- 2 - Ten aanzien van de overige accommodaties merken wij nog het volgende op: voor de niet-overdekte accommodaties voert de Dienst Stadsontwikkeling, afdeling Plantsoenen op dit moment een onderzoek uit aangaande de speel- en groenvoorzieningen in de directe woonomgeving. De sportvoorzieningen vallen - behoudens de sportkantines - buiten het sociaal-cultureel werk. Daarnaast zijn er bij de Nederlandse Sportfederatie normen voor, welke al gehanteerd worden in de gemeente Leeuwarden. De sportkantines krijgen aandacht vanuit de overweging dat in de in deze accommodaties plaatsvindende activiteiten sociaal- culturele elementen aanwezig mogen worden verondersteld. De sportkantines hebben in zoverre een ander karakter, dat ze niet alleen direct voor de sport worden gebruikt, maar ook voor bij voorbeeld verenigingsvergaderingengezellige avonden, opvang van de jeugd, e.d. Ook de culturele accommodaties vallen niet als zodanig binnen het bestek van het sociaal-cultureel werk. Musea e.d. worden in dit rapport dan ook niet als culturele accommodaties behandeld, maar komen in beeld als daarin een ruimte aanwezig is die voor sociaal-culturele doeleinden kan worden gebruikt. Ten aanzien van bibliotheken geldt hetzelfde. 2.2. Definiëring van sociaal-culturele activiteiten. Onder een sociaal-culturele accommodatie verstaan wij in dit rapport een accommodatie waarin sociaal-culturele activiteiten plaatsvinden. In de Rijksbijdrageregeling Sociaal-culturele Activiteiten is de volgende begripsbepaling te vinden: Met de term sociaal-culturele activiteiten worden activiteiten aangeduid, die gericht zijn op de volgende doelstellingen: a) het bevorderen van gerichte leerprocessen van groepen en personen met het oog op de ontwikkeling van de verschillende vermogens van de mens en op de vermeerdering van kennis, de ontwikkeling van inzichten en vaardigheden en de bepaling van standpunten en houdingen; - 3 - b) het bevorderen van bewustwording van de bevolking en groepen daaruit van de woon-, werk- en leefsituatie en de daarin voorkomende waarden en normen en het ondersteunen van actieve en kritische betrokkenheid bij een vormgeving aan de samen leving; c) het bevorderen van de betrokkenheid van de bevolking of groepen daaruit bij de zelfstandige vormgeving van maat schappelijke en culturele verbanden, gericht op het gemeen schappelijk tot stand brengen van mogelijkheden voor ont moeting en ontplooiing. De genoemde Rijksbijdrageregeling sluit (blijkens artikel 5) uitdrukkelijk o.a. de "gereglementeerde sport en recreatiesport" uit. 1.2.3» Indeling van sociaal-culturele accommodaties en definiëring. In de literatuur worden voor accommodaties in de sociaal-culturele sector diverse indelingen gemaakt waaraan verschillende criteria ten grondslag liggen. Die criteria zijn echter vaak zo met elkaar verweven, dat daaruit niet altijd een consistente indeling re sulteert. Veelal worden de volgende criteria gebruikt: de subsidieregelingen of rijksbijdrageregelingen van de centrale overheid, die van toepassing zijn op activiteiten die in de accommodaties plaats vinden; de activiteiten die in de accommodaties plaatsvinden; historisch gegroeid plaatselijk gebruik; - de naamgeving van de accommodatie. In dit rapport wordt uitgegaan van het tweede criterium: de activiteiten die in de betreffende accommodatie plaatsvinden, waarbij gelijkgericht gebruik onder dezelfde noemer is gebracht. Zoals overigens in alle indelingen zullen er grensgevallen voorkomen; in die gevallen kan de keus voor een bepaalde cate gorie in zekere zin arbitrair genoemd worden. Binnen het geheel van sociaal-culturele accommodaties is dan de volgende indeling te maken: A) (open) jeugd- en jongerencentra B) peuterspeelzalen met een aparte accommodatie

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1980 | | pagina 200