In voornoemd schrijven wordt tevens aangegeven, dat in het
kader van de specifieke (op drugsgebruik gerichte) hulpverlening
een rijksbijdrage kan worden aangevraagd door tussenkomst van de
Interdepartementale Stuurgroep Drugs (kortweg I.S.D.).
De procedure van overleg tussen gemeenten en de I.S.D. inzake
de totstandkoming, respectievelijk functioneren van netwerken voor
hulpverlening aan drugsverslaafden kan als volgt worden geschetst.
a. De gemeente zendt een beleidsplan, betrekking hebbende op een
tijdsduur van vier jaar, vóór 1 mei van het jaar voorafgaande
aan het jaar waarin uitvoering aan het beleidsplan zal worden
gegeven, aan de I.S.D. In het plan worden de bestaande voorzie
ningen met hun taakstelling in hoofdzaken beschreven en wordt
aangegeven op welke wijze de totstandkoming respectievelijk de
goede functionering van een samenhangend netwerk van voorzieningen
op plaatselijk of regionaal vlak zal worden gerealiseerd.
Over het plan dient in hoofdzaak overeenstemming met de plaatse
lijke hulpverleningsorganisaties te zijn bereikt. Eventueel be
staande knelpunten dienen te worden aangegeven. Voorts dient
in het plan een financieringsvoorstel te zijn opgenomen.
b. De I.S.D. brengt, behoudens gedaan verzoek om aanvullende in
lichtingen, binnen drie maanden na ontvangst van het beleids
plan advies uit aan de bewindslieden van Volksgezondheid en
Milieuhygiëne, van Justitie en van Cultuur, Recreatie en Maat
schappelijk Werk.
In beginsel ontvangt de gemeente vóór 1 oktober van het jaar
waarin het plan is ingediend uitsluitsel over de goedkeuring
en de financiering van het ingediende plan.
c. Ingeval door de I.S.D. of de gemeente de noodzaak tot Verstrek
king van nadere inlichtingen aanwezig wordt geacht, worden zo
danige inlichtingen in mondeling overleg tussen de gemeente en
de I.S.D. ingewonnen, respectievelijk verstrekt.
Het verslag van het mondeling overleg wordt na goedkeuring be
schouwd als onderdeel van het beleidsplan.
d. De financiering en verantwoording achteraf voor de besteding van
de gelden blijft rechtstreeks aan de betrokken vakdepartementen,
onder de voorwaarden vervat in de desbetreffende regelingen.
Indien een subsidietoezegging ad hoe wordt gedaan, wordt daarbij
de subsidietermijn, welke tenminste één jaar bedraagt, aangegeven.
e. Bijstellingen van het gemeentelijk plan worden eenmaal per jaar
vóór 1 mei bij de I.S.D. aangemeld. Deze brengt advies aan de
bewindslieden uit.
Aangezien wij reeds overeenkomstig de voorschriften voor 1 mei
van dit jaar een voorlopige aanvrage terzake hebben ingediend en er
inmiddels overleg heeft plaatsgevonden met de I.S.D.is men er op
rijksniveau mee akkoord gegaan, dat in afwijking van het onder a.
gestelde een definitieve aanvraag onzerzijds in de loop van de maand
november kon worden ingediend.
Gebruik makend van de mogelijkheden zoals die in het vorenstaande
zijn geschetst, bieden wij U thans de beleidsnota "Aanzet tot de
ontwikkeling van een gemeentelijk drugspreventie- en hulpverlenings-
beleid"aan. Deze nota is opgesteld met behulp van de bouwstenen, die
de eerder genoemde werkgroep heeft aangedragen in de vorm van een
concept plan en programma. Wij willen met deze nota niet pretenderen
een uitputtend antwoord te geven op de vraag op welke wijze de drugs
problematiek in onze gemeente in de komende jaren moet worden aange
pakt
Deze nota moet meer worden gezien als een eerste terreinver
kenning, die in dit bijzondere geval ook kan dienen als onderbouw
voor een bij de Interdepartementale Stuurgroep Drugs in te dienen
subsidie-aanvraag.
De conclusies van deze beleidsnota kunnen als volgt samenvat
tend worden weergegeven:
A. Er dient op korte termijn een drugspreventiewerker te worden
aangesteld, die dient te werken volgens de zogenaamde out-
reaching methodiek;
B. Er dient, in overleg met de in onze gemeente bij de drugspro
blematiek betrokken instellingen, een beleids-(coördinatie)
commissie te worden ingesteld;
C. De onder B. genoemde commissie dient mede op basis van de
signalen van de preventiewerker in een periode van een of twee
jaar te komen tot de opstelling van beleidsadviezen, die mede
kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van een adequaat gemeente
lijk drugspreventie- en hulpverleningsbeleid.
Wij stellen U voor in te stemmen met de onderhavige beleids
nota "Aanzet tot de ontwikkeling van een gemeentelijk drugspreven—
tie- en hulpverleningsbeleid".
Ten behoeve van de dekking van de kosten die voortvloeien uit
de aanstelling van een preventiewerker bij een van de hulpverlenings
instellingen (indien mogelijk het C.A.D.) dient een subsitlie van
92.000,beschikbaar te worden gesteld. Wij zijn echter van
mening dat aan bedoelde subsidiëring de voorwaarde verbonden moet
worden dat de rijksoverheid in het gemeentelijk subsidie een rijks
bijdrage verleent van 85-700,De netto ten laste van onze
gemeente blijvende kosten ad 6.300,92.000,minus 85.700,
kunnen worden gedekt t.l.v. de stelpost op volgnr. 570/2 (maatschap
pelijke hulp- en dienstverlening aan jongeren en jong volwassenen).
Onder vermelding dat de Commissie voor Welzijnsaangelegenheden
zich met ons voorstel kan verenigen en de Commissie voor Volksgezond
heid nog zal worden gehoord, stellen wij U voor te besluiten over
eenkomstig bijgaand concept-besluit.
Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden,
J.S. Brandsma, Burgemeester.
W.J.G. Reumer, Secretaris.