8. aan de goedkeuring van Burgemeester en Wethouders zijn onderworpen de be
sluiten van de Stichting betreffende:
a. het verwerven, bezwaren of vervreemden van onroerend goed;
b. het wijzigen van de statuten van de Stichting;
c. het aangaan van geldleningen en het uitlenen van gelden;
9. al hetgeen door de gemeente terzake van de verleende garantie mocht worden
betaald blijft als schuld op de Stichting rusten;
over het bedrag dezer schuld wordt, totdat zij is opgelost, jaarlijks op
31 december rente op rente bijgeschreven, berekend naar hetzelfde percentage
als geldt voor de geldlening;
10. wijst de verlies- en winstrekening van de Stichting over enig jaar een
winstsaldo aan, dan zal de Stichting ter voldoening van een schuld als be
doeld onder 9 aan de gemeente betalen een bedrag gelijk aan die schuld, of,
zo deze hoger is dan het winstsaldo, tot een bedrag van het winstsaldo;
11. de Stichting is verplicht de aan de geldlening en aan de garantieovereen
komst verbonden voorwaarden stipt na te komen;
12. alle kosten en rechten, vallende op het afsluiten van de garantieovereen
komst komen ten laste van de Stichting;
13. Burgemeester en Wethouders zijn bevoegd zolang de in de garantieovereen
komst bedoelde geldlening niet geheel zal zijn afgelost, zo nodig nadere
voorwaarden te stellen.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering
van
Voorzitter,
Secretaris.
- 2 -
Pré-advies omtrent de brieven van de belangenvereniging Oranjewijk inzake
het onderzoek naar de eventuele toename van vrachtverkeer op het traject
Willem Lodewijkstraat-Achter de Hoven-Zuidergrachtswal als gevolg van de
afsluiting van de Emmakade Z.Z. voor vrachtverkeer in westelijke richting.
Bijlage no. 357. Leeuwarden, 11 september 1980.
Aan de Gemeenteraad.
De belangenvereniging Oranjewijk heeft bij brieven van 9 en 27 mei
j.l. aangedrongen op spoedige afronding van het tijdens Uw vergadering van
28 januari 1980 toegezegde onderzoek naar de gevolgen van de afsluiting van
de Emmakade Z.Z. voor vrachtverkeer in westelijke richting, voor het traject
Willem Lodewijkstraat-Achter de Hoven-ZuidergrachtswalIn laatstgenoemde
brief staan de resultaten van verkeerstellingen, die de belangenvereniging
zelf heeft laten verrichten.
Op 2 juni j.l. hebt U besloten adressante te berichten, dat de resultaten
van gemeentelijke verkeerstellingen op dit traject nog werden geanalyseerd
en dat verder steekproefsgewijze zou worden nagegaan, wat de verhouding vracht—
verkeer-overig gemotoriseerd verkeer op deze route is. Aan de hand van de
resultaten van één en ander zou voorts in augustus j.l. een beslissing worden
genomen over eventueel nader te nemen verkeersmaatregelen. Verder werd toege
zegd, dat de door de belangenvereniging verstrekte gegevens in de beschouwing
en zouden worden betrokken.
In het onderstaande wordt commentaar geleverd op de inhoud van de beide
brieven, waarbij in het bijzonder wordt ingegaan op de conclusies, die in de
tweede brief van de belangenvereniging worden getrokken.
Deze conslusies zijn:
1 dat het vrachtverkeer vanaf de rondweg op meergenoemd traject na de af
sluiting van de Emmakade Z.Z. voor vrachtverkeer in westelijke richting
enorm is toegenomen;
2. dat de gewijzigde voorrangsregeling op het Zuiderplein, in tegenstelling
tot wat ons college hiervan had verwacht, er niet toe heeft geleid dat het
vrachtverkeer gebruik maakt van de rondweg;
3. dat met de voorgenomen asfaltering van het gedeelte Achter de Hoven, tussen
de Maria Louisastraatde overlast van vrachtverkeer niet zal zijn opge
lost
4. dat geconstateerd moet worden, dat het vrachtverkeer vanuit de stad rich
ting Groningen of Drachten bovenbedoelde route steeds meer als sluiproute
gaat gebruiken.
De resultaten van de door de belangenvereniging gehouden verkeerstellingen
stemmen in grote lijnen overeen met die, welke afkomstig zijn van de Dienst
Stadsontwikkeling. Deze dienst heeft in de periode van 17 april tot 12 mei
1980 mechanische tellingen verricht en op 20 en 29 mei 1980 een kentekenregi
stratie-onderzoek gehouden. De onderzoekresultaten zijn verder onder meer
vergeleken met de uitkomsten van tellingen, die de bewoners van de Emmakade
Z.Z., vóór de afsluiting van deze straat voor vrachtverkeer in westelijke
richting, hebben gehouden. Daarbij moet worden aangetekend, dat niet alle
waarnemingen onderling geheel vergelijkbaar zijn, omdat deze niet op dezelfde
tijdstippen en plaatsen zijn verricht.
Hoewel er zoals gezegd cijfermatig een grote mate van overeenstemming is
tussen de onderzoekresultaten van de belangenvereniging en die van de dienst,
menen wij ten aanzien van de door de belangenvereniging getrokken conclusies
op grond van het volgende evenwel tot een ander standpunt te moeten komen.
1. De toename van het aantal vrachtauto's op de Willem Lodewijkstraatna af
sluiting van de Emmakade N.Z. en Z.Z. is (in verhouding tot het totale
aantal motorvoertuigen) ongeveer 4 toename van het aantal personen
auto's (ten opzichte van het totale aantal motorvoertuigen) is echter
11,5 Wij hebben op dit moment geen verklaring voor laatstgenoemd per-^
centageHet vermoeden bestaat, dat de totale verkeerstoename (mede)
wordt veroorzaakt door enkele factoren die thans nog onbekend zijn.