Dit onderzoek heeft plaatsgevonden. Het verslag hiervan is opgenomen in meergenoemd rapport "Molenpad e.o."Kortheidshalve verwijzen wij daarnaar. Ter aanvulling daarop brengen wij het volgende onder Uw aandacht. Uit de meergenoemde brief van de Minister en het overleg met de ambtelijke instanties die de Minister terzake van de aanwijzing moeten adviseren is ons gebleken dat de noodzaak om de woon- en leefsituatie in de wijk Molenpad voor een periode van tenminste 25 jaar te verbeteren, centraal dient te staan. Daarbij is het scheppen van meer ruimte van essentiële betekenis. Deze ruimte is in een aantal straten op de achtererven van de woningen in feite onvoldoende aanwezig. Genoemde instanties stonden daarom aanvankelijk op het standpunt dat de woningen in die straten aan één zijde dienden te worden afgebroken om op die wijze de benodigde ruimte te verkrijgen. In het overleg hebben wij ons op grond van het aanwijzingsbesluit en het programma van eisen waarmee de bewoners konden instemmen, op het standpunt gesteld, dat een dergelijke drastische ingreep onaanvaardbaar is. Men heeft daarom deze eis laten vallen, maar daar aan als voorwaarde verbonden, dat de straten een deel van de erf- functie zouden overnemen. Dit hield onder meer in, dat de auto aldaar diende te verdwijnen. De doelstelling tot het scheppen van meer ruimte kan op andere plaatsen in het binnengebied worden bereikt door het situeren van een aantal groenvoorzieningen op plaatsen waar woningen staan van over het algemeen minder goede kwaliteit. Aan de voorwaarde om de negatieve invloed van de bedrijven ten noorden van Molenpad op het wonen te beperken door het vergroten van de afstand, kan worden voldaan door op een aantal plaatsen ter weerszijden van de straat Molenpad woningen te vervangen door groen-/speelvoorzieningen eventueel gecombineerd met parkeerplaatsen. Het is mogelijk daarvoor merendeels woningen van mindere kwaliteit aan te wijzen. De wijkbewoners staan op het standpunt dat aan het aanwijzings besluit en het programma van eisen moet worden vastgehouden en dat alle woningen behoudens enkele slechte woningen aan het Molenpad gehandhaafd moeten worden. Gelet op het standpunt van de Minister en zijn ambtelijke adviseurs, zijn wij van oordeel, dat niet mag worden gerekend op de voor realisering en financiering van het plan noodzakelijke goed keuring, wanneer daarin niet wordt voldaan aan de hiervoor genoemde voorwaarden. Wij hebben de ambtelijke projectgroep dan ook opgedragen in het door haar op te stellen model met die voorwaarden rekening te houden. Een en ander heeft geresulteerd in het thans door ons voorgestelde model neergelegd in de kaarten nr. 11 Z1 - 2^ en nr. 11 Z1 - 25. In het navolgende zal nader worden ingegaan op de verschillen tussen dit model en dat van de bewoners. De verschillen tussen beide modellen. De verschillen, die uiteindelijk tussen het model van de pro jectgroep en dat van de bewoners zijn overgebleven, kunnen als volgt worden omschreven. 1De mate waarin en de wijze waarop in het zogenaamde Binnengebied de stadsvernieuwing gestalte moet krijgen. Het verschil komt tot uitdrukking in een afwijkende mening omtrent de wijze van inrichting van de navolgende delen van het Binnen gebied. a. Bisschopstraat_(noordelijk deel), Van der Kooystraat, Pieter de Swartstraat. In het door ons voorgestelde model worden deze straten volledig autovrij gemaakt. Het bewonersmodel gaat uit van een herinrichting van de straten tot woonerf met acht parkeerplaatsen per straat. Inmiddels is uit de wijk in de vergadering van de Commissie voor de Ruimtelijke Ordening van 29 september j.l. een aanvul lend voorstel gedaan onder meer inhoudende dat men er mee akkoord gaat dat deze straten, alsmede de Oacob van Aakenstraat, autovrij worden gemaakt onder voorwaarde dat de 5 woningen aan de zuidzijde van het Molenpad, alsmede de 5 woningen aan de Cornelis Frederikstraat, niet worden afgebroken. Dit houdt in dat 28 parkeerplaatsen verloren gaan. Men stelt voor dit ver lies te compenseren door de in het bewonersmodel aanwezige 26 reserveparkeerplaatsen direct aan te leggen. Wij zijn van mening, dat dit voorstel niet moet worden over genomen De genoemde reserveplaatsen zijn bedoeld om op langere termijn een parkeernorm van 1 parkeerplaats per woning te realiseren, zulks conform het door U voor het gebied Schil-Oost aanvaarde uitgangspunt. Het voorstel doet derhalve afbreuk aan de doelstelling dat de wijk voor een periode van tenminste 25 jaar moet worden ver beterd. Bovendien wordt door een eventuele beslissing de tien genoemde woningen niet af te breken, maar gebruik te maken van de reserve- parkeerplaatsen, gezien de ligging daarvan, de loopafstand naar de parkeerplaatsen vergroot. b. Cornelis Frederikstraat annex Bisschopstraat (zuidelijk deel). De bewoners staan afwijzend tegenover ons voorstel tot afbraak van de huns inziens goede vijf woningen Van der Kooystraat 36 en Cornelis Frederikstraat 10 t/m 16 (even nummers). Zij stellen voor de in deze omgeving nodige parkeerplaatsen te vinden door de bedrijfspanden aan de oostzijde van het zuide lijk deel van de Bisschopstraat af te breken. In hun model is voorts het middengedeelte van de Cornelis Frederikstraat en een aansluitend gedeelte van de Bisschopstraat ingericht als groengebied annex speelterrein. - 2 -

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1980 | | pagina 383