tot doublures, tot doorbreking van de bestaande structuur en tot fricties, aangezien de rekenkamertaken minstens voor een gedeelte zijn opgedragen of worden geacht te worden vervuld door bestaande organen. Ook het kostenaspect speelt een niet onbelangrijke rol. Een gemeentelijke rekenkamer zal, teneinde op niveau te kunnen werken, behoefte hebben aan enkele hoog gekwalificeerde functionarissen. Hierbij valt te denken aan een accountant, een bedrijfseconoom, een bestuurskundige, terwijl ook enkele administratieve medewerkers nodig zijn. De personeelskosten, vermeerderd met de kosten van huisvesting etc. komen dan al gauw op een bedrag van 5 a 600.000, Afweging van nut en offer doet ernstig twijfelen aan de effectiviteit van een dergelijk orgaan, terwijl een eenmaal tot leven gekomen instituut niet gemakkelijk meer is op te heffen. Afgezien van de hoge kosten moet mede worden overwogen dat meerdere disciplines nodig zijn, waarbij het de vraag is of de aard van de werkzaamheden constant een hoge kwaliteit nodig maakt. Er kan m.a.w. een minder gunstiae proportionaliteit ofwel kwalitatieve leegloop ontstaan. Een eventuele intensivering van doelmaticheidsbewaking langs andere weg kan uiteraard ook tot kostenverhoging leiden, doch deze is makkelijker te beheersen bijv. door ad hoc-inschakeling van externe deskundigheid, dan wel beperking van de opdrachten. Volledigheidshalve wordt nog aangetekend dat voer zover bekend alleen in de gemeente Breda enkele jaren geleden de mogelijkheid van een gemeentelijke rekenkamer aan de orde is geweest. Dit heeft echter niet tot verdere stappen geleid. Samenvattend kan worden gesteld dat een rekenkamer ten dienste van Uw gemeente niet voor de hand ligt en ook niet nodig is; dit in aan merking nemende de disciplines die reeds ter beschikking staan, de waarschijnlijkheid van doublures en competentiegeschillen, alsmede de aanzienlijke kosten die zullen ontstaan. Andere wegen Indien er al motieven zijn om instelling van een gemeentelijke reken kamer af te wijzen, dit neemt niet weg dat moet worden bezien op welke wijze tegemoet kan worden gekomen aan het verlangen van de gemeenteraad ten aanzien van doelmatigheidsbewaking. Volgens de nota van de afdeling E.B.O. van 29 januari 1980 ligt het niet in de bedoeling in het onderzoek ook anders mogelijkheden tot versterking van de controle op de doelmatigheid en de efficiency te betrekken, wèl of de door de raad beoogde doelstelling ook op voldoende efficiente wijze binnen het bestaande apparaat kan worden verwezenlijkt De deskundigheid die in Uw gemeente ter beschikking staat, zij het verspreid over verscheidene onderdelen, wijst in de richting van een positief antwoord op deze vraag. Dit te meer omdat het collegeprogram voor een bescheiden formulering heeft gekozen nl. controle op doel matige besteding van gemeentegelden en de efficiency van bedrijven en diensten, terwijl in de motie van de gemeenteraad hetzelfde wordt beoogd met als toevoeging dat een gemeentelijke rekenkamer wellicht een middel kan zijn om de doelstellingen te realiseren. Indien wordt gekozen voor doelmatigheidsbewaking binnen de bestaande gemeentelijke organen dient wel duidelijk te worden gestipuleerd wat men eigenlijk bedoelt, welke onderdelen worden aangevat, welke organen met de onderscheiden taken worden belast en welke tijdplanning dient te worden aangehouden. Een op te stellen program van actie dient veelzijdig van opzet te zijn, doch niet te ambitieus in de uitvoering, zulks om overbelasting te voorkomen. Enkele suggesties Da in Uw gemeente opgestelde meerjarenbegroting is als beleidsuit gangspunt aanvaard. Een nauwkeurig volgen van de ontwikkeling van lasten en baten en niet minder de uitvoering van de geplande in vesteringen is onmisbaar. Een hulpmiddel kan worden gevormd door kwartaalsgewijze overzichten met commentaar en analyse, overzichten niet in de vorm van minitieuze cijferreeksen, wel resultaten in hoofdzaak. In verband hiermee ware na te gaan in hoeverre een meer doeltreffend gebruik kan worden gemaakt van de verworvenheden van de automatisering. Tijdige signalering van de ontwikkeling van de meerjarenbegroting kan ook tot tijdige beleidsaanpassing leiden. In de naoorlogse periode is de betekenis van de financiële admini stratie als "tool for management" meer en meer in de belangstelling

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1980 | | pagina 397