- 64 - - 63 - Algemene conclusies. Het bovenstaande wensenpakket kan in vijf categorieën worden verdeeld 1 vier wensen voor open jeugd- en jongerenwerk 2) achttien wensen ten aanzien van buurt- en dorpshuizen 3) achttien wensen voor club-, padvinders- en speeltuingebouwen 4) elf wensen voor repetitie- en/of uitvoeringsruimten 5tweeëntwintig wensen voor sportaccommodaties en/of sport kantines In de eerste groep gaat het om één nieuwe accommodatie, terwijl de andere drie verbeteringen of uitbreidingen betreffen. In de tweede categorie gaat het om zowel vervanging van tijdelijke huisvesting als om uitbreiding of nieuwbouw. De derde groep bevat (uitgezonderd één padvindersgebouw, één speeltuingebouw, twee clubgebouwen en een schaakcafé, waarvoor accommodaties worden aangevraagd) verbouw- en uitbreidingswensen. In de vierde categorie worden door alle organisaties nieuwe accommodaties of ruimtes gevraagd, deels ter vervanging van als ongeschikt beoordeelde huidige accommodatie, deels omdat de huidige accommodatie in de toekomst niet beschikbaar blijft. In de laatste categorie gaat het voor het merendeel om verlangens ten aanzien van sportvucrzieningenslechts een enkele aanvraag betreft een sportkantine of een andere ruimte waarin sociaal- cultureel werk kan plaatsvinden. 2.0. De gemeentelijke doelstellingen. Naast de wensen van de organisaties, zoals die in de vorige paragraaf zijn opgenomen, hebben we te maken met beleidsuitgangs punten van de gemeente. Ook deze gemeentelijke beleidsuitgangspunten worden in dit rapport gelegd naast de vuistregels die in het volgende hoofdstuk aan de orde komen. Als bronnen voor deze beleidsuitgangspunten zijn de beleids- en structuurplannen e.d. gehanteerd. Zo staat in het beleidsplan Samenlevingsopbouw Deel I beleidsanalyse op pag. 39 en 40: "In het algemeen geldt dat activiteiten op wijk- en buurtniveau niet voldoende kunnen worden ontplooid zonder de daartoe benodigde accommodaties"De gemeente huldigt het standpunt, dat er in elke buurt/wijk of dorp een voorziening of accommodatie bereikbaar (moet zijn) is. Is dit nog niet het geval en blijkt er een gemotiveerde behoefte aan te bestaan, dan zal de gemeente, indien mogelijk, trachten aan de totstandkoming van een dergelijke eventueel meervoudig te gebruiken accommodatie mee te werken". In het structuurplan Schil Oost (dec. 1976) staat op blz. 68 het volgende "Streven naar voldoende, aan de wensen van de bewoners aangepaste accommodatie voor buurt- en wijkactiviteiten" "In principe bij elk bestemmingsplangebied, maar zeker in buurten waarvoor verbeteringsplannen worden opgezet en dus verregaande betrokkenheid van de bewoners wordt gevraagd, moet een project bureau bereikbaar zijn voor tenminste voorlichting en begeleiding. Waar aanwezig kan hierbij gedacht worden aan medegebruik van bestaande sociaal-culturele voorzieningen" (blz. 75)* Verder wordt in dit verband gewezen op de volgende beleids voornemens - bouw van een manege (raadsbesluit d.d. 17 mei 1978) - bouw van een ijshal idem - verbeteringen aan het gebouw waarin Hippopotamus Unltd. is gevestigd. - ruimten voor amateuristische kunstbeoefening (beleidsplan 1977-1981

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1980 | | pagina 234