- 115 -
worden afgegaan op gegevens over aantallen gebruikers, aard van
het gebruik e.d. Hopenlijk zullen n.a.v. het sociaal-cultureel
plan hierover nadere gegevens bekend worden. Wel kan nu reeds
worden geconstateerd dat er vanuit deze groepen op dit moment
geen verzoek inzake huisvesting bij ons aanhangig is
gemaakt
Tenslotte dient erop gewezen te worden dat er buiten de "genor
meerde" accommodaties nog veel ruimte beschikbaar is, waarin
enerzijds de zogenaamde "concertkerken" een belangrijke plaats
innemen en anderzijds in de horecasektor een aanzienlijke
hoeveelheid ruimte te vinden is. Ook in de wijken en buurten zal
meermalen een dergelijke constatering te doen zijn. Steeds zal
in zo'n geval bekeken moeten worden in hoeverre deze beschikbare
ruimte ook bruikbaar is voor sociaal-culturele doeleinden. Naar
onze mening zal dit zeker voor een gedeelte daarvan gelden. Bij
het zoeken naar ruimte om op verzoeken om een onderkomen adequaat
te kunnen reageren zal deze mogelijkheid dan ook serieus aandacht
moeten krijgen.
Overigens kan -geconcludeerd worden dat er op basis van de vuist
regels op stadsniveau een gering overschot aan sociaal-culturele
accommodaties bestaat van 103 ni2een overschot dat na realisatie
van de vermelde uitbreidingen 935 m2 zal gaan bedragen. Wanneer
we hierbij de sportkantines (sportvelden), die door hun specifiek
karakter en het gesignaleerde overschot het beeld kunnen verteke
nen, buiten beschouwing laten resteert er een relatief bescheiden
overschot van 200 m2.
Op stadsniveau moet nog een accommodatieprobleem van in principe
tijdelijke aard worden vermeld dat moeilijk oplosbaar is. Wij
doelen hiermee op de behoefte aan ruimte voor het organiseren van
popconcerten. Daarin was tot voor kort voorzien door beschikbaar
stelling van de Beurs voor dit doel. Nu die mogelijkheid is weg
gevallen kan er in de periode tot de realisatie van de evenementen
hal (voor popconcerten op grote schaal) en de verbouwing van de
accommodatie t.b.v. Hippopotamus (voor popconcerten met een minder
omvangrijk publiek)voor zover nu valt te overzien, eigenlijk geen
reëel en voor de organisatoren acceptabel alternatief worden
geboden
- 116 -
Ter afsluiting van deze paragraaf willen wij nog ingaan op de
accommodatieproblematiek rond het Kinderdagverblijf die al in
paragraaf 4-3-1* aan de orde is gesteld. Volgens de door ons
gehanteerde normen zou er per wijk 250 m2 beschikbaar moeten zijn
hetgeen voor de gehele gemeente -met drie wijken die aan de getal
Kriteria voldoen- 750 m2 zou betekenen. Er is reeds gekonstateerc
dat dit een tekort oplevert van 450 m2 voor de Leeuwarder
situatie
Wij vinden het daarom des te meer een goede zaak dat de gemeente-'
raad heeft besloten het in principe mogelijk te maken dat er ook
elders in de stad, gerelateerd aan mogelijkheden en behoeften,
ruimte -voor het kinderdagverblijf wordt gevonden. Het Werkverband
kinderdagverblijven zal in het kader van de voorbereiding van
plan en programma voor kinderdagverblijven o.m. de taak hebben
behoefte en mogelijkheden te onderzoeken en op die wijze deze
normering te verfijnen. Overigens kan uit het feit dat er terzake
van de kinderdagverblijven een afzonderlijke rijksbijdrageregelin
van kracht is duidelijk zijn,dat het hier om een accommodatievorm
gaat die, hoewel er raakvlakken zijn, niet als "sociaal-culturele
accommodatie" kan worden opgevat in de door ons gedefinieerde zin
Bij de uiteindelijke afweging is deze ruimte dan ook, noch op
stadsniveau noch op wijkniveau, betrokken.
De voorzieningen op wijk- en buurtniveau.
In deze paragraaf zullen we de accommodatiesituatie in de wijken
en buurten zoveel mogelijk integraal benaderen en niet elke wijk
en buurt successievelijk de revue laten passeren. Teneinde op
basis van de in hoofdstuk 4 gepresenteerde gegevens reële kon-
klusies te kunnen trekken en indien nodig prioriteiten te kunnen
stellen, zal steeds in ogenschouw moeten worden genomen met wat
voor soort wijk of buurt we te maken hebben. Bij de beoordeling
zal voorts rekening worden gehouden met de in paragraaf 2.5»
weergegeven gemeentelijke beleidsuitgangspunten inzake de beschik
baarheid van buurt-/wijkaccommodaties
Met in aanmerking neming van het vorenstaande kunnen voor het stel
len van prioriteiten in de gevallen waarin op basis van de gehan
teerde normen een tekort wordt gesignaleerd de volgende kriteria
een rol spelen: