesteld indien de gemeente voor de gehele stadsver nieuwingsoperatie een afzonderlijke administratie voert welke voor door de Minister aan te wijzen personen toegankelijk moet zijn. Verder kan de Minister aanwijzingen geven voor de inrichting van die ad- ministrat ie Vooruitlopend op het van toepassing verklaren van de I.S.R. op de ge meente Leeuwarden is reeds bij de behandeling van het beleidsplan voor de jaren 1979 - 1983 door u als hoofdlijn aanvaard, dat de administra tie van de stadsvernieuwing zal worden gevoerd bij de D.S.O.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1979 | | pagina 558