Dit onderzoek heeft plaatsgevonden. Het verslag hiervan is
opgenomen in meergenoemd rapport "Molenpad e.o."Kortheidshalve
verwijzen wij daarnaar. Ter aanvulling daarop brengen wij het volgende
onder Uw aandacht.
Uit de meergenoemde brief van de Minister en het overleg met de
ambtelijke instanties die de Minister terzake van de aanwijzing
moeten adviseren is ons gebleken dat de noodzaak om de woon- en
leefsituatie in de wijk Molenpad voor een periode van tenminste 25 jaar
te verbeteren, centraal dient te staan. Daarbij is het scheppen
van meer ruimte van essentiële betekenis. Deze ruimte is in een aantal
straten op de achtererven van de woningen in feite onvoldoende
aanwezig.
Genoemde instanties stonden daarom aanvankelijk op het standpunt dat
de woningen in die straten aan één zijde dienden te worden afgebroken
om op die wijze de benodigde ruimte te verkrijgen.
In het overleg hebben wij ons op grond van het aanwijzingsbesluit
en het programma van eisen waarmee de bewoners konden instemmen,
op het standpunt gesteld, dat een dergelijke drastische ingreep
onaanvaardbaar is. Men heeft daarom deze eis laten vallen, maar daar
aan als voorwaarde verbonden, dat de straten een deel van de erf-
functie zouden overnemen. Dit hield onder meer in, dat de auto aldaar
diende te verdwijnen. De doelstelling tot het scheppen van meer
ruimte kan op andere plaatsen in het binnengebied worden bereikt
door het situeren van een aantal groenvoorzieningen op plaatsen
waar woningen staan van over het algemeen minder goede kwaliteit.
Aan de voorwaarde om de negatieve invloed van de bedrijven ten
noorden van Molenpad op het wonen te beperken door het vergroten
van de afstand, kan worden voldaan door op een aantal plaatsen
ter weerszijden van de straat Molenpad woningen te vervangen door
groen-/speelvoorzieningen eventueel gecombineerd met parkeerplaatsen.
Het is mogelijk daarvoor merendeels woningen van mindere kwaliteit
aan te wijzen.
De wijkbewoners staan op het standpunt dat aan het aanwijzings
besluit en het programma van eisen moet worden vastgehouden en dat alle
woningen behoudens enkele slechte woningen aan het Molenpad
gehandhaafd moeten worden.
Gelet op het standpunt van de Minister en zijn ambtelijke
adviseurs, zijn wij van oordeel, dat niet mag worden gerekend op de
voor realisering en financiering van het plan noodzakelijke goed
keuring, wanneer daarin niet wordt voldaan aan de hiervoor
genoemde voorwaarden.
Wij hebben de ambtelijke projectgroep dan ook opgedragen in het door
haar op te stellen model met die voorwaarden rekening te houden.
Een en ander heeft geresulteerd in het thans door ons voorgestelde
model neergelegd in de kaarten nr. 11 Z1 - 2^ en nr. 11 Z1 - 25.
In het navolgende zal nader worden ingegaan op de verschillen tussen
dit model en dat van de bewoners.
De verschillen tussen beide modellen.
De verschillen, die uiteindelijk tussen het model van de pro
jectgroep en dat van de bewoners zijn overgebleven, kunnen als volgt
worden omschreven.
1De mate waarin en de wijze waarop in het zogenaamde Binnengebied
de stadsvernieuwing gestalte moet krijgen.
Het verschil komt tot uitdrukking in een afwijkende mening omtrent
de wijze van inrichting van de navolgende delen van het Binnen
gebied.
a. Bisschopstraat_(noordelijk deel), Van der Kooystraat,
Pieter de Swartstraat.
In het door ons voorgestelde model worden deze straten volledig
autovrij gemaakt.
Het bewonersmodel gaat uit van een herinrichting van de straten
tot woonerf met acht parkeerplaatsen per straat.
Inmiddels is uit de wijk in de vergadering van de Commissie
voor de Ruimtelijke Ordening van 29 september j.l. een aanvul
lend voorstel gedaan onder meer inhoudende dat men er mee
akkoord gaat dat deze straten, alsmede de Oacob van Aakenstraat,
autovrij worden gemaakt onder voorwaarde dat de 5 woningen aan
de zuidzijde van het Molenpad, alsmede de 5 woningen aan de
Cornelis Frederikstraat, niet worden afgebroken. Dit houdt in
dat 28 parkeerplaatsen verloren gaan. Men stelt voor dit ver
lies te compenseren door de in het bewonersmodel aanwezige 26
reserveparkeerplaatsen direct aan te leggen.
Wij zijn van mening, dat dit voorstel niet moet worden over
genomen
De genoemde reserveplaatsen zijn bedoeld om op langere termijn
een parkeernorm van 1 parkeerplaats per woning te realiseren,
zulks conform het door U voor het gebied Schil-Oost aanvaarde
uitgangspunt.
Het voorstel doet derhalve afbreuk aan de doelstelling dat de
wijk voor een periode van tenminste 25 jaar moet worden ver
beterd.
Bovendien wordt door een eventuele beslissing de tien genoemde
woningen niet af te breken, maar gebruik te maken van de reserve-
parkeerplaatsen, gezien de ligging daarvan, de loopafstand
naar de parkeerplaatsen vergroot.
b. Cornelis Frederikstraat annex Bisschopstraat (zuidelijk deel).
De bewoners staan afwijzend tegenover ons voorstel tot afbraak
van de huns inziens goede vijf woningen Van der Kooystraat 36
en Cornelis Frederikstraat 10 t/m 16 (even nummers). Zij
stellen voor de in deze omgeving nodige parkeerplaatsen te
vinden door de bedrijfspanden aan de oostzijde van het zuide
lijk deel van de Bisschopstraat af te breken. In hun model is
voorts het middengedeelte van de Cornelis Frederikstraat
en een aansluitend gedeelte van de Bisschopstraat ingericht
als groengebied annex speelterrein.
- 2 -