gekomen. Dit geldt vooral voor het particuliere bedrijfsleven, hetgeen ook wel begrijpelijk is, omdat in op rendement gerichte bedrijven een te kort schietend inzicht in de resultaten zichzelf straft. In het algemeen zijn de gemeentelijke comptabiliteitsvoor- schriften hierbij ten achter gebleven, ondanks de omstandigheden dat zorgvuldige kostenbewaking nodig is, niet alleen uit rendementsover wegingen, maar ook omdat er sprake is van het beheer van gemeenschap gelden. De ondoorzichtigheid en het doorgaans veel te laat ver schijnen van de jaarrekeningen zijn funest voor de belangstelling van deze verantwoordingsstukken en doen te kort aan de zorg die aan de samenstelling ervan is besteed. Het verdient aanbeveling cm ook de algemene dienst der gemeente op 31 december af te sluiten en er naar te streven om de gemeenterekening met de rekeningen van de bedrijven in het daaraan volgend voorjaar ter beschikking te hebben. Wellicht ten overvloede zij de wenselijkheid benadrukt om ook voor de algemene dienst een volledig commerciële boekhouding - dus met balans en rekening van lasten en baten - in te voeren. Niets staat de gemeente in de weg om, vooruitlopend op gewijzigde comptabiliteitsvcorschriftenhiermee te beginnen. De taak van de comptabele en van de administrateurs van de takken van dienst ten aanzien van doelmatigheidsbewaking kan voorts nog worden aangescherpt. Zij hebben hierin immers een taak in verband met hun verantwoordelijkheid voor de juistheid en volledigheid van de v'erslaglegging Y§EH2±il]S§2£Ll2§2E2£i22§2D£§E52§3S De beoordeling van de gemeentebegroting (de vertaling van de beleids voornemens) en van de gemeenterekening (de "nacalculatie") wordt be moeilijkt door de veelheid van cijfers en de moeilijke leesbaarheid De in de stukken gepresenteerde gegevens kunnen sprekender worden gemaakt door ze in relatie te brengen, zowel met voorgaande jaren als met de cijfers van vergelijkbare gemeenten. Aan een vergelijkend budgetonderzoek dient geen al te grote waarde te worden toegekend, maar de praktijk heeft toch wel geleerd dat een dergelijk onderzoek een van de instrumenten kan vormen voor eigen beleidsanalyse. Zoals reeds werd opgemerkt kan bij doelmatigheidsbecordeling gebruik worden gemaakt van taakstellende begrotingen, normen en kengetallen, interne en externe bedrijfsvergelijkinggecompleteerd door snelle en duidelijke presentatie van de gegevens. Dit geldt met name ten aanzien van de takken van dienst waar het streven naar rendement meer accent heeft dan zulks bij de algemene dienst het geval is. Het hanteren van de hier genoemde hulpmiddelen is vooral van toe passing bij de dienst Gemeentewerken en het Grondbedrijf en - zij het in wat mindere mate - bij de dienst Sport en Recreatie en de Sociale Werkvoorziening. De resultaten van net Grondbedrijf en de grondpolitiek in het algemeen vormen een dusdanig belangrijk onder deel dat hier van prioriteit sprake is. Bxj het doorlichten van de gemeentelijke activiteiten op het terrein van de gezondheidszorg, sociale zaken en bejaardenzorg gaat het vooral om de interne organisatie en het hanteren van kengetallen en andere vergelijkingscijfersdata die aanleiding kunnen geven tot nader gericht onderzoek, subsidies De beoordeling van de doelmatigheid van suosidieveriening is uiteraard in sterke mate afhankelijk van de algemene subsidievoor waarden. Algemene criteria zijn bezwaarlijk vast te stellen, gezien da rol van politieke en maatschappelijke opvattingen. De besteding van de gelden kan wellicht worden bekeken via steekproefsgewijze onderzoeken en met gebruikmaking van verplichte accountantsrapportage, teneinde subsidieverstarring te voorkomen, zou een gericht onderzoek na verloop van enige jaren dienen te worden herhaald. Bij de beoordeling van de personeelsformatie van de secretaris en de takken van dienst spelen niet alleen de kwalitatieve en kwanti tatieve bezetting een rol, maar ook de slagvaardigheid en de onder linge taakverdeling. Wat dit laatste aangaat, ware o.m. te denken aan de kwestie van integratie van de beleidsafdelingen met de uit voerende afdelingen (bedrijven)Het gaat hier om een probleem dat in meerdere gemeenten aan de orde is en waarvoor nog geen duidelijke - 7 -

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1980 | | pagina 398