Het voorstel om deze straatgedeelten in te richten als groen
gebied is echter in strijd met het voorstel van de bewoners om
de hiervoor onder a genoemde straten autovrij te maken.
Het plan voor deze groen-/speelvoorziening heeft men daarom
inmiddels laten vallen.
In het door ons voorgestelde model moeten de hiervoor genoemde
vijf woningen worden afgebroken.
De vrijkomende ruimte kan worden benut voor een groen-/speel-
voorziening in combinatie met tien parkeerplaatsen.
Deze ruimte is onder meer nodig om de gewenste openheid ver
spreid over het binnengebied aan te brengen. Deze plaats
is gunstig vanwege de centrale ligging in het binnengebied
zowel in verband met het gebruik van de aldaar aan te brengen
speelvoorzieningen als met de gemiddelde loopafstand tot de
aan te leggen parkeerplaatsen. Bovendien is de bouwkundige
kwaliteit van de af te breken woningen blijkens een woon-
technisch onderzoek zodanig dat zij ingrijpend zouden moeten
worden verbeterd.
In het door ons voorgestelde model is de hiervoor genoemde
parkeerruimte aan de oostzijde van het zuidelijke deel van
de Bisschopstraat niet nodig. De vereiste ruimte is namelijk
reeds aanwezig op de plaats van de vijf woningen aan de
Cornells Frederikstraat.
Aan de eerder genoemde oostzijde van de Bisschopstraat dient wel
enige ruimte te worden geschapen ter verbetering van het woon
klimaat van de omliggende woningen. Een deel van de bedrijfs-
bebouwing moet daarvoor worden afgebroken. Twee bedrijfspanden
elk met een bovenwoning kunnen worden gehandhaafd.
c. 3acob_van Aakenstraat^
De beide modellen wijken in eerste instantie van elkaar
af terzake van het wel of niet autovrijmaken en de wijze van
afsluiting van deze straat. In meergenoemde vergadering van
de Commissie voor de Ruimtelijke Ordening heeft de woord
voerder van de wijkraad meegedeeld, dat men op deze punten
instemt met het model van de projectgroep. Dit punt kan dus
verder buiten behandeling blijven.
d. Molenpad.
Het verschil tussen de modellen bestaat daarin dat de
bewoners het ongewenst vinden, ten behoeve van parkeren en een
groenvoorziening, de vijf huns inziens goede woningen aan de
zuidzijde van Molenpad tussen de Van der Kooystraat en de Pieter
de Swartstraat af te breken. Voor de nodige parkeervoorzieningen
maken zij aan de noordzijde van het Molenpad meer ruimte vrij dan
het door ons voorgestelde model. Voor het realiseren van de no
dige ruimte in het bewonersmodel zouden twee bedrijven een deel
van hun terrein moeten afstaan.
Dit zou kunnen inhouden dat tot volledige verplaatsing van die
bedrijven moet worden overgegaan met de daaraan verbonden finan
ciële consequenties.
In het door ons voorgestelde model wordt op de plaats van
genoemde woningen één der verspreide over het binnengebied
liggende openruimte gesitueerd. Deze open ruimte kan samen
met die aan de noordzijde van het Molenpad tevens dienen
om te voldoen aan de eis om door het scheppen van afstand
de negatieve invloed van de bedrijvenzone op het wonen
zoveel mogelijk te beperken. De vijf in het door ons
voorgestelde model af te breken woningen aan de zuidzijde
van het Molenpad hebben zeer kleine achtererven. De als gevolg
van de afbraak vrijkomende ruimte is bovendien zeer gunstig
gelegen ten opzichte van het geprojecteerde buurthuis.
De bewoners willen voorts het deel van het Molenpad tussen
de Oostergrachtswal en de Van Cronenburchstraat afsluiten voor
alle gemotoriseerd verkeer.
De projectgroep acht het ten behoeve van de aanwonenden
(waaronder enkele bedrijven) noodzakelijk bedienend gemotori
seerd verkeer toe te staan.
Inmiddels heeft men terzake van het bedienend verkeer
ingestemd met het voorstel van de projectgroep.
- k -
- 5 -