In voornoemd schrijven wordt tevens aangegeven, dat in het kader van de specifieke (op drugsgebruik gerichte) hulpverlening een rijksbijdrage kan worden aangevraagd door tussenkomst van de Interdepartementale Stuurgroep Drugs (kortweg I.S.D.). De procedure van overleg tussen gemeenten en de I.S.D. inzake de totstandkoming, respectievelijk functioneren van netwerken voor hulpverlening aan drugsverslaafden kan als volgt worden geschetst. a. De gemeente zendt een beleidsplan, betrekking hebbende op een tijdsduur van vier jaar, vóór 1 mei van het jaar voorafgaande aan het jaar waarin uitvoering aan het beleidsplan zal worden gegeven, aan de I.S.D. In het plan worden de bestaande voorzie ningen met hun taakstelling in hoofdzaken beschreven en wordt aangegeven op welke wijze de totstandkoming respectievelijk de goede functionering van een samenhangend netwerk van voorzieningen op plaatselijk of regionaal vlak zal worden gerealiseerd. Over het plan dient in hoofdzaak overeenstemming met de plaatse lijke hulpverleningsorganisaties te zijn bereikt. Eventueel be staande knelpunten dienen te worden aangegeven. Voorts dient in het plan een financieringsvoorstel te zijn opgenomen. b. De I.S.D. brengt, behoudens gedaan verzoek om aanvullende in lichtingen, binnen drie maanden na ontvangst van het beleids plan advies uit aan de bewindslieden van Volksgezondheid en Milieuhygiëne, van Justitie en van Cultuur, Recreatie en Maat schappelijk Werk. In beginsel ontvangt de gemeente vóór 1 oktober van het jaar waarin het plan is ingediend uitsluitsel over de goedkeuring en de financiering van het ingediende plan. c. Ingeval door de I.S.D. of de gemeente de noodzaak tot Verstrek king van nadere inlichtingen aanwezig wordt geacht, worden zo danige inlichtingen in mondeling overleg tussen de gemeente en de I.S.D. ingewonnen, respectievelijk verstrekt. Het verslag van het mondeling overleg wordt na goedkeuring be schouwd als onderdeel van het beleidsplan. d. De financiering en verantwoording achteraf voor de besteding van de gelden blijft rechtstreeks aan de betrokken vakdepartementen, onder de voorwaarden vervat in de desbetreffende regelingen. Indien een subsidietoezegging ad hoe wordt gedaan, wordt daarbij de subsidietermijn, welke tenminste één jaar bedraagt, aangegeven. e. Bijstellingen van het gemeentelijk plan worden eenmaal per jaar vóór 1 mei bij de I.S.D. aangemeld. Deze brengt advies aan de bewindslieden uit. Aangezien wij reeds overeenkomstig de voorschriften voor 1 mei van dit jaar een voorlopige aanvrage terzake hebben ingediend en er inmiddels overleg heeft plaatsgevonden met de I.S.D.is men er op rijksniveau mee akkoord gegaan, dat in afwijking van het onder a. gestelde een definitieve aanvraag onzerzijds in de loop van de maand november kon worden ingediend. Gebruik makend van de mogelijkheden zoals die in het vorenstaande zijn geschetst, bieden wij U thans de beleidsnota "Aanzet tot de ontwikkeling van een gemeentelijk drugspreventie- en hulpverlenings- beleid"aan. Deze nota is opgesteld met behulp van de bouwstenen, die de eerder genoemde werkgroep heeft aangedragen in de vorm van een concept plan en programma. Wij willen met deze nota niet pretenderen een uitputtend antwoord te geven op de vraag op welke wijze de drugs problematiek in onze gemeente in de komende jaren moet worden aange pakt Deze nota moet meer worden gezien als een eerste terreinver kenning, die in dit bijzondere geval ook kan dienen als onderbouw voor een bij de Interdepartementale Stuurgroep Drugs in te dienen subsidie-aanvraag. De conclusies van deze beleidsnota kunnen als volgt samenvat tend worden weergegeven: A. Er dient op korte termijn een drugspreventiewerker te worden aangesteld, die dient te werken volgens de zogenaamde out- reaching methodiek; B. Er dient, in overleg met de in onze gemeente bij de drugspro blematiek betrokken instellingen, een beleids-(coördinatie) commissie te worden ingesteld; C. De onder B. genoemde commissie dient mede op basis van de signalen van de preventiewerker in een periode van een of twee jaar te komen tot de opstelling van beleidsadviezen, die mede kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van een adequaat gemeente lijk drugspreventie- en hulpverleningsbeleid. Wij stellen U voor in te stemmen met de onderhavige beleids nota "Aanzet tot de ontwikkeling van een gemeentelijk drugspreven— tie- en hulpverleningsbeleid". Ten behoeve van de dekking van de kosten die voortvloeien uit de aanstelling van een preventiewerker bij een van de hulpverlenings instellingen (indien mogelijk het C.A.D.) dient een subsitlie van 92.000,beschikbaar te worden gesteld. Wij zijn echter van mening dat aan bedoelde subsidiëring de voorwaarde verbonden moet worden dat de rijksoverheid in het gemeentelijk subsidie een rijks bijdrage verleent van 85-700,De netto ten laste van onze gemeente blijvende kosten ad 6.300,92.000,minus 85.700, kunnen worden gedekt t.l.v. de stelpost op volgnr. 570/2 (maatschap pelijke hulp- en dienstverlening aan jongeren en jong volwassenen). Onder vermelding dat de Commissie voor Welzijnsaangelegenheden zich met ons voorstel kan verenigen en de Commissie voor Volksgezond heid nog zal worden gehoord, stellen wij U voor te besluiten over eenkomstig bijgaand concept-besluit. Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden, J.S. Brandsma, Burgemeester. W.J.G. Reumer, Secretaris.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1980 | | pagina 408