Het voorstel om deze straatgedeelten in te richten als groen gebied is echter in strijd met het voorstel van de bewoners om de hiervoor onder a genoemde straten autovrij te maken. Het plan voor deze groen-/speelvoorziening heeft men daarom inmiddels laten vallen. In het door ons voorgestelde model moeten de hiervoor genoemde vijf woningen worden afgebroken. De vrijkomende ruimte kan worden benut voor een groen-/speel- voorziening in combinatie met tien parkeerplaatsen. Deze ruimte is onder meer nodig om de gewenste openheid ver spreid over het binnengebied aan te brengen. Deze plaats is gunstig vanwege de centrale ligging in het binnengebied zowel in verband met het gebruik van de aldaar aan te brengen speelvoorzieningen als met de gemiddelde loopafstand tot de aan te leggen parkeerplaatsen. Bovendien is de bouwkundige kwaliteit van de af te breken woningen blijkens een woon- technisch onderzoek zodanig dat zij ingrijpend zouden moeten worden verbeterd. In het door ons voorgestelde model is de hiervoor genoemde parkeerruimte aan de oostzijde van het zuidelijke deel van de Bisschopstraat niet nodig. De vereiste ruimte is namelijk reeds aanwezig op de plaats van de vijf woningen aan de Cornells Frederikstraat. Aan de eerder genoemde oostzijde van de Bisschopstraat dient wel enige ruimte te worden geschapen ter verbetering van het woon klimaat van de omliggende woningen. Een deel van de bedrijfs- bebouwing moet daarvoor worden afgebroken. Twee bedrijfspanden elk met een bovenwoning kunnen worden gehandhaafd. c. 3acob_van Aakenstraat^ De beide modellen wijken in eerste instantie van elkaar af terzake van het wel of niet autovrijmaken en de wijze van afsluiting van deze straat. In meergenoemde vergadering van de Commissie voor de Ruimtelijke Ordening heeft de woord voerder van de wijkraad meegedeeld, dat men op deze punten instemt met het model van de projectgroep. Dit punt kan dus verder buiten behandeling blijven. d. Molenpad. Het verschil tussen de modellen bestaat daarin dat de bewoners het ongewenst vinden, ten behoeve van parkeren en een groenvoorziening, de vijf huns inziens goede woningen aan de zuidzijde van Molenpad tussen de Van der Kooystraat en de Pieter de Swartstraat af te breken. Voor de nodige parkeervoorzieningen maken zij aan de noordzijde van het Molenpad meer ruimte vrij dan het door ons voorgestelde model. Voor het realiseren van de no dige ruimte in het bewonersmodel zouden twee bedrijven een deel van hun terrein moeten afstaan. Dit zou kunnen inhouden dat tot volledige verplaatsing van die bedrijven moet worden overgegaan met de daaraan verbonden finan ciële consequenties. In het door ons voorgestelde model wordt op de plaats van genoemde woningen één der verspreide over het binnengebied liggende openruimte gesitueerd. Deze open ruimte kan samen met die aan de noordzijde van het Molenpad tevens dienen om te voldoen aan de eis om door het scheppen van afstand de negatieve invloed van de bedrijvenzone op het wonen zoveel mogelijk te beperken. De vijf in het door ons voorgestelde model af te breken woningen aan de zuidzijde van het Molenpad hebben zeer kleine achtererven. De als gevolg van de afbraak vrijkomende ruimte is bovendien zeer gunstig gelegen ten opzichte van het geprojecteerde buurthuis. De bewoners willen voorts het deel van het Molenpad tussen de Oostergrachtswal en de Van Cronenburchstraat afsluiten voor alle gemotoriseerd verkeer. De projectgroep acht het ten behoeve van de aanwonenden (waaronder enkele bedrijven) noodzakelijk bedienend gemotori seerd verkeer toe te staan. Inmiddels heeft men terzake van het bedienend verkeer ingestemd met het voorstel van de projectgroep. - k - - 5 -

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1980 | | pagina 384