C) dienstencentra
D) buurt-, wijk- en dorpshuizen en projectbureaus
E) kerkelijke bijgebouwen
F) verenigingsgebouwen
1speeltuingebouwen
2) clubgebouwen
3) sportkantines
4) padvindersgebouwen
G) horeca met verhuurbare zalen
H) educatieve accommodaties
i) overige accommodaties, zoals kinderdagverblijf, muziekschool,
concertzalen e.d., creativiteitscentra, ontmoetingscentrum
buitenlandse werknemers etc.
In het rapport bepalen de volgende definities de inhoud van de
verschillende accommodaties
ad A. open jeugd- en jongerencentra: accommodaties, in principe
voor iedereen toegankelijk, waar specifieke activiteiten
voor de jeugd c.q. jongeren plaatsvinden;
ad B. peuterspeelzalen met een zelfstandige accommodatie: ruimten
die zijn opgericht c.q. ingericht enkel en alleen voor de
opvang van peuters
ad C. dienstencentra: centrale voorziening ten behoeve van bejaar
den, voor allerlei vormen van dienstverlening en activiteiten;
tevens bedoeld als informatie-, coördinatie- en communicatie
centrum
ad D. buurt-, wijk-, dorpshuizen en projectbureau'seen gemeen
schappelijke accommodatie, waarvan de er in plaatsvindende
activiteiten een sociaal-culturele centrumfunctie voor de
buurt, de wijk, of het dorp vervullen en welke activiteiten
in principe op de gehele (buurt)bevolking zijn afgestemd.
projectbureau's ontstaan in het algemeen in de oudere wijken
ter begeleiding van de bewoners in het stadsvernieuwingsproces
maar groeien vaak uit tot een buurthuis);
ad E. kerkelijke bijgebouwen: lokaalruimten behorende bij een kerk
(genootschap) welke beschikbaar zijn voor sociaal-culturele
activiteiten (veelal primair ten behoeve van en door leden
van het eigen kerkgenootschap);
ad Iverenigingsgebouwenaccommodaties, die voor de activiteiten
van de betreffende organisatie zijn ingericht c.q. opgericht,
maar die daarnaast ook gebruikt (kunnen) worden door andere;
ad G. horecaondernemingen met verhuurbare zalen: lokaalruimten die
op commerciële basis zijn opgezet en als zodanig worden
geëxploiteerd, met mogelijkheden tot het ontplooien van
sociaal—culturele activiteiten;
ad H. educatieve accommodaties: die accommodaties, waarin zonder
winstoogmerk een doelgerichte en systematische bijdrage wordt
geleverd aan bewustwordings- en leerprocessen van personen en
groepen, door het geven van mogelijkheden tot vermeerdering
van kennis, tot ontwikkeling van inzichten en vaardigheden en
tot bepaling van standpunten en houdingen;
ad I. overige accommodaties: accommodaties, die niet onder voor
gaande categorieën vallen, maar wel beschikbaar zijn voor
sociaal-culturele activiteiten.
Geografische en demografische gegevens.
Als uitgangspunt voor dit rapport is gekozen voor een buurt—
indeling gebaseerd op het begrip buurt in sociologische zin.
In sommige gevallen is het ten gevolge van het beschikbare
cijfermateriaal echter niet mogelijk geweest de sociologische
buurt als basis voor de indeling te nemen. Er is dan terugge
grepen op de CBS—indeling. De indeling in 6 wijken die het
Centraal Bureau voor de Statistiek hanteert is in dit rapport
overgenomen. In elke wijk is verder gedifferentieerd naar
buurten
Op de bijgevoegde kaarten zijn de buurten binnen de stad
(kaart 1.1.) en binnen de gehele gemeente (kaart 1.2.) aan de
hand van de nummers terug te vinden.
Ten behoeve van de aanduiding voor wijken en buurten is de
CB,S.-nummering gebruikt.
Met het teken achter een buurtnaam wordt aangegeven dat de
betreffende bevolkingsgegevens moesten worden gebaseerd op een
schatting aan de hand van cijfermateriaal betreffende verkie—
zingsdistricten van 1 januari 1977.