en middelen plaatsgevonden. Hierbij kan de volgende onderscheiding naar object worden gemaakt: a. beleidsbeslissingen van de gemeenteraad en het college van burgemeester en wethouders; b. de uitvoering van deze beslissingen; c. de structuur van de organisatie. De doelmatigheid bij de bepaling van net beleidsdoel, de keuze uit alternatieven, het vaststellen van voorwaarden komt aan de orde in de voorbereidende fase. Initiatieven hiertoe worden ais regel genomen in samenwerking tussen het ambtelijk apparaat en het dagelijks bestuur van de gemeente. De uitwerking van deze plannen wordt nader beoordeeld in de raadscommissies en de gemeenteraad en is onderworpen aan goedkeuring door gedeputeerde staten. Het lijkt bezwaarlijk om daarnaast een instantie aan te wijzen die onafhankelijk en deskundig genoeg is om permanent beleidsbeslissingen op hun doelmatigheid te toetsen, te meer omdat deze beslissingen vaak politiek zijn bepaald en derhalve beoordeling kan geschieden, hetzij naar. maatschappelijke, hetzij naar zakelijke criteria. De beoordeling van de doelmatigheid zal zich dan ook vooral richten op de uitvoering van de beleidsplannen. Wanneer men nu vracht te concretiseren cp welke wijze dit in de praktijk gestalte krijgt - zowel bij de direct produktieve als bij de dienstverlenende huishoudingen - dan komen gewoonlijk de volgende instrumenten ter sprake. Vooreerst het opstellen van een planning van de produktie, van de te realiseren werken, c.q. van de uitvoering van bepaalde beleidsbeslissingen. Voor zover mogelijk wordt gewerkt met een taakstellende begroting, gebaseerd op normen (het ideaalbeeld) en ondersteund door een administratieve verslaglegging, die snelle en duidelijke informatie verschaft ten aanzien van de resultaten en van de afwijkingen tussen norm en werkelijkheid. Het hanteren van kengetallen en van interne en externe bedrijfsvergelijking vormt mede een hulpmiddel ter bewaking en beoordeling van de efficiency. De Rekenkamer Ter zake de kwestie in hoeverre een gemeentelijke rekenkamer met deze doelmatigheidsbewaking kan worden belast, mogen ook enkele opmerkingen worden gemaakt over de in de Grondwet genoemde Algemene Rekenkamer. Deze fungeert als onafhankelijk orgaan, dat namens de volksvertegenwoordiging het beheer van 's Rijks financiën door de regering controleert. In de Comptabiliteitswet worden de taken van de Rekenkamer nader omschreven, taken die zich richten cp controle in .het algemeen, terwijl in artikel 74 van de wet wordt opgedragen om aandacht te wijden aan de doelmatigheid van 's Rijks beheer en van de organisatie en de functionering van 's Rijks dienst. De volksvertegenwoordiging kan de Kamer verzoeken om bepaalde doel matigheidsonderzoeken in te stellen. De Algemene Rekenmaker kan functioneel worden gezien als een ten behoeve van het parlement werkend overkoepelend controle-orgaan met bijzondere bevoegdheden. De behoefte aan een dergelijk orgaan is mede ontstaan in verband met de veelheid en diversiteit van de rijkstaken en de daarmee samengaande talrijke aeelverantwoordingenVolledigheidshalve wordt er nog op gewezen, dat de controle van de Rekenkamer repres sief is en zich derhalve niet richt op de totstandkoming van het beleid Een publiekrechtelijk lichaam als de Algemene Rekenkamer is in de gemeentewet onbekend. De behoefte hieraan is ook aanzienlijk minder. Ce gemeentelijke taken zijn beperkter, maar ook overzichtelijker dan die van het Rijk. De gemeente kent het regelmatig toezicht van gedeputeerde staten, dat bovendien ten dele van preventief karakter is. Veel uitgaven in de sfeer van zelfbestuur, zoals onderwijs, sociale zaken, volkshuisvesting, zijn genormeerd en worden door departementale instanties gecontroleerd. Daarnaast kent Uw gemeente het "dicht bij huis" werkende Verificiatiebureau V.N.G. en de als interne controle-organen te beschouwen afdelingen Financiën en E.B.O. De Algemene Rekenkamer moet ook worden gezien in haar historische ontwikkeling en in het kader van de dualistische staatsorganisatie - parlement versus regering -, zulks tegenóver het monistisch karakter van de gemeente, waar de raad aan het hoofd staat en het college van burgemeester en wethouders het dagelijks bestuur vormt. Samenvattend kan worden gesteld, dat de behoefte van een gemeente aan een eigen rekenkamer nauwelijks aanwezig is. Dit spreekt te meer indien wordt overwogen dat een verzelfstandiging van de doelmatig heidsbewaking in een gemeente van Uw grootte gemakkelijk kan leiden - 3 -

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1980 | | pagina 396