Np. 8692.
DE RAAD DER GEMEENTE LEEUWARDEN;
Gelezen het voorstel van Burgemeester en Wethouders van 14 juni 1979
(bijlage no. 303);
BESLUIT:
I. de spinnekopmolen voor een bedrag van 1,van 4e Stichting "De
Fryske Mole" in eigendom over te nemen;
II. een krediet van 24.000,beschikbaar te stellen ten behoeve van
het treffen van een aantal voorzieningen in verband met de overname
van deze molen.
Aldus vastgesteld in de openbare verga
dering van
Voorzitter.
Secretaris.
Pré-advies omtrent het verzoek van een aantal bewoners van de Jan Veth-
straat en de Jan Tooropstraat betreffende het bestemmen van deze straten
tot woonerf en het wijzigen van de verkeerscirculatie in enkele aangren
zende straten.
Bijlage no. 304 Leeuwarden, 14 juni 1979.
Aan de Gemeenteraad.
Een aantal bewoners van de Jan Vethstraat en de Jan Tooropstraat
heeft bij brief van 1 december 1978 verzocht deze straten te bestemmen
tot woonerf en verder om voor de Jongkindstraat en de Dirk Boutsstraat
(respectievelijk in de richting van de Jan Vethstraat en de Aert van
der Neerstraat) éénrichtingsverkeer in te stellen. Op 8 januari j.l. be
sloot U deze brief in onze handen te stellen om pré-advies. Na advies
van de Verkeerscommissie te hebben ingewonnen delen wij U het volgende
mede.
Begin vorig jaar heeft mevrouw G. Hilboezen, Jan Vethstraat 3, mon
deling het verzoek gedaan om de Jan Vethstraat en de Jan Tooropstraat af
te sluiten voor gemotoriseerd verkeer. De reden voor dit verzoek was,
dat het verkeer van en naar de autoboxen, die zijn gelegen achter de wo
ningen aan de oostzijde van de Aert van der Neerstraat, een bedreiging
zou zijn voor de in de Jan Vethstraat en de Jan Tooropstraat spelende
kinderen. Dit verzoek hebben wij indertijd afgewezen, omdat een onderzoek
van de verkeerspolitie had uitgewezen, dat de betreffende automobilisten
voor het bereiken van de autoboxen om reden van verkeersveiligheid gebruik
maken van laatstgenoemde straten in plaats van de Dirk Boutsstraat en de
Jongkindstraat. Wanneer door de afsluiting van de Jan Vethstraat en de
Jan Tooropstraat de automobilisten nog slechts gebruik zouden kunnen ma
ken van de Dirk Boutsstraat en de Jongkindstraat, zou dit de verkeersveilig
heid ons inziens niet ten goede komen, aangezien dan de confrontatie met
het doorgaande wijkverkeer groter zou worden.
Voor wat betreft het "thans ingediende verzoek kan het volgende worden
opgemerkt:
a. Het instellen van een woonerf.
Op 5 juni 1978 hebt U het structuurrapport Huizum-West aanvaard, dat
als basis moet dienen voor de stedebouwkundige ontwikkeling van dit gebied.
De hierboven genoemde straten maken deel uit van deelgebied vier. Het
hiervoor te maken bestemmingsplan zal grotendeels een conserverend karakter
dragen. De specifieke functie van de straten zal daarin worden aangegeven
overeenkomstig de door Uw Raad aanvaarde verkeersstructuur in dit plange
bied. In de planvoorschriften zal de mogelijkheid tot herinrichting van
de straten tot uitdrukking worden gebracht. Het ligt in de bedoeling om
het ontwerp-bestemmingsplan medio volgend jaar ter visie te leggen.
De adressanten wijzen er reeds op, dat de eventuele aanwijzing van
genoemde straten tot woonerf in overeenstemming dient te zijn met de door
de Minister van Verkeer en Waterstaat dienaangaande vastgestelde minimum
eisen. In de brief van de bewoners wordt gesteld, dat het woongedeelte
van de Jan Tooropstraat en de Jan Vethstraat momenteel al dusdanig is in
gericht, dat met betrekkelijk weinig moeite en geld hier een woonerf van
is te maken, dat aan deze eisen zal voldoen. Hoewel dit laatste misschien
juist is, menen wij U op het volgende te moeten wijzen: