- 4 - - 5 - Het is de bedoeling van het fonds op korte termijn met de verwezen lijking van haar plannen aan te vangen. Wij zijn bereid in verband daarmede de anticipatieprocedure toe te passen. Tenslotte strookt naar onze mening het bouwplan van het Pensioen fonds met de typering van Zone C, welke U bij besluit van 1 september j.l. hebt geadviseerd in het kader van de procedure voor aanwijzing tot beschermd stadsgezicht Ten aanzien van de geplande winkelruimten achten wij het uit dis tributie-planologische overwegingen gewenst een zekere beperking in te bouwen. Dit kan worden bereikt door winkelbebouwing alléén bij vrijstelling toe te staan voor kiosken, die zowel op zichzelf als in totaal aan een maximum worden gebonden van respectievelijk 30 m2 en 150 m2. Omtrent het verlenen van vrijstelling zullen wij vooraf ad vies vragen van de Rijksconsulent voor Handel, Ambachten en Diensten en de Kamer van Koophandel. Voor alle duidelijkheid zij hier vermeld dat onder deze regeling het A.N.W.B.-kantoor niet valt. Gelet op het vorenstaande geven wij U dan ook in overweging het bezwaarschrift van het Pensioenfonds gegrond te verklaren en het ontwerp-bestemmingsplan zodanig gewijzigd vast te stellen dat het bouwplan van het Pensioenfonds wordt ingepast. Bezwaren van F_.B.T.O. De bezwaren van de P.B.T.O. kunnen als volgt worden samengevat: (de tussen haakjes geplaatste nummering verwijst naar de punten van het bezwaarschrift): a. de maximale hoogten voor de bebouwing welke worden toegelaten in het plangebied, onmiddellijk ten westen van de bestaande PoB,ToO«- gebouwen, alsmede de voor dit gebied toegelaten vloerindexen zijn te laag; (1.1 t/m 2.1); b. de begripsomschrijving van de vloerindex is onjuist omdat daaruit zou voortvloeien dat voor de bescherming van het maximaal toegestane vloeroppervlak ook de oppervlakte van een ondergrondse parkeergarage wordt meegerekend (2.2) c. het voorschrijven van een schuine kapconstructie beperkt de bruik baarheid van de kapverdieping, schept een onrustig beeld en is onnodig (2.3); d. de bestemmingsomschrijving "administratieve doeleinden" is te beperkt 3 -1 e. het ontbreken van de mogelijkheid om zekere - in het kader van het verzekeringsbedrijf passende - detailhandelsaktiviteiten uit te oefenen (3.2). Ten aanzien van deze bezwaren merken wij het volgende op. ad. a. Maximale bouwhoogten en vloerindexen. Het is U inmiddels bekend, dat de F.B.T„0. door aankoop van de percelen van Kats Bouwgroep n.v. bijna het gehele gebied ten westen van het Wagenplein in eigendom heeft verworven. Naast de F.B.T.O. hebben de gemeente en Pretty-Home in dit gebied nog eigendommen. Een overzicht van de eigendomssituatie ligt voor U ter inzage. Blijkens punt 1.8 van het bezwaarschrift heeft de F.B.T.O. het plan in dit gebied kantoorbebouwing te realiseren ten behoeve van de gestage groei van dit bedrijf. Uit een gesprek dat wij met de directie hebben gevoerd is naar voren gekomen, dat in 1987 reeds een uitbreiding van het bestaande kantoorgebouw dient te zijn gerealiseerd. Om ook in de toekomst verzekerd te zijn van voldoende huisvestingsmogelijkheden, waardoor de F.B.T.O. zich volgens haar eigen wens blijvend kan vestigen op deze lokatie, wil men tevens kantoorruimte bouwen welke voorshands aan derden zal worden verhuurd. Een verslag van dit gesprek is bij de stukken gevoegd. Er van uitgaande dat het onderhavige gebied door één bedrijf (F,B.T.0)wordt bebouwd achten wij het reël dat een maximale ge middelde vloerindex van 3 wordt toegestaan, zoals wij ook hebben voor gesteld ten aanzien van het bezwaarschrift van het Pensioenfonds. Hoe wel dit bij volledige benutting betekent dat in twee lagen ondergronds zal moeten worden geparkeerd is een dergelijke bouwwijze blijkens het plan van het Pensioenfonds rendabel. Nu de eigendommen in het gebied nog niet geheel in één hand zijn is het evenwel juister voor de eigen dommen van Pretty Home een aparte vloerindex van eveneens 3 "t°e "te staan waardoor wordt voorkomen dat de bouw op het ene bouwterrein de mogelijkheden op een ander beperkt. Gezien Uw beslissing van 5 juni 1979 nemen wij aan dat de gemeente panden in dit gebied ook in de nieuwbouwplannen van de F.B.T.O. kunnen worden betrokken, mits deze stroken met een vastgesteld bestemmings plan. Wij komen op dit punt hierna nog terug. Gelet op Uw besluit van 1 september j-.l. inzake het beschermd stadsgezicht hebben wij geen vrijheid kunnen vinden U voor te stellen wijziging te brengen in de bouwhoogten, zoals die zijn opgenomen in het ter visie gelegen hebbende plan.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1980 | | pagina 155