- 2 -
Ten aanzien van de overige accommodaties merken wij nog
het volgende op:
voor de niet-overdekte accommodaties voert de Dienst
Stadsontwikkeling, afdeling Plantsoenen op dit moment een
onderzoek uit aangaande de speel- en groenvoorzieningen
in de directe woonomgeving. De sportvoorzieningen vallen -
behoudens de sportkantines - buiten het sociaal-cultureel
werk. Daarnaast zijn er bij de Nederlandse Sportfederatie
normen voor, welke al gehanteerd worden in de gemeente Leeuwarden.
De sportkantines krijgen aandacht vanuit de overweging dat in
de in deze accommodaties plaatsvindende activiteiten sociaal-
culturele elementen aanwezig mogen worden verondersteld. De
sportkantines hebben in zoverre een ander karakter, dat ze niet
alleen direct voor de sport worden gebruikt, maar ook voor bij
voorbeeld verenigingsvergaderingengezellige avonden, opvang
van de jeugd, e.d.
Ook de culturele accommodaties vallen niet als zodanig binnen
het bestek van het sociaal-cultureel werk. Musea e.d. worden in
dit rapport dan ook niet als culturele accommodaties behandeld,
maar komen in beeld als daarin een ruimte aanwezig is die
voor sociaal-culturele doeleinden kan worden gebruikt. Ten
aanzien van bibliotheken geldt hetzelfde.
2.2. Definiëring van sociaal-culturele activiteiten.
Onder een sociaal-culturele accommodatie verstaan wij in dit
rapport een accommodatie waarin sociaal-culturele activiteiten
plaatsvinden. In de Rijksbijdrageregeling Sociaal-culturele
Activiteiten is de volgende begripsbepaling te vinden:
Met de term sociaal-culturele activiteiten worden activiteiten
aangeduid, die gericht zijn op de volgende doelstellingen:
a) het bevorderen van gerichte leerprocessen van groepen en
personen met het oog op de ontwikkeling van de verschillende
vermogens van de mens en op de vermeerdering van kennis, de
ontwikkeling van inzichten en vaardigheden en de bepaling
van standpunten en houdingen;
- 3 -
b) het bevorderen van bewustwording van de bevolking en groepen
daaruit van de woon-, werk- en leefsituatie en de daarin
voorkomende waarden en normen en het ondersteunen van actieve
en kritische betrokkenheid bij een vormgeving aan de samen
leving;
c) het bevorderen van de betrokkenheid van de bevolking of
groepen daaruit bij de zelfstandige vormgeving van maat
schappelijke en culturele verbanden, gericht op het gemeen
schappelijk tot stand brengen van mogelijkheden voor ont
moeting en ontplooiing.
De genoemde Rijksbijdrageregeling sluit (blijkens artikel 5)
uitdrukkelijk o.a. de "gereglementeerde sport en recreatiesport"
uit.
1.2.3» Indeling van sociaal-culturele accommodaties en definiëring.
In de literatuur worden voor accommodaties in de sociaal-culturele
sector diverse indelingen gemaakt waaraan verschillende criteria
ten grondslag liggen. Die criteria zijn echter vaak zo met elkaar
verweven, dat daaruit niet altijd een consistente indeling re
sulteert. Veelal worden de volgende criteria gebruikt:
de subsidieregelingen of rijksbijdrageregelingen van de
centrale overheid, die van toepassing zijn op activiteiten
die in de accommodaties plaats vinden;
de activiteiten die in de accommodaties plaatsvinden;
historisch gegroeid plaatselijk gebruik;
- de naamgeving van de accommodatie.
In dit rapport wordt uitgegaan van het tweede criterium: de
activiteiten die in de betreffende accommodatie plaatsvinden,
waarbij gelijkgericht gebruik onder dezelfde noemer is gebracht.
Zoals overigens in alle indelingen zullen er grensgevallen
voorkomen; in die gevallen kan de keus voor een bepaalde cate
gorie in zekere zin arbitrair genoemd worden.
Binnen het geheel van sociaal-culturele accommodaties is dan
de volgende indeling te maken:
A) (open) jeugd- en jongerencentra
B) peuterspeelzalen met een aparte accommodatie