2. De stelling van adressante, dat de gewijzigde voorrangsregeling op
het Zuiderplein niet het beoogde gevolg heeft gehad, namelijk dat het
doorgaande vrachtverkeer gebruik zal gaan maken van de rondweg, lijkt
ons in algemene zin onjuist. Wanneer wordt uitgegaan van de ons bekende
cijfers over het aantal vrachtauto's dat in de oude verkeerssituatie
gebruik maakte van de Emmakade Z.Z., dan zou zonder wijziging de toename
van het vrachtverkeer op de Willem Lodewijkstraat ongeveer twee keer
zo groot moeten zijn. De ingebouwde barrières, te weten afsluiting van
de Emmakade Z.Z. en de gewijzigde voorrangsregeling op het Zuiderplein,
hebben echter tot gevolg gehad, dat 50 van dit vrachtverkeer öf' inder
daad gebruik is gaan maken van de rondweg öf een andere route dan de
Willem Lodewijkstraat is gaan volgen.
5. De asfaltering van het door adressante bedoelde gedeelte van Achter de
Hoven is op zichzelf geen maatregel, waardoor het vrachtverkeer op ge
noemd traject zal afnemen. Wèl zal echter, als gevolg van deze maat
regel, de hinder tengevolge van trillingen kunnen worden beperkt.
4. De stelling, dat het vrachtverkeer vanuit de stad, met bijvoorbeeld
de bestemming Groningen, niet op de Willem Lodewijkstraat zou thuishoren
maar op de rondweg is slechts gedeeltelijk juist. Het verkeer dat vanuit
het centrum komt dient, om de rondweg te kunnen bereiken, zoveel mogelijk
van de hoofdwegen ingevolge het Verkeersstructuur- en ïïitwerkingsplan
gebruik te maken. De Willem Lodewijkstraat is, zoals IJ bekend is, als
zodanig aangewezen.
Gelet op het vorenstaande zien wij vooralsnog geen aanleiding om met
betrekking tot het vrachtverkeer tot aanvullende verkeersmaatregelen te
komen voor het traject Willem Lodewijkstraat-Achter de Hoven-Zuidergrachts-
wal. De verkeersontwikkeling in dit gebied behoudt niettemin onze aandacht.
Aanvullend merken wij nog op, dat ons uit de gehouden steekproef is
gebleken, dat naar verhouding veel auto's van de reinigingsdienst deel uit
maakten van het geregistreerde vrachtverkeer. Na contacten hieromtrent met
deze dienst is komen vast te staan, dat vanaf juni j.l. een groot aantal van
deze auto's gebruik is gaan maken van de rondweg zodat een deel van de ge
signaleerde hinder is weggenomen.
Wij stellen IJ voor adressante in bovenstaande zin te berichten.
Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden,
J.S. Brandsma Burgemeester.
W.J.G. Reumer
Secretaris.
Klacht bewoners verzorgingshuis Triotel over warme maaltijden.
B jlage nr. 358. Leeuwarden, 11 september 1980.
Aan de Gemeenteraad.
Naar aanleiding van een brief van bewoners van het verzorgingshuis Triotel
over de warme maaltijden merken wij het volgende op.
In oktober 1979 is in Triotel een nieuw maaltijddistributiesysteem ingevoerd
met een keuzemogelijkheid van de componenten van de warme maaltijd, hetgeen een
verbetering is ten opzichte van de oude situatie.
Uit een dezerzijds ingesteld onderzoek is gebleken dat binnen de dienst alles
in het werk wordt gesteld om de kwaliteit van de maaltijden voor de bewoners te
waarborgen. In dat verband zij nog vermeld, dat vanaf september de bewoners maan
delijks zal worden gevraagd naar hun ervaringen met-betrekking tot de warme maal
tijden. Tenslotte zij nog vermeld, dat de bewonerscommissie van het verzorgings
huis zich - blijkens de voor de raad ter inzage gelegde brief - van de klachten
distantieert.
Onder de mededeling, dat de Commissie voor de Dienst voor de Gezondheidszorg
zich hiermee kan verenigen, stellen wij U voor de brief voor kennisgeving aan te
nemen.
Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden,
3.S. Brandsma, Burgemeester.
W.3.G. Reumer, Secretaris.