2. De stelling van adressante, dat de gewijzigde voorrangsregeling op het Zuiderplein niet het beoogde gevolg heeft gehad, namelijk dat het doorgaande vrachtverkeer gebruik zal gaan maken van de rondweg, lijkt ons in algemene zin onjuist. Wanneer wordt uitgegaan van de ons bekende cijfers over het aantal vrachtauto's dat in de oude verkeerssituatie gebruik maakte van de Emmakade Z.Z., dan zou zonder wijziging de toename van het vrachtverkeer op de Willem Lodewijkstraat ongeveer twee keer zo groot moeten zijn. De ingebouwde barrières, te weten afsluiting van de Emmakade Z.Z. en de gewijzigde voorrangsregeling op het Zuiderplein, hebben echter tot gevolg gehad, dat 50 van dit vrachtverkeer öf' inder daad gebruik is gaan maken van de rondweg öf een andere route dan de Willem Lodewijkstraat is gaan volgen. 5. De asfaltering van het door adressante bedoelde gedeelte van Achter de Hoven is op zichzelf geen maatregel, waardoor het vrachtverkeer op ge noemd traject zal afnemen. Wèl zal echter, als gevolg van deze maat regel, de hinder tengevolge van trillingen kunnen worden beperkt. 4. De stelling, dat het vrachtverkeer vanuit de stad, met bijvoorbeeld de bestemming Groningen, niet op de Willem Lodewijkstraat zou thuishoren maar op de rondweg is slechts gedeeltelijk juist. Het verkeer dat vanuit het centrum komt dient, om de rondweg te kunnen bereiken, zoveel mogelijk van de hoofdwegen ingevolge het Verkeersstructuur- en ïïitwerkingsplan gebruik te maken. De Willem Lodewijkstraat is, zoals IJ bekend is, als zodanig aangewezen. Gelet op het vorenstaande zien wij vooralsnog geen aanleiding om met betrekking tot het vrachtverkeer tot aanvullende verkeersmaatregelen te komen voor het traject Willem Lodewijkstraat-Achter de Hoven-Zuidergrachts- wal. De verkeersontwikkeling in dit gebied behoudt niettemin onze aandacht. Aanvullend merken wij nog op, dat ons uit de gehouden steekproef is gebleken, dat naar verhouding veel auto's van de reinigingsdienst deel uit maakten van het geregistreerde vrachtverkeer. Na contacten hieromtrent met deze dienst is komen vast te staan, dat vanaf juni j.l. een groot aantal van deze auto's gebruik is gaan maken van de rondweg zodat een deel van de ge signaleerde hinder is weggenomen. Wij stellen IJ voor adressante in bovenstaande zin te berichten. Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden, J.S. Brandsma Burgemeester. W.J.G. Reumer Secretaris. Klacht bewoners verzorgingshuis Triotel over warme maaltijden. B jlage nr. 358. Leeuwarden, 11 september 1980. Aan de Gemeenteraad. Naar aanleiding van een brief van bewoners van het verzorgingshuis Triotel over de warme maaltijden merken wij het volgende op. In oktober 1979 is in Triotel een nieuw maaltijddistributiesysteem ingevoerd met een keuzemogelijkheid van de componenten van de warme maaltijd, hetgeen een verbetering is ten opzichte van de oude situatie. Uit een dezerzijds ingesteld onderzoek is gebleken dat binnen de dienst alles in het werk wordt gesteld om de kwaliteit van de maaltijden voor de bewoners te waarborgen. In dat verband zij nog vermeld, dat vanaf september de bewoners maan delijks zal worden gevraagd naar hun ervaringen met-betrekking tot de warme maal tijden. Tenslotte zij nog vermeld, dat de bewonerscommissie van het verzorgings huis zich - blijkens de voor de raad ter inzage gelegde brief - van de klachten distantieert. Onder de mededeling, dat de Commissie voor de Dienst voor de Gezondheidszorg zich hiermee kan verenigen, stellen wij U voor de brief voor kennisgeving aan te nemen. Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden, 3.S. Brandsma, Burgemeester. W.3.G. Reumer, Secretaris.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1980 | | pagina 141