-8- van een provinciaal preventiebeleid; c. het accent van werkzaamheden met name ligt op de ontwikkeling van voorlichtingsprogrammas en de public-relations van het bureau; d. samen met de eventueel aan te stellen consulent(en) van het op dit moment ontwikkelde G.V.O.-project Friesland voorlichtingsprojecten zullen worden georganiseerd, waarin de onderwerpen alcohol/drugs aan de orde komen. De omvang van de problemen veroorzaakt door het gebruik van alcohol en drugs zijn en worden echter dermate groot, dat een meer gezamen lijke aanpak van deze preventietaak (met daarbij een voldoende be manning) noodzakelijk is. In ieder geval dienen de preventie-activiteiten te worden gesteund door instellingen, overheden en zo mogelijk de bevolking. Het C.A.D. is bereid en spreekt de wens uit in het geheel van preventie activiteiten op het gebied van alcohol- en drugsgebruik een spilfunktie te vervullen. Vanuit deze optiek participeert het C.A.D. in de gemeentelijke werkgroep t.b.v. de opstelling en uitwerking van een drugspreventie-project. Gezien het intensieve en vaak excessieve gebruik van alcohol en het wellicht minder omvangrijke, maar niet minder problematisch gebruik van drugs door jongeren, jong volwassenen en culturele minderheids groepen in Leeuwarden, acht het C.A.D. het wenselijk, dat aan deze groepen extra aandacht geschonken wordt d.m.v. het aanstellen van een drugspreventiewerker VISIE JONGEREN ADVIESBUREAU. Het Jongerenadviesbureau houdt zich bezig met hulpverlening in de ruimste zin des woords aan jongeren van 12-25 jaar en wel op vrij willige basis. Er wordt vanuit gegaan, dat voor de hulpvraag van ouders andere hulp verleningsinstellingen beschikbaar/bereikbaar zijn. Genoemd adviesbureau is een onderdeel van de Stichting Jeugd en Gezin, maar voert binnen de Stichting een eigen beleid t.a.v. de hulpverlening. Uitgangspunt hierbij is, dat de jongere zelf om hulp komt vragen. Hierbij wordt niet het systeem van een wachtlijst of een intake-stop gehanteerd, omdat het vaak gaat om jongeren die in een crisissituatie verkeren. De globale vragen waarmee jongeren komen zijn: - problemen met ouders (soms is de jongere weggelopen; soms woont hij/zij nog thuis); - problemen met school, werkgever, vrienden; - problemen met eigen functioneren (dit kan zich op allerlei manieren uiten o.a. door het overmatig gebruik van alcohol en/of drugs); - problemen met zelfstandig wonen e.d.; - vragen over uitkeringen, huisvesting, rechtspositie, dienstplicht e.d. Het J.A.B. is gehuisvest in de Gysbert Japicxstraat 2 en beschikt formeel over een tweetal formatieplaatsen. Daarnaast zijn er in het kader van diverse tijdelijke regelingen nog een aantal krachten werk zaam (totaal ongeveer drie). Verschillende studenten(tes) van de Agogische Akademie brengen hun/haar stageperiode door binnen het J.A.B. Deze personele bezetting is niet direct bevorderlijk voor de continuïteit van het geheel. Ook in de gemeente Leeuwarden maakt het J.A.B. deel uit van de werk groep Drugspreventieproject. De laatste jaren valt binnen het cliëntenbestand van het J.A.B. duidelijk op, dat veel problemen mede hun oorzaak vinden in het drank- en drugsgebruik/misbruik. Bovendien is opvallend, dat het alcohol- en drugsmisbruik veelal voortvloeit uit problemen van de cliënt t.a.v. huisvesting, uitkering, werk, relaties e.d. Ook middels het project Begeleiding Kamerbewoning, dat gedurende anderhalf jaar is uitgevoerd, is duidelijk naar voren gekomen, dat veel met name jonge mensen een vergroot risico lopen tot gebruik c.q. misbruik van alcohol en drugs te komen. Door deze signalen, door contacten met cliënten en gelet op de ont wikkelingen, die andere instellingen in de gemeente Leeuwarden sig naleren, vindt het J.A.B., dat het drank- en drugsgebruik bij voor namelijk jonge mensen zorgwekkende vormen aanneemt. Vandaar dat het J.A.B. actief het initiatief steunt om te komen tot een meer stedelijk beleid op het terrein van alcohol- en drugs. Een belangrijke eerste stap hiertoe is de aanstelling van een drugs preventiewerker VISIE VAN HET KHIC. Het Krisis Informatie Centrum is een vrijwilligersinitiatief in onze gemeente. Men richt zich op de hulpverlening aan jongeren in de ruims te zin van het woord. Hierbij wordt getracht deze jongeren te acti veren om de door hen gewenste veranderingen bij zichzelf en in de maatschappij te realiseren. Hierbij gaat het er vooral om die jongeren te bereiken, die door andere maatschappelijk werk/Lnstellingen niet bereikt worden. Ervaringen over een aantal jaren vormen een bevestiging van de signalen afkomstig van de hiervoor genoemde instellingen. Het K.R.I.C. tracht naast een 24-uur opvangdienst, op basis van de or ganisatievorm (het is een vereniging) en de werkwijze een zgn. "laag drempelige" hulpverleningsinstelling te zijn. RESUME. Uit het vorenstaande valt te constateren, dat er grofweg twee stro mingen zijn te onderscheiden in de hulpverlening n.l. de therapeu tische (drugsvrije) hulpverlening en de maatschappelijke hulpverlening. Het C.A.D. gaat momenteel uit van de therapeutische hulpverlening, waarbij het essentieel geacht wordt, dat de verslaafde drugsvrij wordt, zodat er mogelijkheden kunnen ontstaan voor persoonlijkheidsgroei (immers de essentie van elke therapie). Hippopotamus en ook het K.R.I.C. wijzen er echter op, dat de eis van drugsvrij zijn/worden een groot deel van de problematische drugsgebrui kers afsnijdt van verdere hulpverlening. Veelal eindigt een discussie tussen aanhangers van de hiervoor kort weergegeven opvattingen in het bezigen van termen als "hoogdrempelig" tegenover "laagdrempelig"De eerstgenoemde (therapeutische) hulpver lening zou dan "hoogdrempelig" zijn, de laatstgenoemde "laagdrempelig". Wij achten het laatstgenoemde onderscheid in dit verband minder bruik baar, daar ook maatschappelijke hulpverlening "hoogdrempelig" kan zijn. Wij onderschrijven in principe de uitgangspunten van de therapeutische hulpverlening. Drugsgebruik is een slechte en riskante vorm van pro bleemoplossing, omdat het op langere termijn de mogelijkheden van een meer fundamentele aanpak vermindert. Een onverkort handhaven van dit uitgangspunt kan er echter toe leiden, dat een groot deel van de proble matische drugsgebruikers door de hulpverlening niet (nog niet) wordt bereikt. Dit werkt weer diverse maatschappelijke problemen in de hand, die zich evenwel tot buiten de sfeer van de individuele drugsproblematiek uit strekken (verhoogde criminaliteit, druk op horeca, etc.). Wij zullen deze verschillende consequenties en belangen tegen elkaar af moeten wegen en in overleg en samenwerking met de betrokken hulpver leningsinstellingen ons beleid hierop af dienen te stemmen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1980 | | pagina 417