3-7 |a 92. Hoe zijn de ontwikkelingen m.b.t. de bestemming van het N.S. ter rein ten zuiden van het station? P 93- Het is de bedoeling, dat een van de 12 expeditie knooppunten in den lande in Leeuwarden wordt ge vestigd. Blijkens persberichten is de P.T.T. samen met de N.S. in gesprek met de gemeente over nieuwbouw voor dit doel, die "ergens aan de rail verbinding" zou worden geprojecteerd, in 6 steden zijn buurtbewoners in middels in aktie gekomen, omdat over deze vestigingen geen inspraak aan de betrokken wijkbewoners zou morden verleend en omdat deze ex peditieknooppunten diverse vormen van overlast (o.a. geluidhinder, lichtuitstraling, visuele hinder - de gebouwen worden gemiddeld 20 m ïoog) met zich mee zouden brengen. Vat is de stand van zaken in Leeuwarden en hoe denkt het colle ge in dit kader over de hierover vermelde punten? Nadat daarover beleidsuitspraken zijn gedaan, kan de verdere ont wikkeling van een bestemmings plan voor de Oude Veemarkt ter hand worden genomen. 92/ Vorig jaar heeft de Raad het 93 struktuurrapport "Huizum-West vastgesteld. De hierin uiteenge zette globale lijnen worden thans in bestemmingsplannen voor de onderscheiden deelgebieden uitge werkt. Met betrekking tot een meer gedetailleerde uitwerking van de N.S.-terreinen ten zuiden van het station wordt in het kader van het periodieke overleg in de "Overleggroep Spoorwegemplace ment" bestaande uit vertegenwoor digers van de gemeente en de N.S., nog onderzoek gedaan. Na afronding van het overleg om trent dit onderdeel zal de desbe treffende projectgroep ons nader rapporteren. Hierna zullen wij, de Commissie voor de Ruimtelijke Ordening gehoord, een standpunt bepalen omtrent de gewenste be stemming van de bedoelde terrei nen. Wij zijn voornemens de onderschei den ontwerp-bestemmingsplannen medio 1980 in procedure te bren gen. Bij de studie omtrent de toekom stige ontwikkeling van het sta tionsgebied wordt inderdaad re kening gehouden met de vestiging van een expeditieknooppunt van de P.T.T. Hierbij zullen de as pecten geluidhinder, lichtuit straling en visuele hinder betrok ken worden. De besprekingen in de overleggroep spoorwegemplacement waar de vestiging van het knoop punt meermalen ter sprake is ge weest, hebben er toe geleid dat de aanvankelijke gedachte is ver laten om een situering aan de zuidzijde van het emplacement te kiezen. De thans gedachte plaats ligt zodanig op het emplacement, dat geen nadelige gevolgen voor de omgeving zijn te verwachten.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1979 | | pagina 402