- 4 -
- 5 -
Het is de bedoeling van het fonds op korte termijn met de verwezen
lijking van haar plannen aan te vangen. Wij zijn bereid in verband
daarmede de anticipatieprocedure toe te passen.
Tenslotte strookt naar onze mening het bouwplan van het Pensioen
fonds met de typering van Zone C, welke U bij besluit van 1 september
j.l. hebt geadviseerd in het kader van de procedure voor aanwijzing
tot beschermd stadsgezicht
Ten aanzien van de geplande winkelruimten achten wij het uit dis
tributie-planologische overwegingen gewenst een zekere beperking in
te bouwen. Dit kan worden bereikt door winkelbebouwing alléén bij
vrijstelling toe te staan voor kiosken, die zowel op zichzelf als in
totaal aan een maximum worden gebonden van respectievelijk 30 m2 en
150 m2. Omtrent het verlenen van vrijstelling zullen wij vooraf ad
vies vragen van de Rijksconsulent voor Handel, Ambachten en Diensten
en de Kamer van Koophandel. Voor alle duidelijkheid zij hier vermeld
dat onder deze regeling het A.N.W.B.-kantoor niet valt.
Gelet op het vorenstaande geven wij U dan ook in overweging het
bezwaarschrift van het Pensioenfonds gegrond te verklaren en het
ontwerp-bestemmingsplan zodanig gewijzigd vast te stellen dat het
bouwplan van het Pensioenfonds wordt ingepast.
Bezwaren van F_.B.T.O.
De bezwaren van de P.B.T.O. kunnen als volgt worden samengevat:
(de tussen haakjes geplaatste nummering verwijst naar de punten
van het bezwaarschrift):
a. de maximale hoogten voor de bebouwing welke worden toegelaten in
het plangebied, onmiddellijk ten westen van de bestaande PoB,ToO«-
gebouwen, alsmede de voor dit gebied toegelaten vloerindexen zijn
te laag; (1.1 t/m 2.1);
b. de begripsomschrijving van de vloerindex is onjuist omdat daaruit
zou voortvloeien dat voor de bescherming van het maximaal toegestane
vloeroppervlak ook de oppervlakte van een ondergrondse parkeergarage
wordt meegerekend (2.2)
c. het voorschrijven van een schuine kapconstructie beperkt de bruik
baarheid van de kapverdieping, schept een onrustig beeld en is
onnodig (2.3);
d. de bestemmingsomschrijving "administratieve doeleinden" is te
beperkt 3 -1
e. het ontbreken van de mogelijkheid om zekere - in het kader van het
verzekeringsbedrijf passende - detailhandelsaktiviteiten uit te
oefenen (3.2).
Ten aanzien van deze bezwaren merken wij het volgende op.
ad. a. Maximale bouwhoogten en vloerindexen.
Het is U inmiddels bekend, dat de F.B.T„0. door aankoop van de
percelen van Kats Bouwgroep n.v. bijna het gehele gebied ten westen
van het Wagenplein in eigendom heeft verworven.
Naast de F.B.T.O. hebben de gemeente en Pretty-Home in dit gebied nog
eigendommen. Een overzicht van de eigendomssituatie ligt voor U ter
inzage. Blijkens punt 1.8 van het bezwaarschrift heeft de F.B.T.O. het
plan in dit gebied kantoorbebouwing te realiseren ten behoeve van de
gestage groei van dit bedrijf. Uit een gesprek dat wij met de directie
hebben gevoerd is naar voren gekomen, dat in 1987 reeds een uitbreiding
van het bestaande kantoorgebouw dient te zijn gerealiseerd. Om ook in
de toekomst verzekerd te zijn van voldoende huisvestingsmogelijkheden,
waardoor de F.B.T.O. zich volgens haar eigen wens blijvend kan vestigen
op deze lokatie, wil men tevens kantoorruimte bouwen welke voorshands
aan derden zal worden verhuurd. Een verslag van dit gesprek is bij de
stukken gevoegd.
Er van uitgaande dat het onderhavige gebied door één bedrijf
(F,B.T.0)wordt bebouwd achten wij het reël dat een maximale ge
middelde vloerindex van 3 wordt toegestaan, zoals wij ook hebben voor
gesteld ten aanzien van het bezwaarschrift van het Pensioenfonds. Hoe
wel dit bij volledige benutting betekent dat in twee lagen ondergronds
zal moeten worden geparkeerd is een dergelijke bouwwijze blijkens het
plan van het Pensioenfonds rendabel. Nu de eigendommen in het gebied
nog niet geheel in één hand zijn is het evenwel juister voor de eigen
dommen van Pretty Home een aparte vloerindex van eveneens 3 "t°e "te
staan waardoor wordt voorkomen dat de bouw op het ene bouwterrein de
mogelijkheden op een ander beperkt.
Gezien Uw beslissing van 5 juni 1979 nemen wij aan dat de gemeente
panden in dit gebied ook in de nieuwbouwplannen van de F.B.T.O. kunnen
worden betrokken, mits deze stroken met een vastgesteld bestemmings
plan. Wij komen op dit punt hierna nog terug. Gelet op Uw besluit
van 1 september j-.l. inzake het beschermd stadsgezicht hebben wij geen
vrijheid kunnen vinden U voor te stellen wijziging te brengen in de
bouwhoogten, zoals die zijn opgenomen in het ter visie gelegen
hebbende plan.